Sv: Ett litet råd
Min son fick en von Rosen-skena när han var 1 v. Hans höft var något instabil, men gick ej ur led. Detta upptäcktes på 3-dagarskollen på BB (i hans fall på Neo). Detta var en fredag, på måndagen kände en ortoped på hans höfter och vi fick tid till ultraljud på onsdagen där de tyckte att hans ena höft hade mer än 20% "överrörlighet". Han fick då en skena och denna hade han i 8 veckor. Enligt personal på ortopeden så har en del barn skenan i 12 v och då beror de oftast på att höften varit helt ur led. De sa också att det är ca 2 barn på 100 som har instabila höfter (mest flickor) och en del behandlas även om det kanske inte hade varit nödvändigt för det är bättre att "fälla än fria" i dessa fall. Ibland så upptäcks inte höftledsluxation på BB, utan upptäcks senare (då det inte går att åtgärda med skena) och i såfall är det gips som gäller och vad jag minns rätt så är det ca 3 % av barn som föds med höftledsluxation som man missar direkt.
Min son röntgades vid 4 mån ålder och då var allt bra och röntgades även igår då han var 16 mån (skulle egentligen gjorts vid 1-årsåldern, men pga strejker och semestrar hade det blivit framskjutet) och allt var bra, så nu är han friskförklarad.
Tycker det är konstigt att de väntat så länge på behandling för din dotter. De brukar åtgärda det direkt, vi fick bl a använda dubbla blöjor fram tills han fick skenan. Antar att man har olika rutiner vid olika sjukhus, vet också att alla sjukhus inte använder von Rosen-skenan utan har andra hjälpmedel t ex Freya-byxan.
Min son var ganska sur den dagen vi tog bort skenan, han saknade den.
Är idag mycket glad för att vi fick behandling direkt, även om jag vid det tillfället var ledsen att han skulle ha en skena och för mig kändes 8 v som en evighet, men man är ju full med hormoner som nyförlöst och kanske inte alltid tänker rationellt. Kan bara tillägga att vården på ortopeden på vårt sjukhus var fantastisk, men många vänliga personer och "vår" sköterska svarade även på en massa andra frågor som inte hade direkt med hans höft att göra.