Ett litet råd

Sv: Ett litet råd

OKEJ, det jag ville med tråden var att uppmana andra blivande föräldrar att se till att de sätter plastbyxan/ skenan direkt istället för att få vänta.

Men är det inte dumt att gå ut och så starkt uppmana föräldrar till att göra vissa saker som du inte ens har speciellt mycket belägg för? Bara för att det var bättre för ditt barn betyder det väl inte att det är så generellt?

Man ska vara rätt försiktig med uppmaning av sådan typ när man inte har något rent fakta mässigt att gå på...

Kanske, men jag har pratat med flera bekanta om liknande saker och tillsammans kommit underfund med att det hade varit bättre att börja med det direkt på BB än vänta tre veckor hemma innan man började. Tillsammans var vi överens om barnen hade vant sig lättare vid plastbyxan/ skenan då.

Tänk dig ett par cyckelbyxor på en bebis som sittet i splitt och klipp hål i grenen. Så satt gipset, i början slutade t.om gipset nedanför knäna.

Gipset gick inte att ta av, och när hon böt gips så sövde de henne (kanske de gör med alla bebisar som gipsas?)

Och att hon fick sår var ju inte så konstigt, de växer ju hela tiden!

NIX, på lilltösen ville de vänta tre veckor till en början eller till ultraljudet, just för att det var inte så mycket ansåg de och ville även ge det chansen att rätta till sig av sig själv.

Det är möjligt! Men jag har bara berättat vad de har sagt till oss gällande lilltösen! Jag vill inte bråka med dig! Alla doktorer ställer ju olika diagnoser och beslut, även så ortopeder.

Min son fick en von Rosen-skena när han var 1 v. Hans höft var något instabil, men gick ej ur led. Detta upptäcktes på 3-dagarskollen på BB (i hans fall på Neo). Detta var en fredag, på måndagen kände en ortoped på hans höfter och vi fick tid till ultraljud på onsdagen där de tyckte att hans ena höft hade mer än 20% "överrörlighet". Han fick då en skena och denna hade han i 8 veckor. Enligt personal på ortopeden så har en del barn skenan i 12 v och då beror de oftast på att höften varit helt ur led. De sa också att det är ca 2 barn på 100 som har instabila höfter (mest flickor) och en del behandlas även om det kanske inte hade varit nödvändigt för det är bättre att "fälla än fria" i dessa fall. Ibland så upptäcks inte höftledsluxation på BB, utan upptäcks senare (då det inte går att åtgärda med skena) och i såfall är det gips som gäller och vad jag minns rätt så är det ca 3 % av barn som föds med höftledsluxation som man missar direkt.
Min son röntgades vid 4 mån ålder och då var allt bra och röntgades även igår då han var 16 mån (skulle egentligen gjorts vid 1-årsåldern, men pga strejker och semestrar hade det blivit framskjutet) och allt var bra, så nu är han friskförklarad.:laugh:

Tycker det är konstigt att de väntat så länge på behandling för din dotter. De brukar åtgärda det direkt, vi fick bl a använda dubbla blöjor fram tills han fick skenan. Antar att man har olika rutiner vid olika sjukhus, vet också att alla sjukhus inte använder von Rosen-skenan utan har andra hjälpmedel t ex Freya-byxan.
Min son var ganska sur den dagen vi tog bort skenan, han saknade den.:D

Är idag mycket glad för att vi fick behandling direkt, även om jag vid det tillfället var ledsen att han skulle ha en skena och för mig kändes 8 v som en evighet, men man är ju full med hormoner som nyförlöst och kanske inte alltid tänker rationellt. Kan bara tillägga att vården på ortopeden på vårt sjukhus var fantastisk, men många vänliga personer och "vår" sköterska svarade även på en massa andra frågor som inte hade direkt med hans höft att göra.:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Kanske, men jag har pratat med flera bekanta om liknande saker och tillsammans kommit underfund med att det hade varit bättre att börja med det direkt på BB än vänta tre veckor hemma innan man började. Tillsammans var vi överens om barnen hade vant sig lättare vid plastbyxan/ skenan då.

Så du tycker att du har ett faktamässigt underlag till det bara för att du och dina vänninor har kommit fram till det över en kopp kaffe?

Tack för ditt fina svar!

*kl*
Läste någonstans att det ska finnas övningar som kan hjälpa till då de bara har lite problem med lös höftled. Någon som vet en bra länk?

Det är ju därför jag tror att TS har fått något om bakfoten.
På vilket sätt? :confused:
Hon har en liten höftledsluxation, men de ansåg att det gick att vänta med plastbyxa/skena tills när de skulle kalla oss för ultraljud och se då om det hade rättat till sig eller om något behövde åtgärdas. De vinklar jag har skrivit om, fick de ifrån ultraljudsbilden och de ville de förbätta.

På vilket sätt? :confused:
Hon har en liten höftledsluxation, men de ansåg att det gick att vänta med plastbyxa/skena tills när de skulle kalla oss för ultraljud och se då om det hade rättat till sig eller om något behövde åtgärdas. De vinklar jag har skrivit om, fick de ifrån ultraljudsbilden och de ville de förbätta.

Min son hade också en väldigt liten överrörlighet i höften. Anledningen till att vi skulle på ultraljud var att ortopeden som kände på höften var tveksam till att om han behövde skena. Efter ultraljudet, så ansåg den ortopeden som gjorde det och "ortopedsjuksköterskan" att höften rörde sig något över de 20% som anses normalt och ansåg att behandling vore det bästa. Tycker det är väldig konstigt att ni inte ska göra något överhuvudtaget. De brukar rekommendera dubbla blöjor fram till ultraljud, ifall man inte kan få tid till det samma dag.

Jag tycker du ska ifrågasätta varför de väntar med "plastbyxan" eller skena och inte gör några åtgärder direkt, om det är så att din dotter har en vanlig luxation. Bättre 3 v i skena i väntan på ultraljudet, än utan. Höften hinner ju ligga på plats under tiden, men det kanske försvårar för ortopeden att se om höften legat rätt från början. I min sons fall trodde de redan höften var bra efter tre veckors behandling i von Rosen-skenan, men de kör alltid minst 8 v för att vara på säkra sidan.

Bättre 3 v i skena i väntan på ultraljudet, än utan. Höften hinner ju ligga på plats under tiden, men det kanske försvårar för ortopeden att se om höften legat rätt från början. I min sons fall trodde de redan höften var bra efter tre veckors behandling i von Rosen-skenan, men de kör alltid minst 8 v för att vara på säkra sidan.

Det där är den normala handläggningen.
Om den ligger rätt från början eller ej, märker man i de flesta fall vid undersökningen.

Nu har hon plastbyxan och efter allt ni har skrivit här, känner jag mig oerhört osäker på framtiden för henne. Ni säger alla så olika och och läkaren sa en sak. Den sa en liten extra rörlighet hade hon. På BB vid ena läkaren som skickade mig till ortopeden tyckte att det fanns där, ortopeden också och de skulle skicka en kallelse för ultraljud, vilket vi fick sedan ca 3 veckor senare. Läkaren som kollade på tösen innan vi skulle åka hem, tyckte att det hade rättat till sig, men tydligen var inte så fall.
Vi skulle ha fyra veckor till en början och de skulle skicka en kallelse för nästa ultraljud som blir i slutet på september. På läkaren känns det mer som att de tar det mer som förebyggande än att det så kraftigt, då han godkände att hon fick vara utan på natten medan vi sover under förutsättning att det inte blir för långt. Jag har pratat med honom gällande detta och fick lov till detta pga att hon sover så dåligt med kläder på sig om nätterna. Det är en liten känslig dotter som jag har. Hon vill ha det skönt, mjukt och silkigt. Helst sover hon på satinlakan, i alla fall ha det på täcke och kudde. :p

Tja, så blev inte fallet för den här tösen! Men som du skriver där, hade ju varit bättre defintivt för alla parter. Babyn hade känt av så mycket att röra sig utan. Har läst någon artikel någonstans att det ska finnas övningar som man kan hjälpa dem när de är små. Tacksam om ni vet någon länk för dessa!

min erfarenhet är också att de fixar ultraljud direkt. I vilket landsting bor du? Är det långt till sjukhus som gör denna typ av undersökning? Själv har jag haft von rosen skena (ej ultraljudad på 70-talet dock...), dottern hade också skena, men jag har för mig att de röntgade henne och inte UL, fick remiss direkt när hon var ett par dagar. Sonen fick remiss för UL (annat sjukhus) för säkerhets skull enbart pga att det fanns i familjen, läkaren kunde inte känna något, det rörde sig också om dagar efter han föddes. Det låter ju helt idiotiskt att de skulle avvakta med UL till din dotter var så gammal!

Bor inte alls långt ifrån sjukhuset så, men de valde att göra så här! Det är inte mycket jag kan göra åt nu! Förmodligen tyckte de inte det var så allvarligt men ville ändå se till att försöka få till det lite.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 890
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 125
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar