Ett litet råd

Golden_Heart

Trådstartare
Ett litet råd till er som fortfarande väntar och ska in för förlossning.
Om erat barn får en diagnos vid läkarundersökningen på BB att den har en felaktig vinkel i höftleden och att det sitter lite löst. Be att få en skena eller plastbyxa direkt som hjälper till. Om de vill vänta till efter en månad efter ett ultraljud, stå på er och se till att få det direkt istället. Annars får ni ett helsike, då babyn sedan har vant sig att vara utan. Det är bättre att få det med en gång och ta det säkra före det osäkra. Läkarna vill vänta för att se ifall det rättar till sig men då blir chansen större att babyn får det sedan och då är det bättre att ta det med en gång.

Sv: Ett litet råd

Fast kompisen dotter brydde sig inte. De var först när hon var 9 månader och blev av med gipset och fick börja med skena bara på natten i 4 veckor som hon protesterade.

Den där handläggningen stämmer inte.

Du kanske menar att höften är lite lös. Då lägger man barnet i von Rosen-skena direkt, kollar med ultraljud efter 6 veckor.

Felaktig vinkel kan man inte göra något åt.

För min älskade dotter konstaterade de att den var lite lös, men de ville vänta med skenan tills ultraljudet och då när de mätte en vinkel så var den lite felaktig och med hjälp av plastbyxa (håller benen på plats i vinkel utanför kläderna) skulle detta rätta till sig samt att höftleden var lite lös. Men hade jag vetat hur illa det var för henne att vänta en månad innan ultraljudet och då få den där plastbyxan hade jag propsat på direkt att få den då när de konstaterade på BB. Vinkeln för tösen var 60 gradig och den ska vara 70 gradig och detta skulle rätta till sig med skena/ plastbyxa.
Hon ska till en början ha den här plastbyxan i fyra veckor tills nästa ultraljud (slutet på september) och där ska vi se hur det blir, om hon behöver den längre. På tösen ville de mest sätta i förebyggande så att hon inte får problem sedan eller blir halt.

Vad trist att du upplever att du fått fel vård. Jag kan ingenting om sånt där så jag kan inte säga vad som är rätt eller fel.

FEL och fel, det har säkert varit bättre. Men för tjejen och andra småttingar är det säkert bättre att få det direkt än att de vänjer sig vid att vara utan och sedan ska behöva ha det. Det skulle säkert bli mindre gråt då.

Fast kompisen dotter brydde sig inte. De var först när hon var 9 månader och blev av med gipset och fick börja med skena bara på natten i 4 veckor som hon protesterade.
Det var ju bra för henne. Lilltösen behövde inte ha gips utan fick plastbyxa istället. Det kanske är bättre att få gips, det vet jag inte. För det blir oerhört varmt för dem med kläderna och plastbyxan. När fick din kompis dotter på sig gipset? Direkt efter eller tog det någon månad innan?

Din kompis dotter hade förmodligen felställning i foten (sk PEVA-fot eller klubbfot, tidigare kallad klumpfot). Då är barnets fot gipsad för att senare övergå till skena.

Lösa höfter behandlas på ett helt annat sätt.

De hann gå på några lektioner babysim i alla fall, hon kanske var 3-4 månader när hon fick gips, kring februari-mars. Var gipsad från höfterna och ner över knäna. Efter tag gipsade de ner så hon kunde böja på knäna.
Gick hela sommaren :crazy: de slutade t.om. hälsa på hos folk just för de lukta så illa.
Fick klippa sönder alla kläder, såga sönder matstolen och köpa en ny vagn och specialbeställa en bilbarnstol.

De skickade in papper till FK om handikapp, men då sa de att de inte kunde skicka in de papprena nu utan först när hon blev 8 månader. Så hon skickade in de då och frågade FK varför de inte skickat in de på en gång *suck*

Eftersom hon är efter i utvecklingen, 9½ månad och precis börjat vända på sig, har de ansökt om att få vara hemma med henne längre tills hon är ikapp.

Hon har fortfarande märken runt låren efter gipset, ser ut som det sitter 2 gummisnoddar där som är alldeles för små och suttit för länge.

De misstänte även att de var fel på axlarna och de var tidigare prat om att när höftena var ok skulle även det göras något åt axlarna men de är tack och lov okej.

CillaW skrev:
Då är barnets fot gipsad för att senare övergå till skena.

Nej hennes fot har inte vart gipsad. Hon var gipsad så hon satt i split eller vad de heter. Med en öppning för blöjan.

NEJ, det hade jag inte! Såg också hur de hade skrivit i tösens journal och där nämnde de också med vinkel osv. Ortopedläkaren sa själv att detta skulle rätta till sig om vi använde denna plastbyxa som skulle hålla benen på plats och fixerade.

Då är den här plastbyxan snäller för den sitter utanpå kläderna och hon kan sitta i bilstolen osv utan problem. Hon blir bara förbenad då hon upptäcker att hon inte kan röra på sig ordentligt. Men jag tror allt hade gått lättare ifall de hade satt på byxan direkt när de konstaterade istället för att vänta på ultraljud. På tösen ansåg de inte att det var så mycket att de måste sätta direkt, men det hade varit bättre för henne. Om mitt nästa barn också får samma diagnos så ska jag propsa på byxan direkt!

Jag känner hur som helst inte igen det du skriver, så det är svårt att säga vad din dotter behandlats för.

Pmm: det är ytterst ovanligt att behandla höftluxation med gips, eftersom din väns barn var sent i utvecklingen och man misstänkte fel på andra ställen rör det sig förmodligen inte om en "vanlig" höftlux.

Sen har hon ju blivit p.ga. gipset, hon snackar ju och äter som alla andra 10 månaders. Springer som en vilde i gåstolen och har ju, pga benen petat rakt ut. Inte kunnat vända sig från rygg till mage.

Jag ar lite intresserad av sant har av forklarliga skal ;), exakt hur satt hennes gips? For bada mina har behandlats for PEVA fot sen de var tre veckor gamla, de var gipsade fran hoften till tarna och har aldrig haft nagra problem att vanda sig fran rygg till mage och tvartom. Sen fick de skena och det har anda inte hindrat deras utveckling pa nagot satt. Amber larde sig krypa nar hon var 6.5 manader och bada tva satt upp utan stod i langre perioder nar de var 5 manader......

Hur gammal ar din dotter *har glomt :o* :confused:

Min erfarenhet ar att de vanjer sig sa smaningom, och att foralderns attityd ar superviktig. Nar mina barn overgick fran gips till skena sa var det grat och gnall ett tag, men de fick helt enkelt lov att vanja sig. Det fanns ju liksom inget annat alternativ.

Jag hade fel på mina höfter. Resulterade i att det tog lång tid för mig att lära mig att gå.

Jag vet :laugh: men jag ar anda intresserad av att hora hur gipset satt. For jag har sett manga "hoftbebisar" pa min klinik och de har haft avtagbara gips. Och ingen av dem har varit sen i utvecklingen. Plus att jag vet att manga tror/forutsatter av pevabarn ocksa blir sena i utvecklingen pga gipset/skorna och det blir de inte.... savida inte behandlingen startar alldeles for sent, da kan det forstas hindra en del. Men jag tror att en "sen" bebis alltid varit en sen bebis, behandling eller inte sa lange det gors pa ratt satt. Later ju som om Pmm's kompis bebis inte haft korrekt avpassat gips da det lamnat sadana marken??

Ca en månad nu är hon. Haft plastbyxan två veckor på torsdag. Hon är inte heller född för tidigt utan kom ca en vecka över tiden.
Vi kämpar på och är positiva!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 890
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 125
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar