Ett litet monster...

Sv: Ett litet monster...

GUUUD vad söööt!:love:

Nej den där lilla skiten du har där har bara bekräftat mitt valpsug efter Just en prickig korv hund (Dalmatiner såklart) ÄNNU mer!:angel: :love:

Har nu "studerat" rasen ett litet tag nu..Men jag blir lite besviken över att "alla" dalmatiner uppfödare här i sverige föder upp Utsällnings hundar:(
Har ännu inte hittat EN enda uppfödare som föder upp D-hundar med syfte att bevara deras starka rasegenskaper utan avlar bort dessa:(


Ursäkta för trådstölden nu,men vet ni (som äger dalmatiner) ngn uppfödare/kennel (helst i sverige) som avlar fram hundar till annat än Bara utställning??
Ni får gärna Pm:a mig uppgifterna om ni inte vill skriva det i tråden.;)

Så åter till dig TS-sicken URSÖT liten Vulp du har där:p
 
Sv: Ett litet monster...

Hej Nikkis.
Oppdretteren som holder til i Mølndal avler dalmatinere som er meget bra eksteriørmessig men mange av hennes hunder gjør det meget bra i lydighet også. I rasen er det mange som driver med agilty, spor og søk. Dalmatineren er en rase som kan brukes til det aller meste. Så selv om en hund er bra hund utstillingsmessig vil det ikke si at den ikke kan brukes til noe annet. En kompis av meg har en tik som er Nord. uch og har opprykk til kl. 3 lydighet. En annen er int. nord. uch og viltsporchampion. Det er også diskutert om Road Trial skal være mer fremme i rasen dalmatiner. Det er jo en av områdene dalmatineren er avlet frem på.
Grethe
 
Sv: Ett litet monster...

Hej Nikkis.
Oppdretteren som holder til i Mølndal avler dalmatinere som er meget bra eksteriørmessig men mange av hennes hunder gjør det meget bra i lydighet også. I rasen er det mange som driver med agilty, spor og søk. Dalmatineren er en rase som kan brukes til det aller meste. Så selv om en hund er bra hund utstillingsmessig vil det ikke si at den ikke kan brukes til noe annet. En kompis av meg har en tik som er Nord. uch og har opprykk til kl. 3 lydighet. En annen er int. nord. uch og viltsporchampion. Det er også diskutert om Road Trial skal være mer fremme i rasen dalmatiner. Det er jo en av områdene dalmatineren er avlet frem på.
Grethe

Tack för ditt svar!
Ja eftersom jag själv vill gärna syssla med lite annat än just utställning så vill jag gärna att min blivande hund även är mer avlad åt det hållet jag vill syssla med för att få bästa resultat.;)

ex: jag har bra mkt bättre förutsättningar att lyckas inom tex. bruks om jag har en riktig bruksschäfer än om jag skulle satsa på det fast med en utställningsavlad schäfer-och vice versa...
Samma sak gäller det dalmatinen:p
 
Sv: Ett litet monster...

Fast det stämmer inte riktigt med dalmatinern (inte än så länge i alla fall). Anledningen till det är att rasen är ganska så liten här i Sverige. Man har alltså ganska så litet avelmaterial om man tex jämför med schäfer som är sveriges mest populära hund. Uppdelningen finns inte än då avelsmaterialet helt enkelt inte är tillräckligt stort för det. Kort sagt det finns för få hundar i Sverige för det.

Men som sagt om du går in på www.dalmatiner.nu så kan du läsa om de olika kennlarna där. Bla den jag har köpt ifrån har även tävlat i lydnad med sina. Det bästa är om åker till kenneln så att man kan träffa tiken och även många gånger hanen och så får man själv bilda sig en uppfattning om hundarna.

Mvh

Tora
 
Sv: Ett litet monster...

Hej.
Er ny her. Leste at du Tora har hunder fra Åsa. Min eldste hund Benjamin er etter R. Formosus og den yngste hunden min er etter R. Ildegarda. Så mina hunder og dine er nok i slekt.
Dalmatineren er en herlig rase og rasen er ikke lenger slik den var for 15år siden. Eksteriørmessig er dalmatinerne i Skandinavia av meget god kvalitet. Leste at de hundene som ble stilt og plassert på Crufts i år hadde ikke nådd langt om de hadde blitt stilt her i Skandinavia.
Hilsen Grethe

Det här är inte lätt. Jag har två hundar Lizzy (Lucinda) och Qalle (Quirino). Lizzys pappa är Formosus och mamman Drusilla. Qalles mormor och morfar heter Drusilla och Gandolfi. Alltså är Qalles mamma Kajsa (Iacobina) helsyster till din ena hund och dessutom är de ur samma kull (I-kullen).

Så med andra ord så är Ildegarda moster till Qalle och halvsyster till Lizzy. Dessutom är Lissy halvsyster till din andra hund Benjamin. Hoppas att det blev rätt nu :D.

Mvh

Tora
 
Sv: Ett litet monster...

För att krångla till det ytterligare så är Benjamins farmor Aurofina och hans farmorsmormor är Teodolinda.

Det betyder att Benjamin även är släkt med Qalle och Ildegarda genom att Qalles mormorsmor är Teodolinda dvs Ildegardes mormor. Och att Qalles morfarsmormor är Aurofina dvs Ildegardes morfarsmor.

Så för att sammanfatta det ytterligare så är alla släkt med alla. :rofl:

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Ett litet monster...

Här kommer det en bild på Qalle (den svarttecknade) och Lizzy (den bruntecknade).

Taget 061224:

DSCF7635.jpg


Här är Qalle ca 12 veckor:

DSCF7258.jpg


En till samma ålder:

DSCF7249.jpg


Och här är han ca 4 veckor:

DSCF7143.jpg


Mvh

Tora
 
Sv: Ett litet monster...

Fast det stämmer inte riktigt med dalmatinern (inte än så länge i alla fall). Anledningen till det är att rasen är ganska så liten här i Sverige. Man har alltså ganska så litet avelmaterial om man tex jämför med schäfer som är sveriges mest populära hund. Uppdelningen finns inte än då avelsmaterialet helt enkelt inte är tillräckligt stort för det. Kort sagt det finns för få hundar i Sverige för det.

Men som sagt om du går in på www.dalmatiner.nu så kan du läsa om de olika kennlarna där. Bla den jag har köpt ifrån har även tävlat i lydnad med sina. Det bästa är om åker till kenneln så att man kan träffa tiken och även många gånger hanen och så får man själv bilda sig en uppfattning om hundarna.

Mvh

Tora

Du har nog rätt,när jag tidigare kikade på hemsidan och kollade kennlar så fanns det inte så värst många faktiskt..Jag ska nog ta och kontakta en bra uppfödare och åkaoch hälsa å...vilken kennel sa du att din kom ifrån??
 
Sv: Ett litet monster...

Hej igjen.
Jag vet inte hvordan jag skal legge ut bilder av mine hunder men om du går inn på hjemmesiden vår: http://www.amadeusogbenjamin.com
finner du mange bilder av dom. Dessverre døde Amadeus i desember. Han ble ikke mer enn 8 år. En flott dalmatiner som vi fikk mange forespørsler verden over om valper etter honum. Men på grunn av eksem ble han aldri brukt i avl.
Grethe
 
Sv: Ett litet monster...

Jo...tyvärr är det VÄLDIGT många som bara avlar på utseende, och det gör mig så förbannad :devil: !
Tycker det är synd.
Om jag skaffar dalmatiner igen som nästa hund ska den komma från en kennel där det inte är 100% utseendefixering.
Men jag ska kämpa på med min omplaceringsvovve som bara har en massa flerfaldigt uch i stamtavlan. Lydnadsklass 1, road trial, agility och spår ska vi klara av tillsammans (lydnad dream about it...:crazy: ). Återkommer med resultat om ett 10-tal år :angel:
Dalmatiner kan! :rofl: (folk inser det bara inte)

Lägger ut lite bilder på min prick...
Lilo.jpg


IMG_9118_redigerad-1.jpg


IMG_9105_redigerad-1.jpg
 
Sv: Ett litet monster...

Hej igjen.
Jag vet inte hvordan jag skal legge ut bilder av mine hunder men om du går inn på hjemmesiden vår: http://www.amadeusogbenjamin.com
finner du mange bilder av dom. Dessverre døde Amadeus i desember. Han ble ikke mer enn 8 år. En flott dalmatiner som vi fikk mange forespørsler verden over om valper etter honum. Men på grunn av eksem ble han aldri brukt i avl.
Grethe

Vad fina hundarna var. Antar att Eilott är den yngste hunden och där mamman var Ildegarda. I så fall är Qalle (min 10-månaders valp) och din Elliot kusiner.

Vad tråkigt med Amadeus. Det är alltid jobbigt när en kompis går bort :cry:.

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 119
Senast: squarepants
·
Hundhälsa OBS! Vi har varit inne med honom hos veterinären Har en gammal hund (fyller 14 i år) som inte alls mår bra. Började igår när jag...
Svar
9
· Visningar
4 722
Senast: Yrja
·
Övr. Hund I lägenhetshuset jag bor i nu är det ett par som har sina två hundar lösa ute på tomten som hör till lägenheterna. Det är ett litet...
Svar
9
· Visningar
1 343
Senast: linnsan
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 584
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp