ett jävla dilemma...

Jo att de är framavlade för trav förstår jag ockå. :smirk:

Jag menade mer ur rent anatomisk synpunkt, varför de inte är lika lämpliga som, tja ett halvblod eller fullblod. Min totalt ovetenskapliga gissning skulle vara:
1. Benställningen bak (de är väl ofta fransyska, borde detta inte medföra problem att sätta inunder sig bak, in under kroppen?)
2. Kroppen byggd för påskjut, inte samling.

..jag vill verkligen veta vilka de anatomiska hindrena är, om ngn vet- skriv!

jag kan säga såhär att när man köper gammla travare så kan man nog räkna med lite skavanker här och där. mitt tipps är att ta ut en equiterapeut som kollar igenom pollen. för tänk på att offta så är det så att de kan vara kortare i steget (just vänster bak) eller ojämna i höfterna när de gått trav, eftersom att de bara gått i ett varv. jag tycker endå att du ska ge pollen en chans för det kan verkligen vara värt det om du känner att det kan vara den rätte!

gå in på denna sidan och gå in på ridtravare så får du mer info om vad man ska tänka på när man köper en ridtravare!
http://equibalance.just.nu/

tack tack tack snälla! mitt bästa svar hitills tack:)

Men han är ingen "gammal travare" han har aldrig blivit startad med så.. men tack tack:) ska kolla sidan:)

Nu är det väl ändå en väldans skillnad på en Varmblodig travare och en Ardenner. Jag har också sett Ardennrar piaffera. Dock aldrig en varmblodig travhäst. De har mkt svårare för samling än Ardennrar!

lite nyfiken på vad du ska använda hästen till? ska du tävla? om du bara ska"hobby-rida" den så kanske det inte är några problem.. men var skeptisk ang vad ägaren säger, lägg tilliten till en vet, och som någon sa- ta gärna ut någon kiropraktor som ofta lägger märke till mindre skador som hästen kanske inte visar upp. man blir lätt naiv när det gäller hästköp(fråga mig) vilket kan vara helt ruinerande!lycka till! :)

Jag läste lite av svaren du fått och jag funderar...

Det här med MSV osv. det låter osannolikt, men om du nu är så kär i hästen, vad är du beredd att offra i tid och pengar i ett försök, för som någon skrev, man ska inte köpa på sig problem...

Jag tänkte på det du skrev om hovarna, jag hade en travare (nordis) för ett antal år sedan, som blev halt och det satt i hovarna.

Vi tränade honom för trav och jag red honom också, han hade sulor när vi köpte honom.

Den som skodde åt oss skar aldrig rent i strålen och hästen sprang orent.

Vi tog honom till ATG klinik och han visade lite hälta på tre ben, han blev sprutad med tuppkam och kortison och jag vet att jag frågade om det kunde komma från hovarna (då visste jag inte att han hade strålröta, för det hade blivit inkapslat i den gamla strålen).
Men veterinären avfärdade det, vi hade tränat honom för hårt, hette det.

Hursomhelst, han sprang inte rent efter sprutorna och vilan heller, men en dag lossnade en bit på en stråle och jag fick till min fasa se sörjan inunder.
Vi for till en erkänt duktig hovslagare på en känd travbana, han verkade ur strålarna och vi behandlade honom med väteperoxid en tid, han blev även skodd med ett nummer större skor och efter en tid blev hästen frisk.

Med det vill jag bara säga, kan de sälja honom till slakt, så måste du ju kunna få honom till slaktpris alternativt ha honom ett tag till och kolla upp felet, innan du bestämmer dig.
Sedan är det ju inte säkert att felet går att åtgärda, han kan ju vara sönderriden, vad vet jag.

Men ta honom till en riktigt bra hovslagare, har du tur sitter felet i hovarna och går att åtgärda, värt ett försök, tycker jag.
(Det behöver inte vara strålröta, kan vara för trång skoning eller något annat).

När man har ont på ett ställe så är det inte säkert att felet är just där, eftersom man ändrar rörelsemönstret och avlaster det onda när man har ont, så kan smärta uppstå på ett annat ställe i kroppen.

Inga hovar ingen häst!

Han kan ju ha sträckt sig och behöva en kiropraktor, kan också vara värt ett försök, även om jag vet att veterinärer är emot sådant.

Men kolla hovarna först, det skulle jag göra, om hästen frånsett hältan känns perfekt. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 018
Senast: Starstedt
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 556
Senast: PygmyPuff
·
Hästvård Jag tror min fina lilla vita är dålig :( Men jag vet inte vad det kan vara.... Finns rätt många möjliga orsaker.... I vilket fall...
2
Svar
26
· Visningar
2 269
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar