ett jävla dilemma...

Nej, jag menar inte att en travare inte kan ridas MSV (även om jag aldrig sett det eller hört talas om det, du får gärna nämna några namn på travare som går MSV, det vore intressant att se!), men jag menar att vill man utbilda en häst dit så köper man väl en häst som är bättre byggd för ändamålet från början. Dessutom skulle jag vilja se den seriösa "utbildare" som får en travare, körd eller ej, på fem år att gå MSV på tio månader. Ett halvblod kan inte komma dit på den tiden, inte ens med Kyra i sadeln- no way! Det vore att be om att förstöra hästen.

"Kunnigheten har en viss gräns.." Ja, det kan man verkligen säga!

För att återgå till ursprungsfrågan: Nej, jag tycker verkligen inte att du ska köpa den hästen!

Nej, för 17! Jag tycker inte du ska köpa den.

Om nuvarande ägare ljuger om att den är utbildad MSV, kan de mycket väl ha ljugit om/undanhållit andra saker om hästen. De verkar ju helskumma!!

Nej, jag menar inte att en travare inte kan ridas MSV (även om jag aldrig sett det eller hört talas om det, du får gärna nämna några namn på travare som går MSV, det vore intressant att se!), men jag menar att vill man utbilda en häst dit så köper man väl en häst som är bättre byggd för ändamålet från början.

Det här har inte eg. med själva grundfrågan att göra. Jag ville bara veta varför du tror att en travare inte är rätt byggd från början för att ridas i MSV dressyr. Den här hästen har ju inte ens gått på travet. Nu framkommer det ju inte om den blivit tränad för att tävla, men har den inte det så har den full möjlighet att kunna gå svår dressyr. Men jag håller med alla andra, 10 månader är på tok för kort tid för att få upp den till MSV nivå. Jag har tränat min travare (förvisso kallblod, men ändå) i 1½ år. Ridit för Kerstin Dahlberg osv... Han är ännu bara redo för Lätt D (ev. Lätt C om jag får kolla på galoppen igen), och han var ändå inriden ett bra tag innan jag fick honom. Han är lättlärd och har tillräckligt bra muskler för att klara svårare dressyr trots att han gått på travet sen han var runt 3-4 år.

om den är frysmärkt så har den väl även startat på bana??

Som jag ser det är det skillnad på kallblodig och varmblodig travare, vad gäller deras lämplighet för högre klasser i dressyr. Jag har sett kallblodiga f.d travare göra svår-dressyr rörelser på ett tillfredställande sätt, däremot aldrig en varmblodig travare.

Rent fysiskt om de klarar det eller inte, well ärligt talat vet jag inte (är inte såå insatt i deras kroppsbyggnads för-resp. nackdelar), men jag har aldrig sett det, eller hört talas om det. Men jag motbevisas som sagt gärna.

..detta är dock en helt annan diskussion.

Inte nödvändigtvis, vad jag vet. Det görs på alla svenska travhästar eftersom de uppenbarligen måste vara frysmärkta för att kunna registreras inom STC. Jag har skött en rad varmblod som aldrig gått på travet men som ändå är frysmärkta.

Ta på de kritiska glasögonen och syna fakta.

1) Vad säger att hästen har den utbildningsnivå ägaren påstår? Visades hästen i dessa rörelser vid provridningen? Finns det några belägg för att det stämmer? (jag anser det i princip helt omöjligt att på 10 månader nå den nivån, enkel muskellära motsäger det)
2) hästen är inte fräsch, inget ovanligt för en travare. De går hårt vid tidig ålder och det är många som inte klarar att forceras. Frågan är om du har pengar, tid och kunskap att får rätt på hästens fysiska problem. För tid, pengar och kunskap tar det. Under förutsättning att det är problem som går att rätta till!

Personligen tycker jag att det är en obehaglig stämning runt hela historien. Ägare som ljuger och försöker pressa dig (genom att hota att hästen går till slakt - omoget och dumt). Hade jag varit som du hade jag lämnat hästen där den är, en häst som kräver så mycket reparationstid och veterinärpengar blir lätt en börda istället för en glädje.

Eftersom hästen verkar vara en trevlig individ hade jag nog gjort den där undersökningen och kollat vad som är problemet med benet och tagit beslutet efter det.
Kanske det var något tillfälligt eller något orsakat av den dåliga skoningen?
Hur har han varit riden de här 10 månaderna? Du ska nog inte tro på det där med MSV, det tar längre tid att sätta de muskler som behövs för det.

tack du.. äntligen en som verkar förstå..

jo det me msv tror jag inte riktigt stämmer, möjligt att han har gjort vissa olika "övningar" som man gör i MSV men inte är han redo för att börja tävla i msv nu om man säger så.. det tvivlar jag på..

har precis varit ut med hästen för han verkade inte stel så spännde för vagnen å skrittade en bra bit ingen stelhet där inte.. sen började jag prova trav på honom.. å tänka sig! jag såg ingen stelhet där heller!:P

Nu ska jag väl inte börja :banana: på en gång för man får ju se hur det går sen.. MEN i dag var det bra iaf.. å in på atg ska jag ju me honom endå iaf... å kolla upp honom ordentligt

Snälla, kan du inte skriva deras namn och tävlingsresultat? Eller lägga in kort på dem?

Jag har aldrig sett en varmblodstravare gå MSV-rörelser bra ens hemma på gården. Ännu mindre någon på tävling. Vore kul att se! Och jag är inte ironisk. Det vore jättekul att se!

För det första så tror jag att det är ren lögn att hästen är utbildad MSV. Och är den det så är den definitivt tagen alldeles för fort. Det finns inte en chans i världen att sätta om musklerna på en travare på det viset.

Däremot om du gillar hästen och tror på den så tycker jag att du skall gå till botten med hans stelhet och undersöka noggrant vad felet är.

Sen vore det VÄLDIGT roligt med några namn på varmblodstravare som har tävlat MSV. Ingen har någonsin lyckats klämma ur sig ett sånt hittills - så vi ser fram emot det med spänning.

japp det kommer om sagt, ska bara kolla upp vad hästen heter exakt å resultaten men det kommer:)

ja ibland så ska man ha tur :)
Nu har vi sålt den ena.. han ville hällre gå på banan en att hoppa på banan :) Han bor i Norge nu...
Så nu är vi ute och letar en B-ponny igen och det är ju som sagt var ingen lätt match! Hästmänniskor är ju allt lite skumma ;)

Lycka till nu och gör en ordentlig undersökning och om du tycker i sam råd med din vet att den hästen går att få ordning på så köp den men gör inget dumt nu :)
Jag gick ju och köpte en häst med tuppspatt och se så lycklig jag är :D

jo precis.. jo tyvärr är det ju så:(

tack för råden. han ska självklart göras en riktig undersökning på röntgas osv.. å köper honom inte om vet. på atg avråder mig.

Denna 5 åring har självklart inte startat i någon tävling så något resultat lär vi inte hitta.

Nä inte just den. Men hon hade ju många kompisar med travare som hade placeringar i MSV dressyr

varmblodiga travare är avlade för att just trava! en del individer är så framavlade på att trava att dom inte kan galoppera p g a exteriören. då kan det vara svårt med galopparbetet på dressyrbanan oavsett om de gått travet innan.

så sa en av mina gamla lärare, dressyrdomare.

det var något med bakbenen och böjningen av dem... men riktigt hur det var komemr jag inte ihåg...

:smirk:ofta är anledningen till att travare/varmblod inte klassas som ridhäst är för att de har aldrig riktigt blivit inriden bara "insutten" alla hästar kan om de är friska och sånt gå långt inom dressyren!

:idea:Vi har en häst i stallet som enligt många inte är annat en en draghäst alltså en ardenner och han har påbörjat piaff den du... :love:
inte mycket inte renodlat men en början är det allt och detta tack vare barock ridningen!! Det är ofta ryttaren som sätter gränsen för vad hästen ska klara av! :)

Köp en frisk och sund häst. Det finns det gott om. Att pruta priset tar ju inte bort skador. Bara för att hästen blir billigare så finns ju problemet kvar. Så passa dej för att komma in på prisförhandlingar. Det är ju ett dilemma att bli stående med en 5 årig häst som inte håller. Tänk efter före.

Att en ardenner kan lära sig piaffera är jag inte förvånad över men skulle du vissa en varmblods travare som kan skulle jag bli chockad. Skillnaden är att travarens bakdel är byggd för att skjuta ifrån inte att bära upp. Men det finns alltid undantag som bekräftar regeln.

Mvh

Camilla

Liknande trådar

Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 018
Senast: Starstedt
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 556
Senast: PygmyPuff
·
Hästvård Jag tror min fina lilla vita är dålig :( Men jag vet inte vad det kan vara.... Finns rätt många möjliga orsaker.... I vilket fall...
2
Svar
26
· Visningar
2 269
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈