ett jävla dilemma...

V

vide

hittat en kanon häst som står hemma hos mig sen 6 veckor tillbaks som jag bara VILL VILL VILL köpa:P en 5 årig varmblodvallack han har inte gått på trav, kanon fin å köra, inriden för 10 månader sen, rids nu MSV dressyr, kanon lugn å fin , sten cool i alla lägen, trafiksäker.. gosigast av alla.. ja helt underbar!

MEN.. alltid ett men tyvärr:( vetrinärebesiktade honom.. å han gick inte rent i vänsterbakben... lite stelt men inte mkt.. bara litegrann.. det märker man när man kratsar hovarna elelr he på benskydden.. för då draar han undan benet några gågnger sen när han har mjuknat upp lite grann så går det bra...

vet. avrådde då mig att köpa honom.. för han vet att jag haft otur tidigare me hästar.. men jag älskar verkligen den här hästen..och vill ha honom..

ägarna säger att han är helt frisk men vill inte betala ATG... utan säljer honom till nån annan eller skickar honom på slakt..(dom vill ha en travhäst)..

men jag bestämde mig för att ta in honom på atg å jag fick det om jag betalade kalaset.. vilket jag tycker det är värt.. så ska göra det...

Men sen sa även vet. att han hade det lite trångt vid ballarna å att hov vården inte skötits ordentligt...
(ni skulel se hans skor*chockad* när jag tog hem honom va han nyskodd.. å han hade 1-3 mm skor.. vänster fram tappade han efter 2 veckor så hovslagaren slog på den igen.. men såg nu ex. att vänster bak är snett nött.. ena sidan 1mm å den andra typ 3 mm.. så ska sko om honom på torsdag...

vad skulle ni göra allmänt i min situation??

Inriden för 10 månader sedan och går nu MSV dressyr :eek: :eek: :confused: :confused:

Inte konstigt att hästen har ont.

Kolla honom på klinik och berätta att han är vrålriden och OM det finns någonting att göra så låter du hästen vila läääääänge.

Ja FY, säger jag.

Säger som Tott, är hästen utbildad msv dressyr på 10 månader så är den ju helt sönderriden! :eek:
Vore mer konstigt om den gick igenom veterinärbesiktningen än om den inte gjorde det...

Köp en annan häst! Varför dra på sig problem i onödan??

Det som tar flera år för andra ridhästar, alltså att komma upp i MSV, har de gjort på 10 mån på denna häst. :crazy: Säger som de övriga, den är ju helt sönderriden!

/Lizzie

Håller med de övriga...och en femåring som går medelsvår måste vara väldans dyr? :o
Nää..köp en annan häst, det där låter skumt med 10 månader sen den reds in...

Vår gemensamma bekanta (CH) har lärt mig ngt så klokt angående hästköp: "köp inte problem, de kommer ändå".

Snälla köp en annan!! Det verkar vara nått skummt med detta! varför hota med att skicka en MSV dressyr häst på slakt om de måste ta den till vet? Har du kollat så att det verkligen de som äger hästen? Ta kontakt med någon dressyr kunnig ex ett "dressyrstall" och hör med dem hur lång tid det tar att få en 5åring till MSV. Är den frystmärkt?

ta allas råd - köp inte den hästen!!

vi var ute efter att köpa en b-ponny åt min syster dotter och vi hittade en som verkade bra.. lite sur när man gjorde iordning henne :smirk: men i övrigt så var den snäll.. :D
Ungen fick hoppa och kunde rida själv och sånt på den.. :D
min systerdotter var då nybörjare.. Och senare på kvällen så hade vi en diskution med ägaren :crazy:(pappan) och vi ville att ponnyn skulle vet.besiktas innan köpet.. :) Vi ville även pruta på ponnyn :Doch det var helt oacceptabelt tyckte mannen! :confused: pappan säger då - hästen är frisk för det vet jag! :confused: den var ju även och tävlade hoppning förra veckan så då skulle vi ha sett nått.. och ville vi inte ha hästen så skulle de gladeligen sälja denna ponny till någon annan! och vi sa ingen vet. inget köp.. någon timme senare ringer hans fru upp och säger att naturligtvis så ska vi besikta ponnyn.. :confused: :D
Dagen efter så ringer frun och berättar att nu hade det blivit lite problem.. :confused:Hon är halt på ena bak och ena fram (kommer inte ihåg vilken grad) och den hade spatt i bak på bägge benen! och nu gick det bra att pruta! haha vi köpte inte den ponnyn! Vi hittade två andra som har funkat kanoon.. var av ena tävlat SM 2000 eller 2001 i hoppning - en riktig läromästare! :love: :love:

lycka till nu!
KÖP INTE DEN HÄSTEN :)

Tycker också det låter helskumt om hästen är riden i 10 månader och går MSV :confused:

Men till skillnad från övriga tycker jag du kan försöka undersöka saken lite mera innan du bestämmer sig.

Klart man ska köpa en frisk häst, men sen beror det ju på pris och sådant också - vad kostar en så pass välutbildad femåring på marknaden om den nu finns?

Och skulle man själv gå igenom en besiktning om man var med om en - Nja, inte jag iallafall, men jag är ju inte helt slaktfärdig för det. Vem är perfekt, liksom?

Men som människa så behöver man inte gå igenom ett böjprov! ;)
Men vill man ha en häst att rida på, som inte går igenom böjprov, och som veterinären då avråder för köp, så är det ju risk att man om man köper hästen, får en häst man kan glömma att kunna rida på...

jo han är frysmärkt. jo jag har kollat upp det å det står på atg att dom är ägare på honom.. hmm dressyr stall du råkar inte känna till nån seriös?

nä precis... försöker få tag i ägarna för fullt... skulle vilja prata me hon som ridit in honom... jo det är ju en självklarhet att jag tar in honom på atg.. eftersom ägarna vägrar så..

usch vilka hästägare det finns alltså... tur att ni inte köpte den å kul att ni hittade så fina pollar:)

Jag kan tala om att det tar många år att utbilda en häst till medelsvårnivå. Att säga att den har den utbildningsnivån och är inriden för tio månader sedan är en omöjlighet=en ren lögn!
DET GÅR BARA INTE!
Jag tycker att du ska försöka att hitta en annan travare, det är inte direkt nån brist på dem...Du blir lurad.
:mad:Eva

Jo jag vet, men ibland tycker jag att alla avvisar alla "defekter" som tänkas kan med "köp en frisk häst istället", och då undrar jag om det finns några alls utan överben, tidigare dålig skoning, en galla här och en där osv.

Naturligtvis ska man lyssna på vet, men ibland tycker jag man överdriver den medicinska kunskapen både på folk och fä (dras med en j-a axel som läkaren tyckte att det var väl ingen fara, men jävlar vad ont den gör..... tex).

Ja,det är en sits!!! Tycker att det ligger en hund begraven här!! Undersök på egen hand så mkt du kan.
Men en annan sak här som inte har med denna hästen att göra.,Innan Malin Baryards häst Flippan kom till nuvarande ägare så skulle hon säljas till en tjej som naturligtvis ville ha henne besigtigad. Butterfly Flip gick inte igenom,veterinären avrådde från köp. Oj! De har nog retat sig många gånger! Men det var ju tur för Malin....
Men det var ju en helt annan historia och bara en parantes här.
Men MVS dressyr är ju helt otroligt! Tur att den inte är skadad mer!!

Den där hästen har INTE gått MSV, vet du vad en MSV häst är värd?! Den skulle aldrig orka ta sig till den nivån på den tiden och utan rätt muskler, vilket den inte hinner få på bara 10 månader! De där ägarna verkar ju också inte heller vara typen som skulle kunna klassa upp en häst till MSV, rider man på den nivån så fortsätter man nog med det, och vill man ha en häst dit så, sorry men då köper man inte en gammal travare..

Har man, mot förmodan, en travare som går MSV, så är det nog inte högsta prioritet att skicka den till slakt heller.

Nä, inte bara verkar ägarna till hästen hyfsat okunniga som hästmänniskor, de verkar dessutom som om de lurar dig grovt.

såg att du nog har missuppfatat lite grejer, så tänkte rätta det.. tack för ditt svar iaf:)

"Den där hästen har INTE gått MSV, vet du vad en MSV häst är värd?!

Svar: ja det vet jag, men priset är ju inte heller alltid allt.. sen så är jag osäker på om han verkligen kan MSV för jag har ju inte kunnat rida honom ordentligt pga. sadeln.

"Den skulle aldrig orka ta sig till den nivån på den tiden och utan rätt muskler, vilket den inte hinner få på bara 10 månader! De där ägarna verkar ju också inte heller vara typen som skulle kunna klassa upp en häst till MSV, rider man på den nivån så fortsätter man nog med det, och vill man ha en häst dit så, sorry men då köper man inte en gammal travare.. "

Svar: jaha så då menar du att travhästar inte KAN ridas i MSV.. det var ju väldans konstigt.. känner till några som har varmblod å tävlar i MSV... Det sitter inte i rasen.. utan i individen å den som utbildar hästen.. Sen skulle jag inte vilja kalla hästen jag har för "Gammal travare" han är ju faktis 5 år.. och har INTE gått på trav.

"Har man, mot förmodan, en travare som går MSV, så är det nog inte högsta prioritet att skicka den till slakt heller. "

Svar:det håller jag med om, men jag tror att det har att göra me antingen pengabrist hos dom elr. att dom vet att det är något fel men inte vill att det ska avslöjas..

"Nä, inte bara verkar ägarna till hästen hyfsat okunniga som hästmänniskor, de verkar dessutom som om de lurar dig grovt. "

Svar: nja alltså dom har ju hållit på me hästar i några år, spec. dottern. Men jag har märkt att deras kunnighet har en viss gräns.. nja... var nog lite dumblind när jag va å provred honom.. blev bara så kär i hans lugna trygga temperament, den underbara känslan att rida honom...*ojoj* han går verkligen fint..(men då red jag på mjukt underlag så man märkte inte att han var stel i v. bak) MEN sen när jag fått hem honom.. märker man att mer å mer inte stämmer med vad dom sagt...

Förstår mig inte på vissa hästmänniskor.. som ljuger osv för att få hästen såld... är det inte bättre att hästen får en ärlig chans och får ett bra å långvarit hem på rätta förutsättningar

Liknande trådar

Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 018
Senast: Starstedt
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 556
Senast: PygmyPuff
·
Hästvård Jag tror min fina lilla vita är dålig :( Men jag vet inte vad det kan vara.... Finns rätt många möjliga orsaker.... I vilket fall...
2
Svar
26
· Visningar
2 269
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈