Ett helt ärligt svar...

Thera

Trådstartare
önskas!

Är ragdollen mer utsatta för diverse njurfel och liknande än vad huskatterna är?

Är ju nu äntligen i kattköpartagen och velar mellan en ragdoll eller vanlig huskatt.

Så när jag kollar runt på olika ragdolluppfödares hemsidor så tycker jag de flesta har "till-minnes-sidor" och det verkar vara en hel del katter som fått tas bort med njurfel i unga år.

Är det kortare medellivslängd på ragdollarna eller hur ligger det till?

Sv: Ett helt ärligt svar...

Det går inte att jämföra med huskatter eftersom ingen för någon slags statistik över huskatter. Bara för att man satsar på huskatt så innebär det inte att man ökar sannolikheten för att få en frisk katt. ;)

Vad gäller ragdoll och njurar så har man upptäckt att en del ragdolls har förtunnad njurbark (CIN) och det leder så småningom till att njurarna pajar. Njurarna hos ragdolls som går till avel ultraljudas pga. detta (de flesta uppfödare gör det iaf tror jag).

Tillägg: Hos huskatter florerar antagligen lite diverse sjukdomar. PKD, en annan njursjukdom, nedärvs dominant och finns säkerligen bland huskatter så att du tar en huskatt ger som sagt ingen garanti. Jag skulle tro att sannolikheten att du får en katt med friska njurar ökar om du väljer en kattunge efter två katter vars njurar har uljtraljudats ua, oavsett ras.

Som Sol säger så förs det ju ingen statistik över huskatter så det går väl egentligen inte att veta, men ragdollen är inte sjukare än någon annan ras. Rasklubbarna har ju utarbetat ett hälsoprogram för att behålla rasen frisk (och göra den friskare) där ultraljudsscanning för CIN och HCM ingår. Om du bestämmer dig för att köpa en ragdoll (vilket jag självklart tycker för de är helt underbara :D ) så se till att föräldrarna är ultraljudade u.a. på njurar (det räcker att göra det en gång då det inte uppkommer senare på en frisk katt) samt HCM-scannade u.a. åtminstone 1 gång (det rekommenderas vid 1, 2, 4 och 6 års ålder då sjukdomen kan uppkomma senare).

Jag testade min hona i höstas och min hane i januari och då berättade veterinären som scannade (Lennart Nilsfors) att han gått igenom sina papper från förra året, och inte funnit en enda ragdoll med defekta njurar av alla de han scannade (och han scannar väldigt många, ca 200 katter förra året sa han).

Du kan läsa mer om hälsoprogrammet på t.ex. Ragdollklubbens hemsida. :)

/Erica

Tack för infon..

Har kollat runt lite och hittade detta, vilket kanske inte låter så positivt.

Jag inser naturligtvis att man inte kan dra alla över en kam, att det inte finns någon statistik. Men det är ändå känslan jag får, att chansen till att få en katt som blir riktigt gammal ökar om du har en huskatt.

För att förtydliga lite så; av de tre katter jag känner så är min stallägares huskatt (minst) 18, mammas katter är 15 och 12. Jag tror aldrig vi har haft en huskatt nångång som gått bort innan 15 år på grund av sjukdomar.

Den raskatt jag kände fick däremot precis tas bort vid 3 på grund av blodproppar i bakbenen.

Hur ser ni på det? Jag inser naturligtvis att de katter jag känner är en droppe i havet, men skulle ni säga att det hör till ovanligheterna att en ragdoll uppnår låt säga 15 år? Eller hur gamla har era ragdolls blivit?

Eftersom att ragdollen är en så pass ung ras i Sverige ännu, så är det svårt att göra någon vettig åldersstatistik på just ragdolls i landet. Se följande text från Ragdollklubbens hemsida:
"Till Sverige kom den första ragdollen, Such Fun Misty Knight, från England oktober 1991, importerad av Maria Staaf. Den 2 september kom Ragtime Phoebe som första ragdoll i Norge, importerad av Solveig B Daamsgaard.

Idag är ragdollen en av Sveriges största och snabbast växande raser. 1993 registrerades 3 st ragdolls i Sverak. 2003 registrerades 710 st. 2005 registrerades 1035 ragdollkatter i Sverak."

Vill du ha någon "hum" om livslängden så kan du höra med någon uppfödare som är gammal i gemet, t.ex. S*Krickelins mfl. Men som sagt bör det inte finnas särskilt många ragdolls i Sverige som är över 15 år och då endast p.g.a. att de var så pass ovanliga för 15 år sedan.

Angående statistiken på SCRs hemsida så är det såklart jättetråkigt att man hittat sjuka katter i undersökningarna. :( Men nu vet jag inte hur gamla dessa siffor är, jag gissar att det är en kumulativ siffra ända sedan de införde hälsoprogrammet (vilket är något år sedan nu) och faktum är ju att hälsoprogrammet är ju till för att minska sjukdomsfallen i framtiden. För varje generation där man selektivt väljer bort alla sjuka individer ur aveln så minskar förekomsten av sjukdomen i rasen. Efter ett par generationer är den förhoppningsvis i princip helt borta. Det är ju därför vi har hälsoprogrammen! Hänvisar till mitt svar ovan angående Nilsfors testresultat. Jag är övertygad om att Nilsfors kan ge dig mer specifika siffror från hans tester ifall du är intresserad!

Hjärt- och njursjukdomar är några av de största hälsoproblemen inom alla raser, även huskatter. Min gissning är att det är precis lika vanligt förekommande där, och på en huskatt vet du oftast inte alls hur sjukdomsbilden hos föräldrar och andra förfäder ser ut. Tänk på att även symptomfria katter kan vara sjuka, så en otestad ras- eller huskatt som är ett par år gammal kan mycket väl nedärva en sjukdom även om den själv är frisk.

Jag tycker att du ska känna efter vad det är för katt du vill ha helt enkelt! Ur hälsoaspekter ska du absolut inte vara rädd att köpa en ragdoll. Självklart kan man aldrig garantera att en katt lever tills den är 15-20 år, men alla seriösa uppfödare gör ju allt för att sjukdomsproblemen ska minimeras, vilket inte kan sägas om huskatter.

/Erica

Nu har ju jag ingen raggdoll, men efter att ha haft Turkisk Van sen -87 så har jag själv sett hur ändrade uppfödningsmiljöer m.m. gjort att den förväntade livslängden ökat med > 50%...

För fram till 90-talet blev dom sällan äldre än 8-9 år.... och i princip ALDRIG äldre än 10...

Numera är det flera stycken som är + 15 år och mer...

Jag misstänker att Raggdollen kommer att uppvisa samma resultat när dom kommit så långt att rasen funnits i landet ännu längre tid än vad den gjort fram tills nu.

Fast den statistiken är inte helt dålig faktiskt. 5 HCM-positiva av 184 testade ger att knappt 3% testats positiva för HCM. Räknar man gränsfallen till HCM (vilket inte behöver vara fallet, det finns gränsfallskatter som aldrig utvecklar HCM utan det är bara en naturlig variation i hur hjärtat ser ut) då kommer vi knappt upp i 6%... det är inte särskilt höga siffror.

Statistiken gällande njurar ger ungefär 4% katter med njurfel, räknar man med gränsfallen blir det ungefär 7%.

Det är ju inte direkt så att var och varannan ragdoll dör pga. HCM, CIN eller PKD.

Jag tror mycket väl att du kan räkna med att en ragdoll efter friska föräldrar kan leva i 15 år. HCM är lika vanligt hos huskatter som raskatter och de testas i princip aldrig för det så även om risken att få en huskatt som drabbas av CIN är väldigt liten är risken lika stor (tom. större eftersom huskatterna inte testas för HCM) att du får en huskatt som får HCM som om du skaffar en raskatt.

Jag tackar för era svar! Ska höra mig för lite till innan jag bestämmer mig.. Sen får vi se vad det blir för en bebis..

Jag kan dra mina katter då.

Min huskatt jag hade fick jag ta bort för 2 år sen pga njursvikt. Hon blev 7,5 år. Den första raskatten jag hade lever fortfarande och fyller i sommar 10 år.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 524
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 384
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25