Sv: Ett helt ärligt svar...
Eftersom att ragdollen är en så pass ung ras i Sverige ännu, så är det svårt att göra någon vettig åldersstatistik på just ragdolls i landet. Se följande text från Ragdollklubbens hemsida:
"Till Sverige kom den första ragdollen, Such Fun Misty Knight, från England oktober 1991, importerad av Maria Staaf. Den 2 september kom Ragtime Phoebe som första ragdoll i Norge, importerad av Solveig B Daamsgaard.
Idag är ragdollen en av Sveriges största och snabbast växande raser. 1993 registrerades 3 st ragdolls i Sverak. 2003 registrerades 710 st. 2005 registrerades 1035 ragdollkatter i Sverak."
Vill du ha någon "hum" om livslängden så kan du höra med någon uppfödare som är gammal i gemet, t.ex. S*Krickelins mfl. Men som sagt bör det inte finnas särskilt många ragdolls i Sverige som är över 15 år och då endast p.g.a. att de var så pass ovanliga för 15 år sedan.
Angående statistiken på SCRs hemsida så är det såklart jättetråkigt att man hittat sjuka katter i undersökningarna.
Men nu vet jag inte hur gamla dessa siffor är, jag gissar att det är en kumulativ siffra ända sedan de införde hälsoprogrammet (vilket är något år sedan nu) och faktum är ju att hälsoprogrammet är ju till för att minska sjukdomsfallen i framtiden. För varje generation där man selektivt väljer bort alla sjuka individer ur aveln så minskar förekomsten av sjukdomen i rasen. Efter ett par generationer är den förhoppningsvis i princip helt borta. Det är ju därför vi har hälsoprogrammen! Hänvisar till mitt svar ovan angående Nilsfors testresultat. Jag är övertygad om att Nilsfors kan ge dig mer specifika siffror från hans tester ifall du är intresserad!
Hjärt- och njursjukdomar är några av de största hälsoproblemen inom alla raser, även huskatter. Min gissning är att det är precis lika vanligt förekommande där, och på en huskatt vet du oftast inte alls hur sjukdomsbilden hos föräldrar och andra förfäder ser ut. Tänk på att även symptomfria katter kan vara sjuka, så en otestad ras- eller huskatt som är ett par år gammal kan mycket väl nedärva en sjukdom även om den själv är frisk.
Jag tycker att du ska känna efter vad det är för katt du vill ha helt enkelt! Ur hälsoaspekter ska du absolut inte vara rädd att köpa en ragdoll. Självklart kan man aldrig garantera att en katt lever tills den är 15-20 år, men alla seriösa uppfödare gör ju allt för att sjukdomsproblemen ska minimeras, vilket inte kan sägas om huskatter.
/Erica