Etikettfråga

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare coolia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 026

coolia

Trådstartare
Nyss hemkommen från en fest. Värdinnan sa flera gånger åt gästerna att det var fritt fram att servera sig själv och hon frågade flera gånger om att allt var ok och att folk får tillräckligt av mat och dryck. Värdinnan serverade vin till mig och sig själv och vi satt en stund och pratade. Vinflaskan kvar på bordet och det var vin kvar i flaskan. Värdinnan bytte sen bord och jag satt kvar. Efter ett tag hällde jag upp det kvarvarande vinet, mousserande, i mitt glas med motiveringen att det ändå inte kan sparas. En person reagerade och tyckte jag inte skulle ha gjort detta etiketts brott utan väntat på att Värdinnan skulle ha serverat mig. Jag tyckte mest det var synd att kasta vinslatten som var kvar och tyckte att jag lika gärna kan dricka upp vinet.

Att en öppnad flaska står på bordet, tolkar jag som att man får/ska servera sig själv (ungefär som med en salladsskål). Men jag hade nog först frågat om någon annan ville ha, innan jag tog det sista av vinet.

Vet du vad som vore riktigt dålig etikett? Att uttrycka tydliga regler för samvaron fast egentligen mena det omvända. Var det inte nån här för ett tag sen som varit med om att värden flera gånger sagt att gästerna absolut inte skulle betala för sig och sedan ändå förväntade sig pengar? Gästerna kan inte förväntas läsa tankar. Många missuppfattar också etikett som fasta regler som inte får brytas men det beror på umgänget och "reglerna" är ju menade att underlätta, inte göra det onödigt svårt.

Nyss hemkommen från en fest. Värdinnan sa flera gånger åt gästerna att det var fritt fram att servera sig själv och hon frågade flera gånger om att allt var ok och att folk får tillräckligt av mat och dryck. Värdinnan serverade vin till mig och sig själv och vi satt en stund och pratade. Vinflaskan kvar på bordet och det var vin kvar i flaskan. Värdinnan bytte sen bord och jag satt kvar. Efter ett tag hällde jag upp det kvarvarande vinet, mousserande, i mitt glas med motiveringen att det ändå inte kan sparas. En person reagerade och tyckte jag inte skulle ha gjort detta etiketts brott utan väntat på att Värdinnan skulle ha serverat mig. Jag tyckte mest det var synd att kasta vinslatten som var kvar och tyckte att jag lika gärna kan dricka upp vinet.
Det större etikettsbrottet är väl i så fall att börja tillrättavisa andra gäster? Det gör man ju normalt inte. Så, värre att säga åt andra gäster att de inte borde ta vin, än att ta vin, skulle jag säga.

Jag hade nog frågat om någon annan ville ha om det var sista flaskan av den sorten. Är det ett helt glas i den och två vill ha hade jag ju delat t.ex.

Sist vi hade fest hade jag ställt ut en kyl avsedd för dryck. Det var bara att plocka på sig. Aldrig att jag skulle gå och servera folk hela dagen! Sånt får de hållas med själva hos mig. Om det inte passade dem får de väl gå och hämta vatten i kranen då ? :P för mig är det en grej som ger en lite mer familjär känsla och passar bra med den jag är. Jag vill att folk ska känna sig hemma hos mig, vilket innebär att snickarna som var här för ett jobb tog med ett par (små) läskflaskor var när de åkte till nästa jobb när de gjorde ett jobb ett par dagar efter festen :D helt ok för mig, jag är glad att de känner sig hemma :)

Jag hade nog frågat om någon annan ville ha om det var sista flaskan av den sorten. Är det ett helt glas i den och två vill ha hade jag ju delat t.ex.

Sist vi hade fest hade jag ställt ut en kyl avsedd för dryck. Det var bara att plocka på sig. Aldrig att jag skulle gå och servera folk hela dagen! Sånt får de hållas med själva hos mig. Om det inte passade dem får de väl gå och hämta vatten i kranen då ? :P för mig är det en grej som ger en lite mer familjär känsla och passar bra med den jag är. Jag vill att folk ska känna sig hemma hos mig, vilket innebär att snickarna som var här för ett jobb tog med ett par (små) läskflaskor var när de åkte till nästa jobb när de gjorde ett jobb ett par dagar efter festen :D helt ok för mig, jag är glad att de känner sig hemma :)
Samma här. Öl, vin o läsk finns i kylen - varsågoda .

Om det står en flaska dryck framme på bordet så utgår jag kallt ifrån att man får ta efter behag, speciellt om den är öppnad. Om man är på en sådan tillställning att man blir serverad så brukar värden/kyparen/personalen gå runt med flaskan och fylla på när de ser tomma glas, flaskan lämnas inte på ett bord bland gästerna.

Säger värdinnan att det är fritt att ta sej och det står en flaska på bordet dessutom, så hade inte jag dragit mej för att ta.
Och jag är fräck nog att ta det sista om det är det sista 😇

Är den som sa till, en person som är van vid finare tillställningar och menar att etikett strikt ska följas oavsett? Låter ju nästan som någon som mest vill mästra? 🙈
I min värld bestämmer värden och då kan ju etiketten bli vad som.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Detta är väl egentligen inget klassisk "Bukelina Ribbing" case då det är lite mer komplicerat men vill gärna ha utomståendes input. Jag... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 070
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i... 16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 894
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I helgen som gick var jag och maken på "gourmetweekend". Det här med att låta mat bli en sinnlig upplevelse är något jag gillar...
Svar
0
· Visningar
532
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -... 66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
54 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka