Etikett och regler i ett förhållande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, och det är väl där hjärnspökena kommer, då jag var sambo i 7 år med mitt x, vi var ihop i 8 år.
Ett vanligt förhållande skulle inte funka för mig, då jag inte skulle orka pendla mellan mitt hem och ev partner.
Att vara sambo känns både roligt och läskigt på samma gång, förvisso skulle både jag och ev sambo kunna spara massa pengar på att dela de gemensamma kostnaderna.
Vet jag har en kollega på jobbet som är ganska intresserad av mig, men velar just nu och jag velar också, då jag känner mig så osäker. Dels på om han är rätt och dels om jag kommer klara av ett förhållande utan att tjura ihop.... Får ju redan höra av andra kollegor på jobbet att vi låter som "ett gift gammalt par" när vi käbblar med varandra om det nu är bra eller dåligt vet jag inte. :/
Men! Om han är rätt eller inte kan man ju vänta med att tänka på innan man ens kommit underfund med om man trivs bra ihop eller inte. En dejt innebär inte att man behöver vara ihop resten av era liv.
Att ha någon att käbbla med är väl något av det bästa som finns!

Fast vadå oschysst? Vill man ha en partner som man umgås med jämnt, ja då får man väl sluta med hästeriet. Annars får man väl hitta en kille som klarar sig själv eller har en egen hobby. ;)
Finns hur många karlar som helst som aldrig är hemma och det verkar vara helt ok och accepterat.
Nä kanske inte umgås med jämnt, men känns ju sådär schysst "ja vi kan umgås ca 1% av all min tid jag har på ett dygn"...

Jag har själv varit på det andra sidan av myntet, levde i 7 år med en karl som knappt var hemma, skönt för mig för jag kunde göra va jag ville, men det var inte bra för förhållandet... så njäeee, vill inte vara den personen själv..... vet hur det är att vara den som går hemma och väntar... :/

Men! Om han är rätt eller inte kan man ju vänta med att tänka på innan man ens kommit underfund med om man trivs bra ihop eller inte. En dejt innebär inte att man behöver vara ihop resten av era liv.
Att ha någon att käbbla med är väl något av det bästa som finns!
Ursäkta, jag vet inte ens vad en dejt egentligen är? :eek: :o Hur vet man att man dejtar? Jag är en totalt newbie på detta. :o

Nä kanske inte umgås med jämnt, men känns ju sådär schysst "ja vi kan umgås ca 1% av all min tid jag har på ett dygn"...

Jag har själv varit på det andra sidan av myntet, levde i 7 år med en karl som knappt var hemma, skönt för mig för jag kunde göra va jag ville, men det var inte bra för förhållandet... så njäeee, vill inte vara den personen själv..... vet hur det är att vara den som går hemma och väntar... :/

Fast vänta? I en vettig relation där avsikten är att värna och ta hand om den andra och vårat förhållande så sker ingen väntan på den andres bekostnad. Iaf inte som jag ser det.

Vilken typ av förhållande ser du framför dig om du tänker igenom vad du vill ha? Hur fungerar ditt förhållande som skulle göra att du mår bra i relationen?

Ursäkta, jag vet inte ens vad en dejt egentligen är? :eek: :o Hur vet man att man dejtar? Jag är en totalt newbie på detta. :o

Man går ut o träffar en speciell människa. ;) O så känner man av om det är något som man är attraherad av. Det är en magisk och väldigt kul period (iaf om man hittar rätt). ;)

Jo, och det är väl där hjärnspökena kommer, då jag var sambo i 7 år med mitt x, vi var ihop i 8 år.
Ett vanligt förhållande skulle inte funka för mig, då jag inte skulle orka pendla mellan mitt hem och ev partner.
Att vara sambo känns både roligt och läskigt på samma gång, förvisso skulle både jag och ev sambo kunna spara massa pengar på att dela de gemensamma kostnaderna.
Vet jag har en kollega på jobbet som är ganska intresserad av mig, men velar just nu och jag velar också, då jag känner mig så osäker. Dels på om han är rätt och dels om jag kommer klara av ett förhållande utan att tjura ihop.... Får ju redan höra av andra kollegor på jobbet att vi låter som "ett gift gammalt par" när vi käbblar med varandra om det nu är bra eller dåligt vet jag inte. :/

Är du rädd att du ska gå igenom samma upplevelse som du gjorde med ditt X?

Jag har levt i ett liknande som du målar upp...o det finns orsaker till varför det inte finns kvar i mitt liv idag. ;)

Hej, jag tänkte gå och drick kaffe på *valfri kafeteria/ kedja* ska du med?
*Prataprataprata* Ska vi fika hemma hos mig imorgon?
And so it begins... :bump:
Jaha, är det så det är. Så då skulle man kunna säga att jag var på en dejt idag när jag tog lunch hemma hos kollegan som är intresserad av mig. Där jag åt mina mackor, han kolla på TV och sen satt lutad mot mig, eller var det bara något vänner gör? :confused:

Jaha, är det så det är. Så då skulle man kunna säga att jag var på en dejt idag när jag tog lunch hemma hos kollegan som är intresserad av mig. Där jag åt mina mackor, han kolla på TV och sen satt lutad mot mig, eller var det bara något vänner gör? :confused:
Alltså, det kan ju vara något som bara vänner gör. Men vad skulle ni förlora av att prova på en dejt?

Fast vänta? I en vettig relation där avsikten är att värna och ta hand om den andra och vårat förhållande så sker ingen väntan på den andres bekostnad. Iaf inte som jag ser det.

Vilken typ av förhållande ser du framför dig om du tänker igenom vad du vill ha? Hur fungerar ditt förhållande som skulle göra att du mår bra i relationen?

Man går ut o träffar en speciell människa. ;) O så känner man av om det är något som man är attraherad av. Det är en magisk och väldigt kul period (iaf om man hittar rätt). ;)

Är du rädd att du ska gå igenom samma upplevelse som du gjorde med ditt X?

Jag har levt i ett liknande som du målar upp...o det finns orsaker till varför det inte finns kvar i mitt liv idag. ;)

Hmm, jag ser faktiskt inget förhållande alls framför mig när jag tänker mig vad jag vill ha, känns ju lovande eller inte... :/

Ah, magi... ja där föll det platt som en pannkaka. Finns ingen magi här och har inte gjort på över 10 år nu..

Delvis kanske, visst förhållandet var ju bra på sitt sätt, då vi var vänner och kunde skiljas som vänner, men inte bra då vi inte gjorde så mycket ihop och sågs alltför sällan. Därför jag börjat fundera lite på en kollega på samma jobb, då ses man åtminstone på jobbet, men är väl orolig ifall det inte skulle funka, hur det blir att fortsätta jobba ihop och jag trivs så bra på jobbet att jag inte vill byta för att ett förhållande inte funka...

Båda velar?
Förresten, ligger vänner även i sängen och kramas/pussas eller är det då "vänner med fördelar"?
Alltså, stannar det vid det så är det ju bara vänner med fördelar. Annars om man ser till så att det utvecklar sig så är det ett förhållande på gång. Det beror ju på vad man vill. :)

Alltså, stannar det vid det så är det ju bara vänner med fördelar. Annars om man ser till så att det utvecklar sig så är det ett förhållande på gång. Det beror ju på vad man vill. :)
Svårt att utveckla något när båda velar, förvisso mest han nu. Jag velade en period men sen satte jag ner foten och bestämde mig, men nu velar han istället, vilket gör att jag börjar vela igen om det verkligen är rätt och magkänslorna kommer fram osv.

Svårt att utveckla något när båda velar, förvisso mest han nu. Jag velade en period men sen satte jag ner foten och bestämde mig, men nu velar han istället, vilket gör att jag börjar vela igen om det verkligen är rätt och magkänslorna kommer fram osv.
Hur velar han? Är det när ni diskuterar det? Eller visar han det?
Hade jag vart du så hade jag velat veta.

Det är lite det jag tycker är jobbigt, jag vill ha någon att dela vardagen med då jag inte har så gott om vänner, någon som kan krama mig, prata med mig, fråga hur min dag varit och jag fråga hur dennes dag varit, någon att ha mysigt med. Jag saknar faktikst det, men det är nog lite som du säger att man inte orkar dra igång något nytt.

Som det är nu jobbar jag 6:30-17:30, det tar ca 30 min att åka till jobbet. Jag brukar gå upp 1 timme innan jag ska åka för att hinna med, så alltså 5:00 kliver jag upp, absolut senast 5:30.
Försöker komma i säng helst 21:00 men absolut senast 22:00. Så jag kommer hem i bästa fall 18:00, då har jag ca 3 timmar och för det mesta brukar jag komma hem senare, som idag var jag hemma 19:00. Blir inte mycket egentid, som man hade när man slutade vid 16:00, men i gengäld jobbar jag bara 4 dagar på en vecka.
Nu har det varit två dagar som jag kommit hem från jobbet och varit så trött att jag inte orkat rida, bara gått ner till stallet och gjort i ordning boxen, men inget mer. Fattar inte att man kan va så pigg och glad på jobbet, men så fort man kommer hem så "dör man".... :/
OT

Har du 11 timmars arbetsdagar? Jobbar du 5 dagar i veckan, med lediga helger eller har du något schema som gör att du är ledig (större) ett antal dagar i sträck efter dessa väldigt långa dagar? För normal arbetstid brukar vara 40 timmar per vecka, beroende på avtalsområde.

Om du jobbar så mycket, så förstår jag verkligen att du blir helt slut, och inte riktigt orkar med fritid och relationer...

OT

Har du 11 timmars arbetsdagar? Jobbar du 5 dagar i veckan, med lediga helger eller har du något schema som gör att du är ledig (större) ett antal dagar i sträck efter dessa väldigt långa dagar? För normal arbetstid brukar vara 40 timmar per vecka, beroende på avtalsområde.

Om du jobbar så mycket, så förstår jag verkligen att du blir helt slut, och inte riktigt orkar med fritid och relationer...
Är schemalagd på 10-timmars, fyra dagar i veckan, ledig tre dagar (en dag plus helgen). Jobbar 6:30-17:30 med 1 timmes rast, så 10 timmar. Blir dock övertid, idag kunde jag sluta i vettig tid, men några dagar kan det blir lite övertid. Varannan tisdag är det alltid övertid, då slutar jag i bästa fall kl 19:00.

Hur velar han? Är det när ni diskuterar det? Eller visar han det?
Hade jag vart du så hade jag velat veta.
Hur... tja, jag sa rätt ut vad jag ville och att alla korten ligger på bordet och det är nu eller aldrig (efter lite påtryckningar från kollegor som tyckt jag ska sätta ner foten).
Så tyckte han att vi hade det bra som vi har det, att vi är vänner med det lilla extra och att han inte ville förstöra något om det t ex skulle skita sig och vi måste jobba ihop osv.
Jag var väldigt tydlig med att om vi ska vara vänner, då är det enbart vänner och inget tafsade, pussande eller liknande. Att han inte kan ha kakan och samtidigt äta den, det är antingen eller.
Så nu velar han alltså, han vill veta hur en relation med mig skulle se ut/vara, men velar av något. Vet inte mer i dagsläget.

Jag vet inte varför just sex skulle vara i särskilt stort behov av att regleras? Jag vill inte gå med på att sex skiljer sig så himla mycket från annan interaktion med andra - innebörden av det och intimiteten varierar både när det gäller sex och när det gäller att prata över en fika.

Mitt val av partner ser i lyckosamma fall ut så att hen helt enkel inte är den sorts person som vill råda över mina övriga relationer i livet.

För att många (de flesta?) tycker det är en jättestor grej med "otrohet", det är ingen grej att ta en fika med en kompis men om man ligger med kompisen så är det tydligen en jättestor grej som en partner blir upprörd över. Obs, jag fattar det inte men jag ser det ofta i min omgivning (och på buke!).

För att många (de flesta?) tycker det är en jättestor grej med "otrohet", det är ingen grej att ta en fika med en kompis men om man ligger med kompisen så är det tydligen en jättestor grej som en partner blir upprörd över. Obs, jag fattar det inte men jag ser det ofta i min omgivning (och på buke!).
Du behöver inte fatta men acceptera att väldigt många tycker att det är bland det viktigaste

Jo, det är så klart därför det är vanligt att man har regler kring sex (med andra än partnern). Men det svarar inte på frågan om varför @Trani menar att just sex måste det finnas regler kring i varje förhållande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 784
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 105
Senast: Skorpion76
·
Småbarn Hej igen Bukefalister! Jag behöver, åter igen, "opartiska" tankar kring dotterns relation med sin far. Tidigare har jag rådfrågat om...
2
Svar
37
· Visningar
4 469
Senast: Petruska
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 703
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10