Etikett och regler i ett förhållande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag har mött människor som tycker det är okey om dom själva är poly... men inte partnern..
Dvs dom vill kunna ha andra men partnern ska hålla sig på mattan
Det är ju egoistiskt om något..
Ja verkligen. Det är ju ett bra exempel på när man bara kan strunta i just det förhållandet.

Men varför tror du det? Tror du att du måste vara så perfekt att han inte behöver något annat i livet än just dig? Kan det eventuellt vara så att det finns någon liten grej som inte ens du kan ge honom?

Kanske sex är bara sex, och han får lust att ha sex med någon som råkar vara tillgänglig?
Få lust ?!
Javisst kan man "få lust"
Där har vi impulskontroll igen...
Nej, jag skulle inte köpa det som förklaring att "hen fick lust"

Man kan ju faktiskt också bara helt enkelt vara supertänd på någon annan.
Om man inte kan kontrollerar sina känslor ledsen eller kåt eller annat så får man se till att välja en relation som passar en
Man väljer en relation där man inte ständigt blir sårad och ledsen. Man väljer en relation där det är okey om man blir supertänd och hoppar i säng.
Det gäller att hitta rätt partner :)

Men du, om man lever i en vad båda anser vara monogam relation är det väl inte märkligt om man förklarar varför man legat med nån annan?

Det känns som att det blir lite mycket nitpicking nu.
Ja, jag tänkte väl inte riktigt på att det är någon som lovat vara monogam, och sedan fifflar runt, utan sådär i allmänhet.

Ja med tanke på att jag ägnar en hyfsad stor del av 40 timmar i veckan med mer eller mindre instabila personer så kan det emellanåt vara skönt att slippa sådana även online. Då surfar jag på annat än tex "åhmittlivsuger" trådar på Buke.
Jag fattar inte hur du står ut 40 timmar i veckan...

Jag hade nog rest mig från stolen och skrikit
SKÄRP TILL DIG FÖR FAAN !!
:)

Hoppas för din skull att du har en riktigt bra lön !

Om man inte kan kontrollerar sina känslor ledsen eller kåt eller annat så får man se till att välja en relation som passar en
Man väljer en relation där man inte ständigt blir sårad och ledsen. Man väljer en relation där det är okey om man blir supertänd och hoppar i säng.
Ja där håller jag också med. Jag hade nog inte medvetet valt ett polyförhållande heller.

Min poäng är alltså att förstå mina egna känslor. Det kan hända att jag ogillar en kollega, men inte vet varför. Då är det vettigt att tänka igenom varför jag känner som jag gör, och bestämma mig för ifall jag ska reagera enligt känsla eller enligt förnuft. Därför lever inte jag i ett polyförhållande, men om det nu skulle hända att min man vill vidga sina vyer så hoppas jag att jag kan unna honom det utan att känna att vårt förhållande är misslyckat och att jag är sämre än den andra kvinnan.

Och jag menar bara att människor är människor. Man kan lova nånting med världens bästa intentioner och sedan hamna i en situation som gör att man inte kan hålla det. Shit happens. Jag talar alltså inte om att vara serie-otrogen mot sin partner, bara att det som alla alltid säger "man ska säga till först" kan vara nog så svårt att hålla när det väl gäller. Jag antar att det är därför så många är otrogna.

Jag säger inte att nåt är rätt eller fel bara att det kan vara svårt ibland.

Jag fattar inte hur du står ut 40 timmar i veckan...

Jag hade nog rest mig från stolen och skrikit
SKÄRP TILL DIG FÖR FAAN !!
:)

Hoppas för din skull att du har en riktigt bra lön !
Att handskas med sådana personer är liksom en stor del av mitt jobb. Ungefär som en förskolelärare har barn omkring sig på jobbet. Tappar man humöret och skriker så borde man nog ha skaffat ett annat arbete.

Det innebär dock att jag inte hellre orkar umgås med sådana typer som tappar humöret ock skriker på min fritid.

Få lust ?!
Men det har jag ju redan svarat på? Jag hade antagligen blivit ledsen, men jag tycker att känslan där blir helt fel, och jag hoppas ju på att kunna reagera annorlunda. För, som sagt, så tycker jag att det rent teoretiskt är jättebra om han har det trevligt. Jag har liksom inte ensamrätt på att göra honom glad.

Är det fler tillfällen där du tycker dina känslor är "fel".

Jag tycker det skulle vara hemskt att skjuta undan det jag känner.

Få lust ?!

Det här är intressant. Uppenbarligen tycker du att det är fel av em-pirre att vilja ha såpass med impulskontroll att hon inte blir ledsen om hennes partner är med någon annan men du tycker å andra sidan att man borde kunna ha såpass mycket impulskontroll att man inte är otrogen.
Vari ligger skillnaden?

Jag förstår inte riktigt hur otroheten har fått en sådan särställning.

Visst skulle jag bli ledsen om min partner var otrogen, men det finns i mina ögon värre saker partnern skulle kunna göra.
Det är rätt vanligt tex på buke att en partner kan utöva psykisk misshandel,skrämma barn, förstöra livet och ekonomin för folk och dom stannar kvar, så länge partnern inte är otrogen förstås...
Jag har lite svårt att förstå det där.

Ja där håller jag också med. Jag hade nog inte medvetet valt ett polyförhållande heller.

Min poäng är alltså att förstå mina egna känslor. Det kan hända att jag ogillar en kollega, men inte vet varför. Då är det vettigt att tänka igenom varför jag känner som jag gör, och bestämma mig för ifall jag ska reagera enligt känsla eller enligt förnuft. Därför lever inte jag i ett polyförhållande, men om det nu skulle hända att min man vill vidga sina vyer så hoppas jag att jag kan unna honom det utan att känna att vårt förhållande är misslyckat och att jag är sämre än den andra kvinnan.
För mig är det nog svårare att inte bli ledsen vid ett svek, än att låta bli att hoppa i säng med en annan för att jag va lite pilsk.

Visst vill man vara stark och rationell i alla situationer, ha kontroll på känslor och tankar
Det är inte lätt

Det här är intressant. Uppenbarligen tycker du att det är fel av em-pirre att vilja ha såpass med impulskontroll att hon inte blir ledsen om hennes partner är med någon annan men du tycker å andra sidan att man borde kunna ha såpass mycket impulskontroll att man inte är otrogen.
Vari ligger skillnaden?

Visst skulle jag bli ledsen om min partner var otrogen, men det finns i mina ögon värre saker partnern skulle kunna göra.
Det är rätt vanligt tex på buke att en partner kan utöva psykisk misshandel,skrämma barn, förstöra livet och ekonomin för folk och dom stannar kvar, så länge partnern inte är otrogen förstås...
Nja, det va ju jag som frågade först...
Varför ska man lägga band på känslor som ledsen om man inte behöver göra det när man är kåt?
Varför är kåt så jävla heligt?
Är kåt en känsla man måste ha rätt att agera i oavsett vem man sårar, bara för att det är en rättighet att få utlopp för sin kåthet?

Håller med om att det finns det som är tusen ggr värre än otrohet

Vari ligger skillnaden?

Tillägger att jag tycker inte det är fel av @em-pirre att försöka få impulskontroll
Jag tycker det är fel att förneka sina känslor och säga att dom är fel

Nja, det va ju jag som frågade först...
Varför ska man lägga band på känslor som ledsen om man inte behöver göra det när man är kåt?
Varför är kåt så jävla heligt?
Är kåt en känsla man måste ha rätt att agera i oavsett vem man sårar, bara för att det är en rättighet att få utlopp för sin kåthet?
Fast vem skriver det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 784
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 105
Senast: Skorpion76
·
Småbarn Hej igen Bukefalister! Jag behöver, åter igen, "opartiska" tankar kring dotterns relation med sin far. Tidigare har jag rådfrågat om...
2
Svar
37
· Visningar
4 469
Senast: Petruska
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 703
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka