Etikett och regler i ett förhållande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sant, men man lägger ribban där man/båda vill ha den
Jag tänker snarast att just en sån sak, att säga till innan man ligger med nån, är en sån grej man kan lova lätt men sen visar sig vara väldigt svårt att hålla. Det är mänskligt liksom.

Jag och min partner har för övrigt inga såna krav på varandra. Bara för att förtydliga.

Jag vill också ha en enkel relation, att vi förstår, accepterar, respekterar varandra
Om han inte är nöjd med något i vår relation vill jag att han pratar med mig om det innan han tex hoppar i säng med någon annan
Jag vill att vi kör med öppna kort

Men måste något vara fel för att har sex med någon annan? Kan han inte vara jättenöjd i er relation, men också känna för att ha sex med någon annan om han råkar stöta på någon person som passar för ändamålet?

Hur läser du egentligen? Jag skriver ju att jag i mitt privatliv helst umgås med folk som KAN reglera sitt känsloliv. Inte att jag får känsloutbrott.

Jag skriver ju dessutom att jag dragit ned på min buketid.
Ändra mitt liv? Knappast jag älskar mitt liv och jobb (även när det är påfrestande ). Varför skulle jag ändra på det för att orka med jobbiga okontrollerade "känslomänniskor" på min fritid? När jag istället kan umgås med folk som är lätta att umgås med?
Jo jag förstod hur du menade
Om du tycker att känslomänniskor är jobbiga, så reagerar du själv med en känsla, eller hur?

Javisst är lugna sansade människor enklare att ha runt sig

Varför har du dragit ner din buketid?
Reagerar du så på vad som skrivs?

Men måste något vara fel för att har sex med någon annan? Kan han inte vara jättenöjd i er relation, men också känna för att ha sex med någon annan om han råkar stöta på någon person som passar för ändamålet?
Jag tror mer att hen menade att om han inte är nöjd med att relationen är monogam så bör han lyfta det innan han ligger med nån annan.

Jag kanske missförstod.

Helt ärligt, tycker jag han är ett stort svin om han hoppar i säng med någon annan, för att har råkade bli lite kåt vid ett tillfälle
Om han struntar så i hur jag känner om jag får veta, då visar han väldigt lite hänsyn mot mig
Vi har en "överenskommelse" om att inte sexa med andra

Helt ärligt, tycker jag han är ett stort svin om han hoppar i säng med någon annan, för att har råkade bli lite kåt vid ett tillfälle
Om han struntar så i hur jag känner om jag får veta, då visar han väldigt lite hänsyn mot mig
Vi har en "överenskommelse" om att inte sexa med andra
Jaha. Nu känner jag att vi är så långt ifrån varandra att den här diskussionen inte kommer att leda nånstans.

Jag tror mer att hen menade att om han inte är nöjd med att relationen är monogam så bör han lyfta det innan han ligger med nån annan.

Jag kanske missförstod.
Jag tolkade det annorlunda, eftersom hen skrev att "om han är missnöjd med något i förhållandet". Jag tror att hen menade att förhållandet måste vara misslyckat eller dåligt om den andra har sex med andra personer.

Om du tycker att känslomänniskor är jobbiga, så reagerar du själv med en känsla, eller hur?

Fast alla människor har ju känslor, vissa agerar på dem mer än andra gör. Att känna en känsla är en sak att agera på den är en annan.

Jag tänker på det @Petruska skrev, det kan man ju dela upp i att hon KÄNDE känslorna (panik/frustration/desperation) och fick då TANKEN att slänga barnet i sopnedkastet men hon hindrade sig från att AGERA på både känslan och tanken/impulsen.

Det finns flera ställen att sätta stopp eller att ändra tankemönster här. Känslan kanske man får men hur hjärnan sedan kopplar och hur man agerar det är saker man kan förändra och i förlängningen kan det vara så att inte ens den känslan uppstår i samma situation eftersom tankemönstret har ändrats.

Jag tänker snarast att just en sån sak, att säga till innan man ligger med nån, är en sån grej man kan lova lätt men sen visar sig vara väldigt svårt att hålla. Det är mänskligt liksom.

Jag och min partner har för övrigt inga såna krav på varandra. Bara för att förtydliga.
Är det svårt att hålla?
Är det verkligen svårt att låta bli att hoppa i säng med någon om man har en relation?

Vi har heller inga krav på varandra
Men jag vet, att om jag är otrogen, då lämnar han mig

Jag tolkade det annorlunda, eftersom hen skrev att "om han är missnöjd med något i förhållandet". Jag tror att hen menade att förhållandet måste vara misslyckat eller dåligt om den andra har sex med andra personer.
Ah. Jag trodde som sagt hen menade formen för förhållandet, dvs monogamt eller ej. Kan hända att det var en för snäll tolkning från min sida.

Är det svårt att hålla?
Är det verkligen svårt att låta bli att hoppa i säng med någon om man har en relation?
Ja, det kan vara jättesvårt. Supersvårt. Omöjligt svårt.

Jo men det har ni ju? Ni har ju en överenskommelse om att ni inte får ligga med andra? Och du vet att om du gör det så dumpar han dig. Och han vet förmodligen samma sak, att vill han ligga med nån annan måste ni diskutera det först. Då har ni ju krav på varandra. Vår relation ser annorlunda ut, jag har aldrig ens tänkt tanken att han skulle prata med mig innan om han ville ligga med nån. Inte en chans.

Är det svårt att hålla?

Med tanke på hur mycket otrohet som verkar finnas (det finns till och med dejtingsidor bara för det) så verkar många ha svårt för det.
Man kan ju alltid hoppas att det blir färre om fler kan vara öppna med att de är poly, så slipper folk bli sårade

Ja om min partner skulle hoppa i säng med någon annan tolkar jag det som om något är fel på relationen. Antingen att hen har tröttnat på att vara mono eller något annat

Fast alla människor har ju känslor, vissa agerar på dem mer än andra gör. Att känna en känsla är en sak att agera på den är en annan.

Jag tänker på det @Petruska skrev, det kan man ju dela upp i att hon KÄNDE känslorna (panik/frustration/desperation) och fick då TANKEN att slänga barnet i sopnedkastet men hon hindrade sig från att AGERA på både känslan och tanken/impulsen.

Det finns flera ställen att sätta stopp eller att ändra tankemönster här. Känslan kanske man får men hur hjärnan sedan kopplar och hur man agerar det är saker man kan förändra och i förlängningen kan det vara så att inte ens den känslan uppstår i samma situation eftersom tankemönstret har ändrats.
Precis och skillnaden blir ju rätt tydligt även här på Buke...

Ja om min partner skulle hoppa i säng med någon annan tolkar jag det som om något är fel på relationen. Antingen att hen har tröttnat på att vara mono eller något annat
Men varför tror du det? Tror du att du måste vara så perfekt att han inte behöver något annat i livet än just dig? Kan det eventuellt vara så att det finns någon liten grej som inte ens du kan ge honom?

Kanske sex är bara sex, och han får lust att ha sex med någon som råkar vara tillgänglig?

Med tanke på hur mycket otrohet som verkar finnas (det finns till och med dejtingsidor bara för det) så verkar många ha svårt för det.
Man kan ju alltid hoppas att det blir färre om fler kan vara öppna med att de är poly, så slipper folk bli sårade
Ja, jag har mött människor som tycker det är okey om dom själva är poly... men inte partnern..
Dvs dom vill kunna ha andra men partnern ska hålla sig på mattan
Det är ju egoistiskt om något..

Ja med tanke på att jag ägnar en hyfsad stor del av 40 timmar i veckan med mer eller mindre instabila personer så kan det emellanåt vara skönt att slippa sådana även online. Då surfar jag på annat än tex "åhmittlivsuger" trådar på Buke.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 785
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 105
Senast: Skorpion76
·
Småbarn Hej igen Bukefalister! Jag behöver, åter igen, "opartiska" tankar kring dotterns relation med sin far. Tidigare har jag rådfrågat om...
2
Svar
37
· Visningar
4 469
Senast: Petruska
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 703
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10