Etikett och regler i ett förhållande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, då är vi på samma linje.

Jag håller med om att "prata" i de här sammanhangen ofta verkar betyda snarare "skuldbeläggande korsförhör", vilket inte exakt är min bild av att prata.

Det prat jag tänker mig, utgår nog mest från att jag inte riktigt vet vad sexchatta är, och om nu min partner ägnar sig åt det, så borde jag ju kunna få reda på vad det är. :)

Ja just så. Jag vet nog faktiskt inte heller riktigt hur man sexchattar...

Jag tycker att du säger emot dig själv. Först skulle du ta upp frågan "finns det något som fattas i vårt förhållande" om din man sexchattade eller liknande. Sen tycker du att det är nästintill omöjligt och krävande att ens försöka.

Jag hoppas att jag i fallet ovanför hade ryckt på axlarna, ja. Varför får han inte sexchatta?
Det jag svarade som skulle vara kvävande är att försöka tillgodose alla behov man har i en relation, det borde vara nästintill omöjligt..

Hur hade du reagerat om din man hade haft sex med en annan man eller kvinna och du fick veta från annat håll att det hade hänt?

Ja, nåt sånt kan jag tänka mig. Just chattandet var bara ett exempel, jag tänkte mig nog alla former av s.k. otrohet som folk ofta klagar på. Jag läste mest mellan raderna och tänkte att "prata med honom" innebär någon sorts förhör där han tvingas förklara varför han gjort fel och varför han måste sluta göra det han gör. Så brukar det ju vara, tänker jag.

Att rycka på axlarna tolkade jag kanske mer som att det inte orsakar problem i förhållandet. Inget måste redas ut, ingen måste be om förlåtelse och ingen måste få en föreläsning om vett och etikett i förhållanden.
Prata med betyder inte ett förhör.
Om min partner sexchattar med någon, skulle jag bli väldigt förvånad och uppriktigt vilja veta var han har fått idén ifrån...:)
Jag skulle också vilja veta var han fick ut av det.

Det jag svarade som skulle vara kvävande är att försöka tillgodose alla behov man har i en relation, det borde vara nästintill omöjligt..

Hur hade du reagerat om din man hade haft sex med en annan man eller kvinna och du fick veta från annat håll att det hade hänt?
Men det har jag ju redan svarat på? Jag hade antagligen blivit ledsen, men jag tycker att känslan där blir helt fel, och jag hoppas ju på att kunna reagera annorlunda. För, som sagt, så tycker jag att det rent teoretiskt är jättebra om han har det trevligt. Jag har liksom inte ensamrätt på att göra honom glad.

Men det har jag ju redan svarat på? Jag hade antagligen blivit ledsen, men jag tycker att känslan där blir helt fel, och jag hoppas ju på att kunna reagera annorlunda. För, som sagt, så tycker jag att det rent teoretiskt är jättebra om han har det trevligt. Jag har liksom inte ensamrätt på att göra honom glad.
varför är en känsla fel? vem vill leva teoretiskt?

Ja just så. Jag vet nog faktiskt inte heller riktigt hur man sexchattar...
Jag har inte heller någon erfarenhet av just sexchat, lite småsexiga sms. däremot...
Jag tror att jag hade börjat gapskratta om jag läst en sexchat skriven av min partner eller annan person ..jag menar , det måste se väldigt komiskt ut för en utomstående...:)

Är det fler tillfällen där du tycker dina känslor är "fel".

Jag tycker det skulle vara hemskt att skjuta undan det jag känner.

varför är en känsla fel? vem vill leva teoretiskt?

Därför att man kanske känner att det blir konflikter mellan den man vill vara och den man just nu är. Och då kan man arbeta med det. Det är ganska tärande att ha en stor diskrepans mellan den man vill vara och den man just nu är.

Om man tycker att partnern förtjänar att ha det trevligt och man vet att partnern tycker det är trevligt att ha sex med andra, så vore den naturliga reaktionen att man blir glad för sin partners skull.

Jag tycker det skulle vara hemskt att skjuta undan det jag känner.

Fast vaddå "skjuta undan"? Som jag läst @em-pirre :s inlägg så är det en känsla som inte hen betraktar som rationell och där hen skulle vilja reagera annorlunda. Allt sånt kan man arbeta med om man vill.

Att vara helt känslostyrd och bara bejaka varje liten känsla utan att resonera kring det måste vara ett helvetiskt liv.

Därför att man kanske känner att det blir konflikter mellan den man vill vara och den man just nu är. Och då kan man arbeta med det. Det är ganska tärande att ha en stor diskrepans mellan den man vill vara och den man just nu är.

Om man tycker att partnern förtjänar att ha det trevligt och man vet att partnern tycker det är trevligt att ha sex med andra, så vore den naturliga reaktionen att man blir glad för sin partners skull.
Ja eller så väljer man en annan partner.
Varför ska man välja en partner som har en helt annan syn på relationer än vad man själv har?

Ja eller så väljer man en annan partner.
Varför ska man välja en partner som har en helt annan syn på relationer än vad man själv har?

Men vem har det? Nu har jag ju samma syn på förhållanden som min man, så det är alltså ett ickeproblem. Jag önskar att min man får vara lycklig och ha det bra. Jag vill inte vara någon som bromsar för honom eller hindrar honom. Jag vill heller inte att han begränsar mitt liv.

Hur kom det in i bilden? Nej, det tycker jag inte att man bör göra - men fattar inte hur det hänger ihop alls med de senaste inläggen.
Eller nja, om i tar ett hypotetiskt förhållande mellan en polyperson och en som tycker att äktenskapet är heligt (och blablalba) så kan jag tänka mig att det är lättast att bryta upp. Men jag vet inte alls hur det har med denna tråden att göra.

Fast vaddå "skjuta undan"? Som jag läst @em-pirre :s inlägg så är det en känsla som inte hen betraktar som rationell och där hen skulle vilja reagera annorlunda. Allt sånt kan man arbeta med om man vill.

Att vara helt känslostyrd och bara bejaka varje liten känsla utan att resonera kring det måste vara ett helvetiskt liv.
Nja, så helvetiskt behöver det ju inte vara...det beror ju främst på vad man känner. ;)
Det finns säkert dom som har känslor som gör att dom lever i ett litet helvetet, men det är säkert långt ifrån alla.

Jag är nog ganska känslostyrd. Jag tycker det är svårt att inte bli ledsen om jag faktiskt blir det. Jag menar hur undviker man känslor man får? Går det att undvika dom?
Visst kan man hindra sig från att gråta, skrika etc. Men känslan finns ju där ändå.

Men vem har det? Nu har jag ju samma syn på förhållanden som min man, så det är alltså ett ickeproblem. Jag önskar att min man får vara lycklig och ha det bra. Jag vill inte vara någon som bromsar för honom eller hindrar honom. Jag vill heller inte att han begränsar mitt liv.
Svarat jag gav va rent teoretiskt till @sjoberga att enklaste vägen är ju att välja någon som är lik en själv vad det gäller synen på relationer

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 785
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 105
Senast: Skorpion76
·
Småbarn Hej igen Bukefalister! Jag behöver, åter igen, "opartiska" tankar kring dotterns relation med sin far. Tidigare har jag rådfrågat om...
2
Svar
37
· Visningar
4 469
Senast: Petruska
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 703
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka