Etikett och regler i ett förhållande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vem är det som säger att jag ägnar mycket tid åt dessa negativa tankar? Inte är det jag i alla fall. Att ge dom ord en gång på buke anser inte jag vara att ägna så mycket tid åt det. Snarare en ynka procent av all min tid, så nej det är inte mycket tid, men som vanligt överanalyseras allt och så kommer pekpinnar. Det är ändå tur att jag känner mig själv bäst och vet vad jag behöver. Förvisso har den här tråden spårat ur totalt nu och blivit väldigt OT, när den egentligen INTE handlade om MIG specifikt från början, utan vad för KRAV folk har i sina relationer.
Jag är inte intresserad av att få någon hjälp, jag vill bara veta om folks olika krav i deras relationer. :)

Fast det är ju märkligt att skriva dessa inlägg i tråd efter tråd och sedan påstå att det inte är ett problem. För alla andra i hela världen är det ganska tydligt att det finns problem som går att ta itu med.

Vi som läser VET ju inte mer än det vi läser. Men vi är många som har levt många år och träffat många människor och ser alla de varningstecken som lyser igenom stort. Hela sättet att resonera, oavsett ämne, signalerar varning.

Det som blir frustrerande är att jag sett flera som varit där du verkar vara - och som hittat ett mycket bättre liv efter att de provade professionell hjälp att börja tänka annorlunda. Det finns ett annat liv. Man måste inte vara där du är. Men det är nästan omöjligt att ta sig därifrån när man väl är där, särskilt utan både insikt och stöd.

Jag har inte bett om någon hjälp och vill alltså inte ha någon hjälp, kan vi ta och respektera detta och återgå till trådens ämne istället för att diskutera mig personligen?

Ja, jag kan respektera det från nästa inlägg. Men kommer att ha svårt att låta bli när nästa inlägg fullt av inlåsta negativa tankar kommer, när det hänvisas till att man minsann inte kan bygga ett sandslott med en trasig gaffel.

Förvisso har den här tråden spårat ur totalt nu och blivit väldigt OT, när den egentligen INTE handlade om MIG specifikt från början, utan vad för KRAV folk har i sina relationer.
Och när escodobe skriver "jag är tillsammans med någon för att jag tycker om att umgås med hen" skriver du ett ÅH JAG KOMMER LEVA ENSAM RESTEN AV MITT LIV-inlägg. Dvs, när någon uttrycker vad för krav den har i sin relation så knyter du det direkt till dig. Så givetvis handlar tråden om dig när det är det du vänder den till hela tiden.

Sen finns risken att de aldrig säger något och så glider man isär, för man tror det är frid och fröjd. Det är ett dilemma hur man än vänder och vrider på det.....
Så antingen tjatar de om sex eller eller så säger de aldrig nåt? Kommunikation är nåt jag värdesätter högt i mitt förhållande, men självklart kan det hända att man glider isär iallafall..

Jag hade svarat samma som jag gjort i den här tråden. Inte en chans att jag suttit och skrivit ned alla möjliga oskrivna regler jag och mina vänner har i våra relationer. Herre, det hade ju blivit hur många som helst.

Nu lämnar jag det här sidospåret. Vi har nog helt enkelt väldigt olika syn på vad som är regler och inte.
Ja, jag menar att båda frågeställningarna är lika omfattande att svara på.

Jag vet inte varför just sex skulle vara i särskilt stort behov av att regleras? Jag vill inte gå med på att sex skiljer sig så himla mycket från annan interaktion med andra - innebörden av det och intimiteten varierar både när det gäller sex och när det gäller att prata över en fika.

Mitt val av partner ser i lyckosamma fall ut så att hen helt enkel inte är den sorts person som vill råda över mina övriga relationer i livet.
Nej, jag tycker inte att det behöver regleras. Men jag har påtagliga svårigheter med att finna andra människor som är av samma åsikt. Det gör att det oundvikligen blir en fråga, på endera vis.

Om jag inte diskuterar sexuella gränser (eller avsaknaden av dem) med människor som jag har nära och sexuella relationer med riskerar jag att göra dem ledsna, besvikna och arga på mig. Och det är ju inte kul.

Oj oj oj, snacka om att vara dömmande nu. Så nu är jag visst i deprission för att jag tänker för mycket, ja den var ny. Spännande. :p

Förresten hur ska jag ha tid med läkare/psykolog när jag inte ens har tid med mitt egna liv? Borde det inte vara bättre att fixa det egna livet först eller vadå?
Nä, jag tycker inte att den är särskilt ny. Samma sak har blivit sagt i flera av dina trådar eftersom det blir slutsatsen av ditt beteende och hur du tänker (eller i alla fall vad du säger). Är det bara en slump att det blir så? Eller kanske så är hela buke inställd på att jävlas med dig, diagnosera dig med depression och rekommendera en psykolog bara sådär? Eller så kanske det ligger något i det som du själv inte ser, men andra gör. Det skadar inte att lyssna i alla fall. :)

Nej, jag tycker inte att det behöver regleras. Men jag har påtagliga svårigheter med att finna andra människor som är av samma åsikt. Det gör att det oundvikligen blir en fråga, på endera vis.

Om jag inte diskuterar sexuella gränser (eller avsaknaden av dem) med människor som jag har nära och sexuella relationer med riskerar jag att göra dem ledsna, besvikna och arga på mig. Och det är ju inte kul.
Jag är av samma åsikt. Jag funderar nog inte så mycket på tilltänkta partners åsikt på området. Det var mycket länge sedan det var ett problem. Och vid de problematiska tillfällena har det rått störst oenighet om problembeskrivningen.

Jag tänker inte diskutera mig själv personligen längre, för det är inte det jag vill. Kan ni inte respektera det och återgå till trådens huvudsakliga ämne "krav, som man har i ett förhållande", så kommer jag inte att svara.

Vill ni ändå fortsätta om det personliga, ta det i ett PM i så fall, jag kommer inte svara mer i den här tråden på sådant som är OT.

Alltså, det var du som redan i inlägg 6 gjorde klarat att tråden handlar om dig, din syn och dina relationer. Nu bestämmer du plötsligt att ingen får diskutera för du har plötsligt ändrat dig?

Det här är ett öppet forum, det du postar ligger till öppet beskådande för resten av världen i oändlig tid. Och att styra en diskussion på det sättet fungerar inte riktigt.

Som en reflektion vill jag tillägga att alla dina trådar slutar med detta. Du vrider en allmän frågeställning till att handla om dig och ditt liv. Sedan går du i försvar, därefter berättar du att vi diskuterar fel saker och att du inte tänker svara. Och går ur tråden för svaren passar inte.

Känns lite konstigt i tråd efter tråd....

För att många (de flesta?) tycker det är en jättestor grej med "otrohet", det är ingen grej att ta en fika med en kompis men om man ligger med kompisen så är det tydligen en jättestor grej som en partner blir upprörd över. Obs, jag fattar det inte men jag ser det ofta i min omgivning (och på buke!).
Menar du att en fika kan jämföras med att ligga med en person, att det är ungefär samma "grej"?
Jag förstår inte din jämförelse alls

Att människor har olika gränser när det gäller sex i och utanför förhållandet tycker jag inte är alls konstigt
Du har säkert också gränser när det gäller sex i din relation?

Menar du att en fika kan jämföras med att ligga med en person, att det är ungefär samma "grej"?
Jag förstår inte din jämförelse alls

Att människor har olika gränser när det gäller sex i och utanför förhållandet tycker jag inte är alls konstigt
Du har säkert också gränser när det gäller sex i din relation?

Nej, jag menar att jag blir lika upprörd över om min partner tar en fika hos en kompis som om hen ligger med kompisen. Dvs inte alls. Förutsatt att både min partner och kompisen vill ligga, såklart.

Jag har aldrig haft regler för vem min partner får ligga med, det är mellan hen och någon annan (enda regeln som funnits är att använda kondom eller berätta för mig att hen legat oskyddat). När det gäller sex som jag deltar i så har jag haft ganska mycket regler (överenskommelser). Saker som rör mig har jag många regler kring, t.ex. att inte röka hemma hos mig eller på min uteplats.

Nej, jag menar att jag blir lika upprörd över om min partner tar en fika hos en kompis som om hen ligger med kompisen. Dvs inte alls. Förutsatt att både min partner och kompisen vill ligga, såklart.

Jag har aldrig haft regler för vem min partner får ligga med, det är mellan hen och någon annan (enda regeln som funnits är att använda kondom eller berätta för mig att hen legat oskyddat). När det gäller sex som jag deltar i så har jag haft ganska mycket regler (överenskommelser). Saker som rör mig har jag många regler kring, t.ex. att inte röka hemma hos mig eller på min uteplats.
Okey, tycker du det är okey om din partner ligger med vem som helst, din syster/bror/ bästa kompis?
Är det okey om hen är där flera ggr i veckan och nuppar?
Har du inga gränser alls när det gäller din parters sexliv?

Okey, tycker du det är okey om din partner ligger med vem som helst, din syster/bror/ bästa kompis?
Är det okey om hen är där flera ggr i veckan och nuppar?
Har du inga gränser alls när det gäller din parters sexliv?

Nej, inte min bror. I övrigt har jag aldrig haft några regler eller åsikter alls om min partners sexliv.

Skulle det vara okey om din partner har sex med någon av dina föräldrar?

(Jag vill bara veta om du har några gränser öht när det gäller din sambos sexliv)

Jag tror knappast att jag skulle vara tillsammans med någon som skulle vilja ligga med mina föräldrar. När det gäller min pappa så är det väl i princip samma sak som min bror, jag vill inte umgås med någon som umgås med honom. När det gäller min mamma så skulle det aldrig vara aktuellt.

Vart vill du komma med dessa frågor?

Tillägg: man kan väl säga att jag inte vill att min partner ligger med någon i min familj, med barn, med någon som har begått brott mot mig eller med någon som inte är helt med på att ha sex. Det är dock så självklart att det aldrig har diskuterats.

Jag tror knappast att jag skulle vara tillsammans med någon som skulle vilja ligga med mina föräldrar. När det gäller min pappa så är det väl i princip samma sak som min bror, jag vill inte umgås med någon som umgås med honom. När det gäller min mamma så skulle det aldrig vara aktuellt.

Vart vill du komma med dessa frågor?

Tillägg: man kan väl säga att jag inte vill att min partner ligger med någon i min familj, med barn, med någon som har begått brott mot mig eller med någon som inte är helt med på att ha sex. Det är dock så självklart att det aldrig har diskuterats.
Jag vill komma fram till att alla (nästan alla) har gränser när det gäller sex
Även du har gränser när det gäller vem din partner har sex med
Så, då är sex inte riktigt samma sak som en fika?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 785
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 105
Senast: Skorpion76
·
Småbarn Hej igen Bukefalister! Jag behöver, åter igen, "opartiska" tankar kring dotterns relation med sin far. Tidigare har jag rådfrågat om...
2
Svar
37
· Visningar
4 469
Senast: Petruska
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 703
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10