Etikett och regler i ett förhållande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju svårt att inte svara när du först skriver att du inte förstår vad "att vara osäker på sig själv" betyder och sedan istället drar slutsatsen att det är en fråga om att vilja äga.

Men min erfarenhet personlig och via diskussioner med vänner är att när man "blivit utsatt för en otrohet" så upplever man skam och har tankar kring att inte duga eller räcka till. Man är alltså inte tillräckligt trygg i sig själv för att särskilja sig själv från det den andra gör. Man kopplar dennes handlingar till att den gör det här mot mig eller jag är inte tillräckligt viktig för att hen inte ska göra det här. Resultat blir en önskan om att äga antar jag för att försäkra sig om att den här personen inte gör så att jag känner så här.

Sen är det inte så att just otrohet särskiljer sig gentemot andra handlingar, i de relationer jag varit i eller mina vänner varit i som har haft upprepade otroheten så har den andra parten betet sig illa på andra sätt också. Så det är svårt att veta hur det skulle fungera om man var i en fantastisk relation där man får alla sina behov tillfredsställda och partnern ändå har tid och energi att ha en till relation eller flera på sidan av.

Jag tänker att det måste vara svårt att hinna med att ha en eller flera relationer utan att det ger avtryck på ett eller annat sätt i den befintliga relationen?

Så tror jag också. Man koppla ihop sex med känslor (=har han sex med mig betyder det att vi har nåt speciellt, att han älskar mig). Om han då har sex med någon annan så älskar han inte mig längre.

Man får helt enkelt försöka förstå att alla ser olika på sex. För mig är det just något speciellt som jag inte har lust att dela med någon annan än min man. För vissa är det inte det, och då får man ju acceptera det.

Kanske OT, men jag vill poängtera att polyamori inte nödvändigtvis kretsar runt sex. Att säga det är ungefär som att mena att en heterosexuell person per definition enbart är intresserad av sexuella akter, inte någon form av känslomässigt utbyte.
Hur klara ni av att leva i en sådan relation?
Jag fattar det inte
Blir det inte lätt hänt att ens relationer blir väldigt kortvariga om man inleder starka känslomässiga och sexuella relationer med andra?

Jag fattar det inte
Blir det inte lätt hänt att ens relationer blir väldigt kortvariga om man inleder starka känslomässiga och sexuella relationer med andra?
För att alla är olika. Det är just det. Det är så lätt att applicera egna känslor och värderingar på andra. (Nej, jag hade inte heller klarat av det)

Så tror jag också. Man koppla ihop sex med känslor (=har han sex med mig betyder det att vi har nåt speciellt, att han älskar mig). Om han då har sex med någon annan så älskar han inte mig längre.

Man får helt enkelt försöka förstå att alla ser olika på sex. För mig är det just något speciellt som jag inte har lust att dela med någon annan än min man. För vissa är det inte det, och då får man ju acceptera det.
Skulle det vara svårare för dig om din man inledde en känslomässig relation med en annan
Att han blev huvudlöst förälskad i en annan?

Jag fattar det inte

Jag kan bara tala för mig själv och det går utmärkt.
I allmänhet är det väl lätt hänt att relationer inte håller (sett ur ett livsperspektiv) men hittills går det som sagt utmärkt.

Sedan är det inte en förhållandeform för alla, men det betyder inte att det är så mycket svårare/så mycket konstigare/så mycket något annat än monogama förhållanden. Det enda som är jobbigt är faktiskt omvärldens fördömanden, just att folk har så jäkla mycket åsikter om oss och vårt sätt att älska.

Men ja? Jag har ju svarat hundra gånger redan.
Då stämmer undersökningen jag skrev om tidigare
Kvinnor tycker det är värre om mannen inleder en känslomässig relation

Jag tycker nästan det är värre om min partner riskerar vår relation och sårar mig enbart för ett litet ligg för att han blev kåt
Om han däremot blir förälskad, det kan han ju inte styra över

Jag kan bara tala för mig själv och det går utmärkt.
I allmänhet är det väl lätt hänt att relationer inte håller (sett ur ett livsperspektiv) men hittills går det som sagt utmärkt.

Sedan är det inte en förhållandeform för alla, men det betyder inte att det är så mycket svårare/så mycket konstigare/så mycket något annat än monogama förhållanden. Det enda som är jobbigt är faktiskt omvärldens fördömanden, just att folk har så jäkla mycket åsikter om oss och vårt sätt att älska.
Om jag ska vara ärlig, så är jag avundsjuk på ert sätt att leva
Jag tror många skulle önska sig en sån relation om man bara kunde...
Fördömanden grundar sig säkert många gånger på avundsjuka och rädsla att ens partner möter en poly och inleder en relation. Ni är ett "hot" mot monogamin
Tror du min teori stämmer?

Om jag ska vara ärlig, så är jag avundsjuk på ert sätt att leva
Jag tror många skulle önska sig en sån relation om man bara kunde...
Fördömanden grundar sig säkert många gånger på avundsjuka och rädsla att ens partner möter en poly och inleder en relation. Ni är ett "hot" mot monogamin
Tror du min teori stämmer?

Delvis, helt säkert. Men sedan finns det ju säkert hundratals andra anledningar till.

Jag tycker nästan det är värre om min partner riskerar vår relation och sårar mig enbart för ett litet ligg för att han blev kåt

Fast jag tycker inte att em-pirre ska utgöra evidens för att undersökningen stämmer.

Men vadå Då stämmer undersökningen? @em-pirre berättar (än en gång) om vad HON känner. Det säger inget om någon undersökning. Och ännu mindre om vad hennes man känner.

Om du tycker att personerna på jobbet suger energi och är jobbiga, dom gör dig trött, dom gör dig kanske irriterad ibland. Då får du samma känsla som jag. Enda skillnaden är att du biter ihop, jag skriker tillbaka
, jag tror att människor som biter ihop bär på mer stress än människor som skriker tillbaka
Nej jag skulle aldrig få för mig att jobba med såna människor
Små bara är söta dom tappar jag inte tålamodet med inte heller djur
Jag har utbildning och handledning i hur jag ska hantera det.

Det enda som är jobbigt är faktiskt omvärldens fördömanden, just att folk har så jäkla mycket åsikter om oss och vårt sätt att älska.

Bara det att ni överhuvudet taget måste förklara det. Typ så som du får frågan här: Hur klara ni av att leva i en sådan relation? Jag fattar det inte.

Den frågan skulle jag kunna ställa till rätt många vanliga förhållanden i min omgivning men jag inbillar mig att att jag inte skulle bli så populär :angel:

Och OM du trots allt pratar mycket och öppet om ditt sätt att leva i relationer gissar jag du också rätt snart möts av Måste ni alltid TRYCKA UPP DET DÄR I ANSIKTET på folk?

Om du tycker att personerna på jobbet suger energi och är jobbiga, dom gör dig trött, dom gör dig kanske irriterad ibland. Då får du samma känsla som jag. Enda skillnaden är att du biter ihop, jag skriker tillbaka
, jag tror att människor som biter ihop bär på mer stress än människor som skriker tillbaka
Nej jag skulle aldrig få för mig att jobba med såna människor
Små bara är söta dom tappar jag inte tålamodet med inte heller djur
Kategoriskt och kränkande. Med tanke på hur du uttrycker dig skulle du absolut inte passa i escodobes yrke.

Bara det att ni överhuvudet taget måste förklara det. Typ så som du får frågan här: Hur klara ni av att leva i en sådan relation? Jag fattar det inte.

Den frågan skulle jag kunna ställa till rätt många vanliga förhållanden i min omgivning men jag inbillar mig att att jag inte skulle bli så populär :angel:

Och OM du trots allt pratar mycket och öppet om ditt sätt att leva i relationer gissar jag du också rätt snart möts av Måste ni alltid TRYCKA UPP DET DÄR I ANSIKTET på folk?

Absolut. Och inte att förglömma: Det tycker du bara för att du inte älskar din partner på riktigt. För det vet utomstående väldigt mycket om ;)

Absolut. Och inte att förglömma: Det tycker du bara för att du inte älskar din partner på riktigt. För det vet utomstående väldigt mycket om ;)
Jag pratade med en bekant om just svartsjuka, otrohet och liknande. Hon tyckte att det tydde på att man inte älskade sin man om man inte var svartsjuk (på kvinnor som han dansar med på krogen, på hans tjejkompisar o.s.v.)

Jag pratade med en bekant om just svartsjuka, otrohet och liknande. Hon tyckte att det tydde på att man inte älskade sin man om man inte var svartsjuk (på kvinnor som han dansar med på krogen, på hans tjejkompisar o.s.v.)
Jo, det där har jag hört med. Många uttrycker ju parollen "lite svartsjuka är bara sunt, det visar att man bryr sig". Jag tycker att det är ett destruktivt tankesätt, mono eller inte. Snacka om ansträngande att gå runt och ständigt se omvärlden som ett hot mot ens relation!

Klassikern är ju annars "Jag litar på min man, men inte på andra kvinnor".

Så talar nog ganska kraftiga skygglappar ;)
Jepp. Men det är nog inte så poppis om man säger det :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 784
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 105
Senast: Skorpion76
·
Småbarn Hej igen Bukefalister! Jag behöver, åter igen, "opartiska" tankar kring dotterns relation med sin far. Tidigare har jag rådfrågat om...
2
Svar
37
· Visningar
4 469
Senast: Petruska
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 703
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10