Etikett och regler i ett förhållande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
De personer jag träffar på som pratar om sig själva som poly, använder öppet/stängt.

Den skillnad jag skulle göra, skulle vara icke-possessivt/possessivt.

De två begreppsparen täcker inte in samma saker, vad jag kan förstå. Jag tror tex att det är fullt möjligt att förhållandet är icke-possessivt och att parterna ändå väljer monogami.
Jo fast jag tänker inte på folk inom sfären. Utan på vemsomhelst. Typ som i otrohetsdiskussionerna här, där man ofta säger "inget problem för par som uttalat att de har ett öppet förhållande". Då är alltså motsatsen stängt förhållande.

Jo fast jag tänker inte på folk inom sfären. Utan på vemsomhelst. Typ som i otrohetsdiskussionerna här, där man ofta säger "inget problem för par som uttalat att de har ett öppet förhållande". Då är alltså motsatsen stängt förhållande.
Sant. Fast de säger nog snarare "monogamt förhållande". Och det låter väl trevligare.

Jag tror tex att det är fullt möjligt att förhållandet är icke-possessivt och att parterna ändå väljer monogami.
Det tror jag med.

KL

Jag måste säga att den här tråden förvånade mig lite. Jag minns så många trådar där bukefalister nämnt sina 'regler'; man sover inte med en vän av motsatt kön, man porrsurfar inte, man umgås inte ensam med vänner av motsatt kön, man festar inte utan sin partner, man är inte vän med ett ex, etc etc.

De två begreppsparen täcker inte in samma saker, vad jag kan förstå. Jag tror tex att det är fullt möjligt att förhållandet är icke-possessivt och att parterna ändå väljer monogami.

Det var en bra förklaring. Så skulle jag nog kunna tänka mig att definiera mitt och min mans förhållande. Icke-possessivt.

Det tror jag med.

KL

Jag måste säga att den här tråden förvånade mig lite. Jag minns så många trådar där bukefalister nämnt sina 'regler'; man sover inte med en vän av motsatt kön, man porrsurfar inte, man umgås inte ensam med vänner av motsatt kön, man festar inte utan sin partner, man är inte vän med ett ex, etc etc.
Det går framåt!

(Men man knullar tamejfan inte med nån annan och chattar inte i hemlighet på facebook heller :rage:)
Ursäkta en dum fråga, men hur många diskuterar ens om sexchatt med andra är ok eller ej? Jag och sambon diskuterade sex (med varandra och med andra) i början av vår relation men liksom sexchatt? Om min sambo skulle sexchatta med folk skulle jag inte ens veta om det var i hemlighet för jag har ingen aning om vad vi har för "överenskommelse" kring det.

Bevis för att min namn är noll koll niphredil: jag frågade min sambo i morse vad han har för syn på om jag skulle sexchatta. Fick HELT annat svar än 1) jag trodde jag skulle få 2) vad jag suttit argumenterat för i tråden :o. Först frågade han om jag skulle göra det för pengar eller för att jag tyckte det var upphetsande (eh ok) och sen sa han att nämen det skulle väl gå emot vad vi kommit överens om? KOMMIT ÖVERENS OM? Jag hade ingen aning om att vi hade nån form av gemensam policy på SEXCHATT.

Så, för att besvara trådens fråga: Ja, vi verkar ha regler som vi inte kallar regler men som vi förmodligen mest nystat ihop i våra egna huvuden utifrån vad vi förutsätter att den andra också tycker.

Ursäkta en dum fråga, men hur många diskuterar ens om sexchatt med andra är ok eller ej? Jag och sambon diskuterade sex (med varandra och med andra) i början av vår relation men liksom sexchatt? Om min sambo skulle sexchatta med folk skulle jag inte ens veta om det var i hemlighet för jag har ingen aning om vad vi har för "överenskommelse" kring det.

Bevis för att min namn är noll koll niphredil: jag frågade min sambo i morse vad han har för syn på om jag skulle sexchatta. Fick HELT annat svar än 1) jag trodde jag skulle få 2) vad jag suttit argumenterat för i tråden :o. Först frågade han om jag skulle göra det för pengar eller för att jag tyckte det var upphetsande (eh ok) och sen sa han att nämen det skulle väl gå emot vad vi kommit överens om? KOMMIT ÖVERENS OM? Jag hade ingen aning om att vi hade nån form av gemensam policy på SEXCHATT.

Så, för att besvara trådens fråga: Ja, vi verkar ha regler som vi inte kallar regler men som vi förmodligen mest nystat ihop i våra egna huvuden utifrån vad vi förutsätter att den andra också tycker.

Förlåt, men :rofl:

Jag har råkat ut för liknande missförstånd ett par gånger, och därav de i mångas ögon "onödiga" diskussionerna om var gränserna går. Slipper helst upptäcka det när krisen är ett faktum.

Förlåt, men :rofl:

Jag har råkat ut för liknande missförstånd ett par gånger, och därav de i mångas ögon "onödiga" diskussionerna om var gränserna går. Slipper helst upptäcka det när krisen är ett faktum.
Fast om ingången är ett icke-possessivt sätt att relatera, kan/vill man ju inte begränsa den andra. Varför skulle man då behöva diskutera var gränserna går?

Först säger du:

Och sedan:

Vad är det där sista, om inte att döma? (Jag försökte låta bli att kommentera det där, det är så magstarkt att jag storknade. Hur kan du bara med att döma på det där viset? Har @Andromedae bett om ditt utlåtande? Varför skulle hennes sätt att leva vara krångligare än ditt, är hon inte lika kapabel som du att försöka ordna sitt liv som hon vill ha det? Jag är inte lagd åt det mållösa hållet, men om jag vore det, skulle detta vara ett tillfälle då jag blev just mållös.)
Jag skriver bara Hr just jag uppfattar ett poly för mig skulle det vara mycket svårt att ha ett sådant förhållande. Även om det (kanske) är det optimala sättet att ha en relation

Som jag möter det uppfattar jag oftast att de är människor i "strikt" monogama förhållanden som har störst behov av att definiera "de andra". Personligen tycker jag det känns konstigt att bestämningen av relationen ligger i vad man får eller inte får göra med andra, det borde väl vara vad vi gör som definierar vårt förhållande?

Sant. Fast de säger nog snarare "monogamt förhållande". Och det låter väl trevligare.

Eller ännu hellre "seriöst förhållande" :meh:

Som jag möter det uppfattar jag oftast att de är människor i "strikt" monogama förhållanden som har störst behov av att definiera "de andra". Personligen tycker jag det känns konstigt att bestämningen av relationen ligger i vad man får eller inte får göra med andra, det borde väl vara vad vi gör som definierar vårt förhållande?

Eller ännu hellre "seriöst förhållande" :meh:
Jag möter bland personer som kallar sig poly frågor om x eller y är "ok för min partner". Jag tar mycket illa upp av den frågan.

Haha! Jamen ärligt talat tror jag det är vanligt. Jag tror att man sällan diskuterar ämnet tillräckligt nära för att man ska få helt grepp om det. Vi har själva pratat om det hemma efter att jag läst den här tråden och varför vi tycker som vi tycker och ingen kan svara på det helt.

Men det ligger det väl nära till hands att tolka som ett slags anspråk på ägande? Partners tid är som utgångsläge min, och den tid han ägnar åt annat/andra är tid han inte ägnar åt mig.

Om jag istället tänker partner är partner och jag är jag och så är vi med varandra när båda vill vara med varandra, undkommer jag ju det där possessiva.
Jag tänker förvisso inte att all partnernstid är min tid men jag förväntar mig ändå att partnern avsätter viss tid för umgänge med mig, annars blir det knepigt att ha ett förhållande. Om tiden krymper ned under vad jag känner är tillräckligt för mig kommer relationen i gungning. Samma är det väll för närhet, jag önskar en viss närhet/sex med partnern, jag önskar ett visst intellektuellt utbyte etc. Om dessa saker inte uppnås inom relationen så vet jag inte om jag tycker att relationen är värd att ha. Men jag tänker inte att jag äger den andras tid men förväntar mig ändå på något sätt att tid ska avsättas på mig i den mängd jag känner att jag behöver och detsamma förväntar sig partnern av mig. Om jag inte får ut det jag behöver av relationen är det ju ingen mening med att ha den? Så är det ju med de flesta relationer (vänskap, släkt etc), man förväntar sig ett utbyte, att den andra ger något av sig själv. Ger den för lite blir det helt enkelt inte intressant. På samma sätt som om den kräver för mycket då kanske det inte heller blir intressant.

Hur kan det vara ett svar på mitt inlägg? Mitt inlägg handlade om att det @em-pirre skrev inte alls bekräftar någon undersökning.

Och snälla, blanda inte stenåldersmänniskan (den här gången heller). Vi vet ännu mindre om hennes känsloliv än om hennes kosthållning. (Men jag tror nog trots det att vi kan gissa att hon la mycket lite tankemöda på huruvida hennes partner var otrogen).
*skratt ja det kanske blir för komplicerat om vi blandar in stenåldersmänniskor i denna tråden också... Vi lämnar det därhän

Jag tror det va en seriös undersökning som gjordes på människors tankar om sex och otrohet...
Jag tänkte jag kunde hitta En här på buke som stämde in... Nu har @em-pirre dementerat det också..
Vi (många) vet att våra känslor kring sex många ggr är ologiska, ändå kan vi inte bryta våra tankemönster

Fast om ingången är ett icke-possessivt sätt att relatera, kan/vill man ju inte begränsa den andra. Varför skulle man då behöva diskutera var gränserna går?

Min erfarenhet är helt enkelt att idén om icke-possessiv och vad det innebär i praktiken ofta skiljer sig. I de flesta fall är helt enkelt någon form av monogami underförstådd ändå, så jag drar hellre upp diskussionen en gång för mycket än råkar såra någon bara för att vi menade olika saker. Det är en erfarenhet som jag verkar dela med väldigt många tyvärr.

Jag möter bland personer som kallar sig poly frågor om x eller y är "ok för min partner". Jag tar mycket illa upp av den frågan.

Polysar är inte någonstans mindre possessiva i sitt tankemönster per definition, det är bara andra regler. För mig hade den frågan varit förväntad, eftersom det är normen i den världen.

Ja, det var lite dråpligt faktiskt. Påminn mig om att aldrig någonsin försöka vara smart i en buketråd. Jag är uppenbarligen högst oorganiserad och förvirrad.

Haha! Jamen ärligt talat tror jag det är vanligt. Jag tror att man sällan diskuterar ämnet tillräckligt nära för att man ska få helt grepp om det
Tack du, det var snällt sagt! Trodde jag skulle bli kölhalad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 784
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 105
Senast: Skorpion76
·
Småbarn Hej igen Bukefalister! Jag behöver, åter igen, "opartiska" tankar kring dotterns relation med sin far. Tidigare har jag rådfrågat om...
2
Svar
37
· Visningar
4 469
Senast: Petruska
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 703
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10