Etik i fälttävlan?

• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare tretjak
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 100
  • Visningar Visningar 9 012
Sv: Etik i fälttävlan?

Själv är jag väldigt grön inom sporten, har själv hållit på med galopp under de senaste 10 åren. Mitt svar blir såhär:

Adrenalin - javisst! Det är helt otroligt vilken adrenalinkick man får av att TILLSAMMANS MED SIN VÄN OCH TRÄNINGSPARTNER klara av de utmaningar som man möter i terrängen! Det är ett samarbete - utan min hästs vilja och mod hade jag aldrig klarat det själv - det är helt beroende av att min häst vill och älskar detta. Vilket han gör - jag har aldrig kännt honom så stark, frisk och lycklig som nu!

Efter Öved så funderar man givetvis på framtiden - tänk om det händer min ögonsten något? Kommer jag att förgås av skuldkänslor som utsatte honom för detta? Jag är inte ens säker på att jag någonsin kommer titta åt en häst igen när pålles tid är ute. Men vad som än händer, hur det än slutar, så kommer det förmodligen vara mitt fel. Det var jag som red honom i den lilla hålan skogen, det var jag som lät honom gå i hagen, det var jag som promenerade över vägen när bussen kom, det var jag som slet ut hans kropp som galopphäst.

Det jag inte förstår med alla sådana här inlägg är följande:
1. Varför klagas det aldrig på galoppen, och då i synnerhet hinderloppen? Har du, och alla andra, en aning om hur stor procent av hästarna som går åt där?? Det SPELAS ju på galoppen - alltså är det ok. :angel:

2. Varför ge sig in på ett forum och anklaga sina medmänniskor för att vara mer eller mindre djurplågare och adrenalinknarkare som skiter i sina djur? För att reta upp folk - man kan väl knappast förvänta sig en saklig diskussion då? Själv undrar jag hur folk tänker för att kunna gå vidare efter en sådan tragisk händelse - det hade varit en intressant diskussion tycker jag.

För att sammanfatta kan jag bara säga: det låter säkert tokigt i dina öron men så lycklig som pålle är i terrängen - det är faktiskt värt risken. (Om det nu finns någon - jag har inte sett någon statistik. Säger därmed inte att det finns någon).

Dessutom är det mycket dålig stil att gå in med ett sådant inlägg i ett forum där hästägaren finns, precis efter händelsen. :mad: Du kunde väl gett de inblandade lite tid att reflektera och fundera på det istället för att gå till anfall och späda på de upprörda känslorna?

Vi som finns här har inte bara åldern inne fysiskt, utan vi har även den mentala åldern inne - vilket bl.a. innebär att kunna visa medmänniskor respekt och ha empati även om man kanske inte alltid gillar deras agerande. Själv avskyr jag slit-och-släng-mentaliteten inom trav & galopp - jag försöker förändra inifrån istället för att gny i allmänhet.

tretjak skrev:
Lägger svaret här men det är riktat till er alla. Man blir rätt bedrövad över att läsa, så här långt, att INGEN av er aktiva?har några som helst funderingar kring etiken i kring denna sport.
Har du funderat på detta?
Ska vi dra det till sin spets vilket du verkar vilja göra så kan vi ju funder på varför vi har hästar alls?
Hästen är inte född med ryttare, inte i ett stall och inte i en hage.
Vissa hävdar att det inte är etiskt riktigt att hålla hästar alls.
Men du verkar tycka att det är ok på ditt sätt och tycker att det är ft det är fel på.

tretjak skrev:
Har ingen, ens i smyg, funderat på dessa frågor, hur ni själva skulle reagera om ni får åka hem utan hästen en dag efter avslutad tävling? Om det är värt det?

Oavsett hur man förlorar/avlivar sin häst så funderar jag VARJE gång på om det är värt sorgen och allt man lagt ned för att ha kvar sin vän.

tretjak skrev:
Jag har haft hästar i 30 år och INGEN har brutit benen i hagen, skador av olika slag javisst, men inga av allvarligare sort. Visst kan allting hända men att på allvar påstå att fälttävlanssporten inte har fler allvarliga tillbud än t ex hobbyridning, dressyr el t o m banhoppning det är på gränsen till tramsigt eller bara ett svårare fall av förnekelse...?

Om du haft hästar i 30 år och inte haft skador av allvarligare sort så måste dina hästar vara bra gamla vid det här laget. Jag är det förste i kön som gratulerar och vill veta hur du gör!

Pratade med en bekant på ridskolan och de har haft 3 benbrott på hästarna under vistelsen i sommarhagen. Samma hage de alltid gått i utan att det hänt något. En olycka kommer sällan ensam...
Men jag vet inte om det är djurvänligare att hästen bryter benet "själv" och kanske får vänta i 12 timmar??

Hur många hopphästar avlivas varje år pga hältor?
Gör det hoppryttarna bättre/mer djurvänliga.
Även de kanske förnekar att det är deras fel??

tretjak skrev:
Trodde att vi kunde få igång en intressant diskussion kring ämnet men det är kanske för ont om vuxna här?

Visst. Jag rannsakar ofta mitt agerande både på terrängbanan och utanför. Men jag har haft betydligt fler hagskador (tack och lov inga brutna ben) än skador relaterade till terrängen.

tretjak skrev:
Ut och klättra i berg för tusan, eller prova fridykning eller något annat! Jag har så svårt att förstå att man i sitt hästintresse en dag skulle kunna komma dithän att man rider ihjäl en häst och sen sätter sig upp på nästa och fortsätter. Jag hade brutit samman av skuldkänslor om det hade hänt mig och min häst. Men det gör kanske inget om man har tio till i stallet, det kanske är som att krascha en rallybil, jag vet inte?

Det är klart att vi är medvetna om att det är en ökad risk.
Det är så med ridning i allmänhet och kanske fälttävlan i synnerlighet.
Det är först när en häst tragiskt förolyckats som vår sport hamnar på förstasidan i tidningarna.

Ja, det är lika dant med rallyn, fast alla i rallyvärden verkar inte medvetna om den ökade risken.
Peugeots stallchef stod i TV och sade att han inte kunde föreställa sig att något sådant kunde hända, ens i sin vildaste fantasi, när kartläsaren förolyckades.

Vi vet om risken.
//fd bergsklättrare & dykare och nu ft, hopp & dressyrryttare

Jag tycker detta är en ganska intressant diskussion.
När jag skaffade min första häst så var jag själv intresserad av att börja med fälttävlan, för jag tyckte det verkade vara en kul sport, och min häst som jag köpte hade tidigare tävlat i det, och varit duktig. Han hoppade allt och älskade det.

Men samma år jag köpte honom så hade jag under året läst i Ridsport att ovanligt många hästar just det året hade fått avlivats i samband med olyckor i FT. Detta gjorde att jag ändrade mig ang fälttävlan.

Visst kan olyckor hända överallt när det gäller hästar och ridning, men jag känner att jag skulle faktiskt aldrig förlåta mig själv om det hände "min bästa kompis" något pga att jag utsatt honom för en gren som man varit medveten är så stor risk för olyckor.

Jag kritiserar absolut inte er som tävlar FT, har full förståelse för att både häst och ryttare tycker att det är en kul gren. Har heller inte sagt att ni tycker mindre om era hästar än de som inte tävlar FT (ville bara göra klart detta, innan man får påhopp där inlägg tolkas lite hur som helst ibland trots saker man inte skrivit :crazy: )

Ska kanske förtydliga mig ytterligare...Frågan gäller alltså INTE denna specifika ryttare utan frågan ställdes till alla som håller på med sporten! Att denna ryttare hamnade på tapeten berodde enbart på att det var det senast kända fallet för mig personligen. Fegt att vara anonym, det gäller väl i så fall oss alla här på forumet, det är väl inte många som har sitt eget namn som signatur. Vet inte om det har något särskilt värde heller i diskussionen?
Hoppas att din ömmande tå läkte litegranna med detta svar.

Lägger ytterligare ett tillägg här, mera allmänt riktat då eftersom ämnet tydligen upprör känslor på många olika sätt. Man anar att medelåldern är ganska låg med tanke på att en del svar mest går ut på att förolämpa men de svaren kan man ju alltid bortse ifrån.

Intressant att notera att de flesta likställer skaderisken vid hagvistelse med risken vid deltagande i fälttävlan, men i avsaknad av statistik så kan jag inte säga emot. De flesta verkar ju ha råkat ut för de mest otäcka skador i hagar, min egen häst har blivit sparkad på knäet av annan häst samt stuckit sig på en pinne, båda incidenterna krävde veterinärvård men jag ser det inte som allvarliga olyckor, bara sånt man får räkna med som hästägare.

Min kritik mot fälttävlan, i allmänhet, är att man kan märka en viss cynism, det gäller pengar eller det gäller andra saker som kalkylerade risker etc. Det är klart att enstaka olyckor händer överallt men jag har genom åren UPPLEVT att terrängdelen i fälttävlan skadar många hästar med dödlig utgång som följd. Jag kan ha fel naturligtvis men det är som jag har uppfattat det om man följer mediadebatten. Det kunde ju vara intressant om sporten utvecklades åt ett säkrare håll kanske? Vilken typ av hinder kan man använda sig av? Hur lång ska sträckan vara? Vilka krav ska man ställa på hästarnas fysik? Vilka kontroller ska göras innan deltagande? Jag vet att den del ändringar har gjorts men vilka är de? Är de tillräckliga? Är där fler på gång? DETTA ÄR FRÅGOR SOM JAG HADE HOPPATS FÅ EN DEBATT KRING! INTE det trams som har skrivits av en hel del här och något slags personligt försvar av EN ryttare som togs upp som ett exempel i hur det kan se ut en vanlig tävlingsdag i denna sport.

OCH ett tillägg till; om jag inte har svarat omedelbart bums på någons inlägg så KAN det bero på att jag inte sitter vid datorn 24-7...

Som man frågar får man svar.

De frågor du tar upp här är helt annorlunda än i första inlägget - där tycker jag att du raljerar

Det *har* gjorts förändringar för att öka säkerheten.

Mediadebatt skall man passa sig för, den tar mest upp de spektakulära grejerna - det är mer intressant för medierna att ta upp ft olyckor än tex alla kotledsinflammationer på dressyrhästar.

Huruvida medelåldern här är låg eller inte har jag ingen aning om. Det jag tror är att alla fältävlansentusiaster vill försvara sin sport. Vissa kanske uttrycker sig lite knasigt, det kan jag hålla med om.

Om du inte redan visst det så lägger man ner ett enormt jobb för att göra fälttävlan till en säkrare sport. Man har t o m pratat om någon typ av rivbara terränghinder, men detta har inte dykt upp på allvar än.

Det upplevs nog så att det oftare är så att det sker olyckor i terrängen med dödlig utgång för hästen, men jag tror inte det egentligen. Av två anledningar. Den ena är att det är inte särskilt många fälttävlan på ett år som arrangeras så procentuellt sett så händer det väldigt sällan. Den andra är (som någon tidigare skrev) att det skapas sensationsjournalistik kring det och slås upp med bilder i tidningen och det blir på så sätt en stor grej av det. Om en häst bryter ett ben på en lokaltävling nånstans så står det ju sällan i Aftonbladet, men är det fälttävlan så är det bums en notis!

Finns andra trådar här om huruvida hästar är rätt förberedda eller inte. Vissa oförberedda slinker säkert igenom, men det är sällan de som råkar illa ut. Det kan vara VEM som helst, NÄR som helst. Precis som i livet i övrig....

Man anar att medelåldern är ganska låg med tanke på att en del svar mest går ut på att förolämpa men de svaren kan man ju alltid bortse ifrån.

Du talar om förolämpning..Vad gjorde du i ditt första inlägg?Ryttaren fick en hel skopa förolämpningar enligt mig..Tala inte om låg medelålder och bortsende från inlägg då du inte är ett dugg bättre själv..

[Sätt inte dig själv på en pedistal.Du kan rammla ner]

Jag uppfattade inte alls att det var en debatt om de frågorna du ville ha. Jag tror inte någon annan förstod det heller med tanke på att ditt första inlägg mest gick ut på att förolämpa ryttaren och personer som rider fälttävlan i allmänhet.

För mig är det obegripligt att man kan hålla på med en sån här sport, där ens tävlingspartner riskerar att dödas. Man kan väl inte vara hästvän, tycka om hästar och hålla på med en sån sport eller?

Hade du verkligen förväntat dig en saklig debatt med en sådan inledning? Man kan ju inte bli annat än förbannad när man blir anklagad för att inte tycka om sina djur.

De frågor angående tävlingsformen du SEDAN tar upp, de är såklart intressanta att diskutera. Men förvänta dig inget annat än hugg och slag när du själv utdelar det!

Det är inte första gången och säkert inte den sista heller som någon rackar ner på ft.Jag hör det nästan dagligen när man talar om vad man håller på med.
Det är klart att man alltid vet och tänker på att ens häst kan göra sig illa och även som ryttare kan man råka illa ut.
Det är ju inte så att man inte är rädd om sin häst.Men har man gjort sitt val att rida ft så har man ju accepterat risken att allt kan hända.

Vi har förlorat häst med benbrott i hagen ,det värsta vi varit med om.Har inte haft några incidenter i terrängmomenten,däremot har hästen fått bom med sig emellan benen i banhoppning.De hästar som skolats rätt i terräng vet vad som krävs i terrängen de vet att det inte går att riva hinderna. Att sen kräva att det aldrig ska hända att en häst missbedömmer eller kommer fel, det går ju inte.
Det kommer alltid att hända olyckor i allt vare sig det är ft eller dressyr eller andra sporter.Ta tex rallyföraren som körde ihjäl sin kartläsare.Vad är etiken i att köra bil så snabbt att man inte kan bromsa i tid,när det behövs... Alla gör sina val, de som väljer att rida ft har accepterat riskerna och jag tycker att de ska få göra det i fred utan onödiga inlägg.

Håller inte riktigt med dig om att man ska låta folk hålla på med det de vill eftersom de har gjort sitt val och vet riskerna - här finns det en part till, nämligen hästen. Jag tycker att det behövs regler och riktlinjer eftersom alla kanske inte har den ETIK eller vad man nu egentligen ska kalla det för, någon satsar kanske allt för att vinna? Till ett för högt pris. Alla sporter får nog finna sig i att bli granskade av media och det är väl inget dåligt egentligen?
Kul att få lite seriöst gensvar dock - mitt första inlägg skiljer sig inte så mycket från mina senare det är bara det att jag inser att man måste VARA TYDLIG för att inte missförstås eller för att folk inte bara ska läsa översta raden.

Det är klart att man måste ställa saker på sin spets i en inledning - man får många att reagera och läsa då - men man hoppas ju att de läser hela inlägget klart...

Hugg och slag är det inte precis tänkt som utan se det som en slags väckarklocka och notera frågetecknet efter sista ordet som du citerade.

För att ge ett svar på din fråga; mitt inlägg gällde INTE enbart just detta ekipage DET VAR ETT EX av många andra möjliga olyckor som skett inom sporten. Så kan vi kanske lämna just denna fråga.
Etiken i att starta i denna gren gäller FÖR MIG i detta att fråga sig om det är värt den kalkylerade risk som terrängdelen förefaller innebära om man följer medias rapportering?

Sen kan jag väl tillägga att det finns nog MÅNGA sk skogsmullar som också lägger ner sitt hjärta och sin själ i att ta hand om sin häst, med lika mycket möda och med lika många kalla morgnar och lika många sorger och bedrövelser...

mvh

Jag läste hela inlägget och kan inte precis påstå annat än att hela inlägget hade samma ton. Men visst är det en tolkningsfråga - det är ju det vi alla gör här då vi inte kan se och höra de vi diskuterar med.

Du säger dock själv att du ville få reaktioner - och det fick du.... :devil: Jag tycker fortfarande att bästa sättet att få igång en givande diskussion är att ställa "neutrala" frågor (som de du sedan kom med) istället för att ifrågasätta vår moral/medkänsla/hästkärlek. Effektsökeri hör hemma på aftonbladet och expressen....

Precis vad det står... Det var innebörden i den tidningsartikel jag läste om det inträffade och för den oinvigde eller kanske rentav OKUNNIGE läsaren så får man intrycket av att ryttaren kände sig tom men the show must go on. LÄS NU NOGA MAN FÅR DET INTRYCKET, DÄRMED INTE SAGT NÅGOT OM HUR RYTTAREN KÄNDE SIG FÖR DET VET BARA RYTTAREN SJÄLV. Jag som OKUNNIG läsare utgår från hur jag själv som HÄSTÄGARE skulle känna det om jag red och MIN HÄST DÖR skulle jag då sätta mig upp och fortsätta tävlandet den dagen? Svaret är nej. RÄTT ELLER FEL? INGEN SKUGGA ÖVER DEN SPECIFIKA RYTTAREN, det är ointressant i frågan egentligen för det skulle kunna vara vilken proffessionell ryttare som helst! Han är inte ensam om detta förmodligen och det är väl det som vi OKUNNIGA reagerar för och undrar över - hur kan man vilja utöva denna sport? Varför är det tillåtet när man håller på och kräver e x vis vissa mått på takhöjd i stallar, vissa mått på boxar etc, allt för djurens välmående och sedan tillåter man sporter där djuren slår av benen? Alltså det är en reaktion, en undran och en fråga hur de aktiva tänker om allt detta? Om man arbetar för större säkerhet? Om det kommer ytterligare nya regler osv osv. Förstår du nu hur exakt jag menar?

tänk om du skrivit det där i första inlägget i stället....Då hadde det funnits lite mer disskutionsunderlag.

Liknande trådar

H
Fälttävlan Hej,, viisst verkar fälttävlan vara roligt, jag har själv alltid velat prövat på det. Men all kritik mot fälttävlan och alla döds... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 899
Senast: aicha
·
Fälttävlan Har ju senaste dagarna läst om Amy Tryon och Le Samurai, som ju ledde i Kentuckys fälttävlan, och sen blev hästen kraftigt halt innan... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 252
Senast: rubytoo
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka