Estnisk Ponny

A

Athos

Jag undrar om någon känner till ett stuteri där man föder upp estniska ponnysar och om någon skulle kunna berätta lite mer om den rasen för mig? :)

Sv: Estnisk Ponny

I Finland finns en förening för den estniska hästen, sidorna skall börja översättas till svenska och några sidor borde vara det redan. Föreningen har bl.a. information om rasen och ett register över hästar i Estland och Finland.

Kolla in länken www.olandshasten.se
Man har börjat avla fram en ny "Ölandshäst" med utgångspunkt från Estonian Native.
Var på Torslunda gård utanför Färjestaden i somras och tittade på en annan häst och fick hälsa på en liten flock som just kommit från Estland. Goare och mysigare hästar får man leta efter. Som stora nallebjörnar.
Blir upp till D-ponny i storlek.
Skall vi ngn gång ha en ponny blir det en Estonian..

jättekul att det finns fler estonian nu i sverige :) har ett sto på 8 år själv :)

Först - denna tråd skapades 2004.... ;)

Sen - INGA tips om stuterier på forumet, tack!

Däremot får ni gärna diskutera om rasen :)

Ledsen om jag svävade utanför regelverket. Skall läsa på forumets regler bättre. :o

Jag skulle vilja veta lite mera om denna ras. :)
Är det en renrasig ras, eller är det en korsning ?
Kan någon berätta mera ?

Har sökt o sökt, men det var inte så lätt o försöka hitta svaret på min fråga.
Estnisk ponny, importeras väl från Estland.
Men är Estnisk ponny, en ras eller är det en korsning i mellan fler raser ?
Eller är det en helt egen ras ?
När jag kollat på tex, hastannonser.se när man får välja ras om man vill leta salu hästar finns inte Estnisk ponny med.

Tacksam för mer info om rasen, och hur det står till med den. :)
Ska forsätta söka, o försöka finna mer info också.

hej estnisk ponny är en häst och det är det estniska namnet:love: som faktiskt gäller =eesti hobune nb. som helt enkelt betyder estnisk häst. den har sett ut så i århundraden och använts till alltmöjligt på de estniska gårdarna fordom, specifikt på öarna dagö och ösel, jmf gotlandsruss. den har samma egenskaper som engelska bruksponier typ fell, hihgland, connemara m.fl. man använde dessa som lastdjur och transportörer.

mvh kladruby

ps ett tillägg
http://www.esthorse.ee/new/ estnisk länk om denna lilla häst. gå i in till vänster och ta sikte på rubriken estonian native horse så får du en sammanfattning på engelska.
sugutäck = stamhingst, vars=föl, mära=märr, sto.
ha så kul i botaniserandet!/ kladruby:)

Jag skulle vilja veta lite mera om denna ras. :)
Är det en renrasig ras, eller är det en korsning ?
Kan någon berätta mera ?

Har sökt o sökt, men det var inte så lätt o försöka hitta svaret på min fråga.
Estnisk ponny, importeras väl från Estland.
Men är Estnisk ponny, en ras eller är det en korsning i mellan fler raser ?
Eller är det en helt egen ras ?
När jag kollat på tex, hastannonser.se när man får välja ras om man vill leta salu hästar finns inte Estnisk ponny med.

Tacksam för mer info om rasen, och hur det står till med den. :)
Ska forsätta söka, o försöka finna mer info också.

hej, jag har en estnisk ponny "Estonian Native" som dom också kallas. , han är nu 8 år. underbar häst i all hantering. har nu haft han i drygt 1 år. han är fux. han och 24 andra estniska ponnier imp, till öland från Estland år 2005, då dom nu försöker få fram den utdöda "ölandshästen" som är släkt med den estniska hästen "Estonian Native".

Sedan snart ett år tillbaka har vi också en underbar "Estlänning" på åtta år! Dock har vi inte så bra koll på hennes tidigare historia, går det att hitta någon förteckning över de 25 "Ölandshästarna"?
Då kunde vi ju utesluta / konstatera att hon kom den vägen och kanske få lite historik på henne!

/Fredric

jag äger nu tre ölandshästar, ett sto ett föl och en gdk hingst som kom igår från estland :) Fråga mig inte hur det blev ölandshästar, det trodde jag aldrig själv. Nu ska vi bekanta oss med dem under sommaren och se vad vi kan göra av hingsten. han är bara inkörd, inte inriden.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 491
Senast: ildiko
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka