Ersättning

MittNyaJag

Trådstartare
Många pratar om tetrapack med ersättning som finns färdiga, finns dessa i mataffären eller är de från apoteket?
Hade varit skönt att eventuellt haft något hemma att kunna "hälla i" ungen när han inte riktigt orkar äta. Inatt låg han och småtuttade utan att egentligen få någonting i sig, även om jag vet att det är bra för produktionen så kan det ju vara skönt att bara kunna mätta honom tills brösten hinner fylla på sig...

Sv: Ersättning

Jag använder Babysemp 1 till Theo och det finns som tetrapack. Dom kostar 7.50 för 2dl. Bara att värma lite och tratta i. Dom finns i mataffärerna. Bland barnmaten.

lite trådlån, ni som använt ersättning, hur länge håller sig den, öppnad och oöppnad?? ska den förvaras kyld eller räcker det med skafferi??

Vi har använt NAN här hemma och där är det max 1 dygn i kylskåpet på en öppnad förpackning (tetrapack). Oöppnad så är det bäst före-datumet som står på förpackningen.

Vi gav babysemp 1 ett mål på kvällen. Tetrorna finns i matbutiken. De behöver inte vara kylda. Hållbarhet står på förpackningen!

Hur gammal är din bebis? I början ska ju mjölken ställa in sig och därför äter bebisen i tid och otid. Tänk på att ju mer bebisen snuttar och äter desto mer mjölk får du. Ju mindre den är på bröstet desto mindre mjölk kommer!

Finns som sagt vid barnmaten och är även guldvärt att ha med sig i skötväskan. Rasmus fixade att dricka den rumstempererad så man behövde inte få panik om han ville ha ersättning och det inte fanns någon varmvattenkran eller micro i närheten.

Bebis är bara en vecka så jag vet ju att vi har inställningsperioden framför oss.
Det hade dock varit skönt att haft något hemma "i nödfall" de gånger han är för trött för att tutta i sig maten, för att undvika onda cirklar där han är för trött för att äta och för hungrig för att sova...

Som många skrivit innan finns det i barnmats hyllan.

Jag köpte hem ersättning när jag åkte hem från BB som 'säkerhet', kändes orehört tryggt! Särskillt när jag vissa kvällar inte hade någon mat i tuttarna och han blev gnälligare o gnälligare var det skönt att kunna ge honom.:laugh:

På BB gav vi honom ersättningen med snipa, finns det sådana att köpa i butik oxå eller är det apoteket som gäller där? Lär väl fungera med en vanlig kopp oxå men jag fick nästan in tekniken med snipan. :)

Snipa hittar nu nog säkras på apoteket. Jag har aldrig sett någon sådan i matbutikerna i alla fall. Möjligen i babytillbehörsbutikerna.

Det är billigare om du köper pulver då kan du blanda så mkt som du vill och måste inte öppna en hel 2dl på en gång - 200 ml tog det låååång tid innan Isak åt på ett mål så det blir mkt att slänga om man köper tetror (som har ännu dyrare liter pris än pulvret). Om du vill få igång ammningen så amma först och fyll på sen med ersättning så du inte konkurrerar ut ammningen och då går det inte så mkt ersättning förhoppningsvis. Du kan spara en tetra ett dygn i kylskåp om den är öppnad.

Tetrorna har vi använt när vi varit ute på utflykt där uppvärmning inte varit ett alternativ :) även Isak dricker dem utan uppvärmning då är de grymt praktiska!

Men som sagt hemma har vi använt pulvret då det är billigare och mera praktiskt att få den mängd man vill ha utan spill.

Kom på det jag oxå när jag såg hur stora tetrorna var. :)
Blir att shoppa lite pulver till nödfall nästa gång vi handlar.

Idag har dock varit en kanondag igen, ätit lite, sovit lite, ätit lite, sovit ett par timmar och så om igen.
Ammade igår kväll vid 20-21, sen åt jag och pappa mat medan Sebastian låg och kikade. Vi badade honom och sen sov han från strax före 22 till nu 02!
Nu har han strax ätit en tutte, ska få nästa oxå bara jag får kissa först, sen hoppas jag att vi ska sova till morgonen! :d :)

Jag ammade där mellan 02-03. Sen sov vi till 06, ammade till strax före 07 och nu har vi precis vaknat igen!
Jag är helt slut för jag sovit FÖR MYCKET!!
:rofl:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 605
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 940
Senast: Cocos
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 621
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA