Ersättning: Föräldraledig/arbetslös

E

Emoyeni

Går det att säga generellt vad som är mer eller mindre fördelaktigt vid de två olika scenariorna ovan? "Allt jag vet" är att vid arbetslöshet får jag ut 80% av min lön. Föräldradagar räknas väl på ett helt annat sätt, går det att säga ungefär vad som är att föredra, om man fick välja?

Sv: Ersättning: Föräldraledig/arbetslös

Din SGI är skyddad när du är arbetslös. Så din föräldrapenning beräknas på vad du hade för SGI innan du blev arbetslös.

A-kassa:
Första 200 dagarna, 80% av lönen eller max 680 kr.
Från dag 201, 70% av lönen eller max 680 kr
Från dag 301, 65% av lönen.

Dessutom måste du uppfylla villkoren för a-kassa, vara anmäld hos arbetsförmedlingen och aktivt söka jobb, kunna och vilja ta jobb utan några hinder och jobba minst 17h/vecka m.m

FP beräknas: Din årsinkomst du hade innan du blev arbetslös * 0,97 = SGI
SGI * 0,8 = FP
FP / 365 = Ersättning per dag

Jag skulle i alla lägen välja att vara föräldraledig, mindre pengar spelar inte mig någon roll. Dagarna räcker längre och jag kan koncentrera mig på att vara hemma med mitt barn, inte hålla på och söka jobb och gå på kurser och helt plötsligt behöva börja jobba. De är dessutom bara de första 90 dagarna man får begränsa sitt sökområde till att söka i närheten av där man bor, sen är de resten av landet som gäller. Oavsett om man har familj och småbarn eller inte.

Oh det här var inte lätt märker jag. Med dom uträkningarna skulle jag då få ca 638kr om dan. Inte särskilt fett men ingen omöjlighet heller antar jag.
men om man vänder på steken, och säger att jag först går på mammaledighet men under tidens gång blir arbetslös, måste jag då överge min FP och istället söka a-kassa?

Edit: läste första meningen sist, såg svaret nu!

Nje du behöver inte överge din fp.Men när barnet fyllt 1 måste du ta ut 5/veckan för att behålla din Sgi. Alt. skriva in dej på arbetsfömedlingen. Men så länge du har dagar så behöver du inte söka några jobb.Men när du väljer att sluta ta på dina fpdagar så måste du anmäla dej på af från dag 1 =)
'
Oh det här var inte lätt märker jag. Med dom uträkningarna skulle jag då få ca 638kr om dan. Inte särskilt fett men ingen omöjlighet heller antar jag.
men om man vänder på steken, och säger att jag först går på mammaledighet men under tidens gång blir arbetslös, måste jag då överge min FP och istället söka a-kassa?

Edit: läste första meningen sist, såg svaret nu!

Nej man behåller sin FP-ersättning tills barnet är minst 2 år gammal.

Där emot när barnet blir 1 år måste man skydda sin SGI. Genom att ta ut 5 dagar/vecka i FP. Jobba/plugga (kan göra det på 50% och sen ta ut FP 50%) eller vara arbetslös.
Sänks SGIn så ändras ersättningen man får om man blir sjukskriven eller måste ta ut VAB men inte föräldrapenningen.
Jobbar/pluggar du på deltid men inte tar ut fp oxå så sänks SGIn till så mkt som du jobbar. Jobbar du 75% så sänks SGIn med 25%.

Blir man gravid igen innan barnet är 1 år och 9 månader så behåller man samma föräldrapenning tills lillasyskonet är minst 2 år gammal.

Har man så mkt utgifter att man inte klarar av en sjukskrivning (det är halt ute nu, du kanske halkar och slår knät ur led i morgon bittit och blir långtidssjukskriven) ska du nog kolla över ekonomin. Du får ju lika mkt som sjukskriven som i Fp.

Vi klarar oss faktiskt på mkt mindre pengar nu än innan, just för man har tid att baka och laga mer mat från grunden. Man måste laga ordentlig mat alla mål och de blir inte att man inte orkar laga mat och äter ute till middag och sen till lunch dagen efter. Man kanske inte åker lika mkt bil och går mera. osv osv.

Blir man gravid igen innan barnet är 1 år och 9 månader så behåller man samma föräldrapenning tills lillasyskonet är minst 2 år gammal.

Du som har bra koll!
Vet du vad som händer med pappans SGI, är den också skyddad om hans flickvän blir gravid innan nr 1 fyllt 1 år och 9 månader :D ?

Du som har bra koll!
Vet du vad som händer med pappans SGI, är den också skyddad om hans flickvän blir gravid innan nr 1 fyllt 1 år och 9 månader :D ?

När barnet blir 1 år måste han oxå skydda sin SGI. Men han behåller oxå FP-ersättningen tills barnet blir minst 2 år. Eller om de skaffar fler barn och blir gravida inom 1år och 9 mån. Behåller samma ersättning tills de barnet blir minst 2 år.

Fp-ersättningen ändras ju inte när barnet blir 1 år även om SGIn nollas. Det är bara ersättningen för VAB, sjukpenning och ev. havandeskapspenning som blir påverkad.

Senast ändrad:

.

Ah! Är det det man kallar försäkringskassebarn? :idea: helt plötsligt gick det upp ett ljus för mig.

frågeställningen är grundad på följande. Vi har preliminärt sagt att vi ska köra på med bebistillverkning under våren. 1) Fick helt plötsligt veta att jag hade PCO, dvs det kan bli mycket svårare än vi trott att bli gravida.
2) Idag fick samtliga anställda veta att vårt företag är under försäljning, att förhandlingarna har kommit en bit på vägen och att försäljningen kommer avslutas om ca 9-12 månader. Om vi blir arbetslösa allihop då eller vad som händer vet ingen. men det är mitt värsta scenario iallafall.

Därför är det ju smått intressant att veta om vi ska starta tillverkning typ Nu! så att man kan ta ut FP-peng, istället för att hamna ute på arbetsmarknaden om ca 12 månader, och börja stämpla.
Jag vet ju vilket jag vill :angel: och det är skönt att få bekräftat att det också verkar vara det ekonomiskt mest fördelaktiga.

(OT vi har inga som helst problem med ekonomin i övrigt. Skiter det sig och jag blir arbetslös kan vi i princip bo kvar i huset bara på hans lön under säkerligen ett år iallafall. Lilla hästen får kanske säljas eller fodervärdas ut för att slippa den kostnaden, men vi hamnar inte helt på backen iallafall.)

Ja eller snabbhets premie.

Är ni redo tycker jag ni ska köra igång nu, finns det hjälp att få för PCOn?

Det ser ju bättre ut på CV:n tycker jag om det står att mellan 2010-2012 har man varit föräldraledig än att man vart arbetslös och bara "skrotat". Jag upplever det inte alls som svårare att få jobb med barn. Blev varslad när sonen var 8 månader så efter min föräldraledighet så jobba jag min uppsägning bara. Sökte ca 10 jobb, var på 7-8 interjuver. Tackade nej till några jobb och blev sen erbjuden provanställning hos 2 företag. (Då bla IKEA med över 5.000 sökande....)

Under tiden man är föräldraledig så får man ju faktiskt söka jobb, eller kanske plugga någon kurs eller vad man vill göra. Jag kommer plugga upp mina betyg när jag är hemma den här gången för att sen börja plugga efter min föräldraledighet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 065
Senast: Wingates
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 214
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 222
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden