Ergonomisk sele

_Maria_

Trådstartare
Hej!
Vilken modell på sele tycker ni är bäst för hunden ergonomiskt? Jag tänkte börja springa lite med min hund.
Tittat på hurttas nya active sele som är ställbar på alla håll. Tyvärr finns den inte till så små hundar..

Hur liten hund har du? Jag har Zero DC Short till mina dvärgpinschrar, de har mini II men det finns en mindre storlek mini I. Är den ännu mindre kan du ju titta på puppias selar, de har några som ger rätt bra rörelsefrihet för mindre hundar.

Jag kommer köpa Zero DC shorter (och kanske Faster till några) till mina nästa gång jag inhandlar selar, tycker verkligen om det jag har sett. Flera olika hundsorter som haft det och de ligger jättebra på alla. Gillar allra mest att de ser ut att vara lite djupare i halsen och att maggjorden kommer så långt bak så de inte ligger och skaver i armhålan :).

Hur liten hund har du? Jag har Zero DC Short till mina dvärgpinschrar, de har mini II men det finns en mindre storlek mini I. Är den ännu mindre kan du ju titta på puppias selar, de har några som ger rätt bra rörelsefrihet för mindre hundar.

Min tjej väger ca 3,5kg, är en chihuahua. Ska genast kolla in den modellen! Den mista strl borde rimligtvis funka då..

Jag kommer köpa Zero DC shorter (och kanske Faster till några) till mina nästa gång jag inhandlar selar, tycker verkligen om det jag har sett. Flera olika hundsorter som haft det och de ligger jättebra på alla. Gillar allra mest att de ser ut att vara lite djupare i halsen och att maggjorden kommer så långt bak så de inte ligger och skaver i armhålan :).

Kul när flera tipsar om samma :)

Min tjej väger ca 3,5kg, är en chihuahua. Ska genast kolla in den modellen! Den mista strl borde rimligtvis funka då..
Mina väger runt 5 kg båda två och har rygglängd på ca 30 cm. Det mest kritiska borde vara rygglängden då selen går ganska långt bak. Flera webbutiker har gratis retur på de selarna då storlekarna är lite knepiga.

Mina väger runt 5 kg båda två och har rygglängd på ca 30 cm. Det mest kritiska borde vara rygglängden då selen går ganska långt bak. Flera webbutiker har gratis retur på de selarna då storlekarna är lite knepiga.

Jag mätte henne nu och enligt de måtten ska hon ha mini ll hon med. 28,5 från manke till svansrot..

Rekommenderar också Zero DC short. :) Det är den selen som suttit absolut bäst på min hund av alla modeller jag provat. Använder den också vid cykling.

Just Zero DC short borde funka jättebra för en så liten hund. Min hund har antagligen för grund bröstkorg för att den ska sitta optimalt när draget hamnar rakt bakåt - då sitter en Nomesele bättre. Men när draget hamnar lite snett uppåt tex när man cyklar så sitter den perfekt :)

Har du något exempel på en sådan webbbutik. Har kollat och verkar inte som att jättemånga har dom. Kollat med en änsåläng och där fick man betala eventuell returfrakt själv.

Har du något exempel på en sådan webbbutik. Har kollat och verkar inte som att jättemånga har dom. Kollat med en änsåläng och där fick man betala eventuell returfrakt själv.
doggson har haft det tidigare. Men det kan ju vara så hon tagit bort det igen.

Hänger på här då och frågar om samma fast för stora hundar med djup bröstkorg. Har en Hurtta Lifeguard Y-sele till min briardtik idag, men jag tycker den ligger lite mycket på halsen och då hon drar en hel del när vi springer så funderar jag på byte.

Hänger på här då och frågar om samma fast för stora hundar med djup bröstkorg. Har en Hurtta Lifeguard Y-sele till min briardtik idag, men jag tycker den ligger lite mycket på halsen och då hon drar en hel del när vi springer så funderar jag på byte.
Jag har en sele från Amoken på min lilla tik med förhållandevis djup bröstkorg och kraftigt förbröst. Värt att kika på.

Har du kollat på ruffwear-selarna?

Tillägg, hittade en bild på en vinthund med sådan. Vinthundar har ju djup bröstkorg.
Marley_RuffWear_WebMaster_sele_ny_model.jpg

short_spravna_velikost.jpg

Så sitter den på en Dobbis, de har ju djup bröstkorg. Har sett bilder på ett helt dragteam med dobbisar med Zero Dc selar :)

Har du kollat på ruffwear-selarna?

Tillägg, hittade en bild på en vinthund med sådan. Vinthundar har ju djup bröstkorg.
Marley_RuffWear_WebMaster_sele_ny_model.jpg
MIna hundar skulle nog bli tokiga på en sådan sele - det måste bli väldigt varmt under på sommaren.
Fast den Ruffwearselen ser dubbelt så stor ut som den jag såg på en hund för lite sen. Olika modeller ?

MIna hundar skulle nog bli tokiga på en sådan sele - det måste bli väldigt varmt under på sommaren.
Fast den Ruffwearselen ser dubbelt så stor ut som den jag såg på en hund för lite sen. Olika modeller ?

Finns garanterat olika modeller och hunden på bilden jag hittade kanske har en onödigt stor också :) vet en som har en ruffwear på sin borzoi, fungerar utmärkt och jag blev väldigt imponerad av selen när jag klämde och kände på den, den satt otroligt stadigt men vägde ingenting.

Liknande trådar

Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 849
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
738
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka