Efter som du ber om det, så är deta några exempel bland dina första inlägg. Jag skriver det för att du ber mig annars skulel jag inte tagit upp dem. Enskilt så gör de flesta liknande inlägg, dina är dock vanliga.Det där gör mig faktiskt ledsen. Om jag menar någon specifik person så är jag tydlig med det - som nu: Det gör mig ledsen att du, @Lobelia känner dig utpekad och tar åt sig personligen trots att jag inte över huvud taget syftat på dig eller någon annan specifik person.
Om jag skriver något "svepande" är det just för att jag inte menar någon särskild, utan t. ex. ett allmänt synsätt som märks ofta av många olika personer, eller ett beteende som många har etc.
Det gör mig också ledsen att du går till angrepp mot mig personligen, för något som du bevisligen läst in som jag inte alls menat.
Vidare, när jag ändå öppnar upp mig så här, gör det mig ledsen att jag redan nu misstänker vad jag kommer få för reaktioner på det här, och att det kommer göra mig än mer ledsen.
Slutligen gör det mig också ledsen att jag tänker "Jag kanske helt enkelt borde sluta försöka diskutera frågor som berör religion", men jag förmodar att det gör i alla fall några andra glada, i så fall.
Som svar på ett inlägg från inte @Inte_Ung när hon försöker förklara något helt utan onda avsikter. En otrevlig översittarteknik i mina ögon.Tack, men du behöver verkligen inte försöka utbilda mig om retorik.
Som svar på ett ärligt menat inlägg från @Inte_Ung där hon skriver vad hon menar. Inget svar på budskapet i inläggetDu missar tydligen helt att det inte handlar om att förmedla några åsikter, egenskaper eller "vi gör så här".
Här avfärdar du också ett försök att diskutera från @Inte_Ung, du besvarar alltså inte inlägget utan kritiserar det.Nej, det är klart att man får ifrågasätta. Det går dock att göra med mer och mindre respekt.
Det är heller inget per automatik "fel" i att ifrågasätta eller inte respektera någons tro/åsikt/uppfattning, men då bör man kanske vara medveten om just att man inte riktigt har respekt för den delen av personen.
Jag tycker inte att det är att respektera någons tro/livsåskådningar, som TS skrev om i trådstarten, om man uttrycker sig som hen gör om partnerns/partnerns familjs tro.
Det är klart att man kan ha väldigt olika synsätt som påverkar relationen på alla möjliga sätt. Respekt handlar, som jag ser det, mer om hur man tänker och pratar om varandra.
Här pekar du ut en specifik person där du menar på att personen inte respekterar någons tro. Och du du kritiserar mig senare för att jag pekar ut dig.
------
Detta är bland dina tidigare inlägg i tråden, exempel på både när jag uppfattar det som du tycker att du är för mer än andra och inte ens nedlåter dig till att diskutera, men väl kritisera och när du kritiserar en person trots att du skriver att du aldrig perkar ut någon. Det är helt legitimt att diskutera så här, men jag reagerar på attityden som jag upplever som nelåtande (alltså att du är för mer än andra) den ser jag bara mot meningsmotståndare, aldrig när någon håller med dig, då är du betydligt trevligare.