Alltså, jag vet inte hur vetenskap som var tillgänglig för personerna som har skrivit Bibeln, men inte för att vara dryg så gissar jag att vi vet mer i dag än vad man gjorde då. Att förneka vetenskap känns ju lite riskabelt. Att tro att Gud skapade jorden såsom det står tror jag inte, det finns andra sätt i dag att tolka Bibeln på där Gud ändå får ha ett finger med i spelet samtidigt som man inte förnekar vetenskapen.Men är inte just det grundläggande i den Kristna tron?
Och i samtliga de Abrahamitiska religionerna?
Nu så börjar det bli knepigt här.
Hur definieras egentligen Kristen tro?
Vad är det som gör att den blir just Kristen om varken skapelseberättelsen eller Bibeln är del av tron?
Om man ser till Baha'i så är Gud något som tar sig uttryck i olika skepnader som är passande för tiden och platsen där Gud uppenbarar sig.
Och med det perspektivet så blir tro något oerhört flexibelt.
Som sökande tonåring så hade jag många samtal med översteprästen för Baha'i i Sverige, då han ofta arbetade som vår lärarvikarie och därför var lättillgänglig för oss.
Det är nog den religion som jag lättast skulle kunna ansluta mig till om jag som Agnostiker skulle tippa över till att bli religiös.
Här så måste man noga skilja på Agnostiker och Ateist.
Jag är verkligen inte Ateist.
Precis som att rätt många troende inte sätter sig på rumpan och ber Gud om lösningar och så ger han dem utan att de anstränger sig själv utan man måste själv hjälpa sig själv när det är något, så kan man tänka sig att Gud är med i vetenskapen ändå. Flummigt? Må så vara, har svårt att förklara något jag tror på för någon som inte tror och som inte är intresserad eller bryr sig om vad jag egentligen menar, utan mer är ute efter att vända och vrida på mina resonemang (och där menar jag inte ordagrant dig, men fler än du läser det jag skriver här) så bara ett kort svar.
Skapelseberättelsen och Bibeln är en del av tron men inte så bokstavligt som den ofta tolkas av icketroende. Speciellt inte i en modern värld där man samtidigt lever i samklang med vetenskap.