erfarenheter av 170+ hästar? vad är viktigt att tänka på som köpare?

A

abcd

en 2åring strax under 170, vad ska man tänka på?
Den är smidig och har luftiga i gångarter, väldigt ädel, absolut inte tung så det blir ingen klumpfot.
Men man har hört att stora hästar som växt snabbt kan få lösa benbitar, problem med bakknäna mm. vad är era erfarenheter (förutom att de blir svårt att hitta täcken som passar och man får byta ut transporten :crazy:)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: erfarenheter av 170+ hästar? vad är viktigt att tänka på som köpare?

Hög fallhöjd:crazy:
Hej från Hambo

Jag har två bamsehästar! En som är 7 år och 176 och en 3-åring på 173. 7åringen har det aldrig varit problem med, förutom det självklara att hon tagit lång tid på sig att stärkas och hitta sin kropp och balans! 3åringen är så välbalanserad så hos honom ser jag inga problem, han ska in och röntgas till hösten så jag får väl se om det är några problem då.

Stor transport är ju självklart ett måste. När 176 hästen är lite grinig lägger hon huvudet på taket av transporten, haha! Har ändå det största umesläpet.

Annars så är det nog som Hambo säger: Hög fallhöjd!

Jag har också hittat ett underbart sto som är 2 år och närmare 169 redan nu.Mamman är bara 163 och pappan är 169. Denna häst har allt jag önskar men ändå så är jag orolig över den skall bli alldeles för stor för mig. Jag är bara 165 och har korta ben...dock är hon lätt i typen men långa ben och en enormt bra galopp så jag tror inte den blir tungriden..

Hon ser dock färdig ut så jag hoppas hoppas den inte blir över 173... naivt??

Lite ot

Nyfiken fråga vad är det för häst
Verkar bli en bamse:laugh:

Vi hade en på 178. Var krångel med mycket, transport, stall osv.

Halkade tillslut på stallgången och krossade knäna.. blev behandlad ett antal månader men det vart bara att ta ner han.

Förhoppningsvis blir den inte tung men jag kan berätta att min förra häst (på min avatar) var som en nätt liten ballerina i kroppen fram till 4 års ålder då han breddade ut rejält och blev en rätt krallig sak.
Men förhoppningsvis får du behålla ädelheten (eller åtminstone en riktigt motor så spelar ev. krallighet mindre roll).

Vad är det för stam ?

Har haft 3 stycken Jättehästar 1 som var 1.80 lättare i typen halt som 5 åring blev dock frisk iallafall i 1.5 år men skadade sig i transporten så illa att han senare fick tas bort :crazy:

Ett sto som blev 178 cm stor kraftig betäcktes som 3 åring reds in (insutten ) gick dräktig och sattes igång ett par veckor till kvaliten var då halt togs bort som 5 åring obs knappt riden (Hovbroskförbening)

Hade då kvar fölungen som blev 174 halt som fyraåring (hovbroskförbening ) Borta som 5 åring .

I stammen låg Testarossa och idag finns det inte många levande Tesstarossa hästar kunde på den tiden räkna upp 8-10 Testarossahästar som togs bort i samma tidigare ålder som mina med hovleder ,ryggar, knän ,kotleder . osv
Testarossa gav mycket stort och för min del så köper jag inte stort idag när jag köper häst :crazy:

Så jag skulle för min del kolla upp hur hållbarheten ser ut på syskon osv stoet *triangelmärkt* för att få mer fakta .
Mia

Att hästen är ädel i dag är ingen garanti för att den kommer att fortsätta att vara det.
Min en apålle som har 75% fullblod, var otoligt smäcker/pinnig fram till att hon blev 6 år. På en mkt kort tid så breddade hon sig rejält. Det var så att en tränare som hade tränat mig ett år tidigara sa att han hade aldrig sett att det var samma häst om inte jag hade suttit på.

En annan häst vi hade breddade till sig när hon var runt 4 år. Hon blev inte stor och klumpig, men en häst med mkt massa.

För att ha lite koll på hur hästen blir som äldre kan man ju kolla in ev andra avkommer efter stoet.

Själv är jag väldigt resarverad mot hästar som växer snabbt och mkt då där finnns risk att de växer sönder. Ser hellre att de växer långsamt och under en längre tid.

jag var spekulant på en 4åring (eller om den var 3) som var 181cm. Vad den skulle sluta på vette gudarna (ägaren trodde runt 184cm), han var heller inte så tung i kroppen. Men jag fick många varningar från alla håll, hur länge skulle han hålla, problem med transport (om man inte har egen och måste köra till vet. hur hittar man en större transport då?), stall/boxstorlek, foder...
Jag insåg att hästen skulle göra ett bombhål i min plånbok så det blev inget. Hästen såldes till en annan, och vad jag hörde sen har han redan stora problem med knän osv (nu lär hästen vara 5-6år).

För min del:
Foder, stall är inget problem, inte heller transport. Måste bytas men det är inget bekymmer.
Det är hållbaraheten som oroar mig- men om jag köper den kommer jag röntga. Då har jag gjort vad jag kan göra...
Skall kolla på den igen denna veckan så får vi se.

Hoppas hoppas den inte blir över 175!!!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

J
Foder & Strö På väg att skaffa en 4 åring.. undrar hur ni tänker, men räcker det med att fodra hösilge med mycket bra analysvärde och inte ge hästen...
Svar
11
· Visningar
3 539
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 267
Senast: Lobelia
·
Hästvård Vi har en 7-åring hemma som har funnits hos oss i fyra år. När han kom som treåring var han inte mycket hanterad och gick inte att fånga...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 566
Senast: Jate Volim
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 550
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka