Erfarenhet av ppid

LillaMusse

Trådstartare
Hej!
Idag fick jag beskedet att min 23åriga ponny har ppid.
Han har många symtom o dom kom ungefär när han var 17 och har blivit allt fler och tydligare, han har lång päls som blir lockig om den blir fuktig, lätt att falla ur och svår att få upp i vikt (han var extremt lättfödd förut) fettdepåer och har blivit allt slöare (förut var han riktigt galen, bockade och skena iväg nästan varje dag, nu gör han nästan aldrig sånt) han får även lätt fång på hösten.
Jag har tagit bort så mycket socker jag kan från foderstaten, har ett hö med 8% socker, och han får några dl melassfri lucern, potatisprotein och mineraler. Jag har noggrant räknat ut så han får tillräckligt av allt i hästsveriges foderstatsprogram.
Han går i en stor hage på en stubbåker och får hö 3ggr per dag och kraftfoder 1 gång per dag.
Och jag undrar om det finns mer jag kan göra för att maxa hans chanser till ett långt friskt liv?
Jag undrar även om ni har erfarenhet av ppid och hur det gick då? Blev hästen bra eller behandla och behandla ni tills ni var tvungna att avliva hästen?
All info uppskattas:)

Har han fång nu? Eller har haft nyligen? Annars är det jätteviktigt att hålla honom i gång! Ingen hårdträning, långa skogsturar i skritt med lite trav och någon galopp är perfekt

Vad har växt på stubbåkern? Det ligger oftast mycket spannmål igen... Finns det mycket gräs där får du vara jätteförsiktig nu som det är frostnätter.

Annat som kan hjälpa är att hålla kropp och ben varma med täcken och bandage, balansera mikromineralerna (om du söker så finns det massa trådar om det här), särskilt viktigt att magnesium, koppar och zink är optimala. Jag har fått väldigt bra resultat av akupunktur. Av alla behandlingar inkl Prascend
är det det som har hjälpt mest. Så försök leta reda på en duktig akupunktör! Mellan behandlingar kan du själv göra akupressur. Den allra viktigaste punkten ligger mitt fram i kronranden på frambenen, TH1. Runt hela kronranden finns vad som kallas Ting-punkter och många av dem är väldigt värdefulla vid fång och PPID. Jag ska fixa en bild sen. :)

Var obs på att TH1 brukar vara väldigt öm hos dessa hästar så var lite försiktig så du inte får en smäll om hästen rycker upp benet. Men de brukar snabbt tycka att det är skönt och slappna av.

Har han fång nu? Eller har haft nyligen? Annars är det jätteviktigt att hålla honom i gång! Ingen hårdträning, långa skogsturar i skritt med lite trav och någon galopp är perfekt

Vad har växt på stubbåkern? Det ligger oftast mycket spannmål igen... Finns det mycket gräs där får du vara jätteförsiktig nu som det är frostnätter.

Annat som kan hjälpa är att hålla kropp och ben varma med täcken och bandage, balansera mikromineralerna (om du söker så finns det massa trådar om det här), särskilt viktigt att magnesium, koppar och zink är optimala. Jag har fått väldigt bra resultat av akupunktur. Av alla behandlingar inkl Prascend
är det det som har hjälpt mest. Så försök leta reda på en duktig akupunktör! Mellan behandlingar kan du själv göra akupressur. Den allra viktigaste punkten ligger mitt fram i kronranden på frambenen, TH1. Runt hela kronranden finns vad som kallas Ting-punkter och många av dem är väldigt värdefulla vid fång och PPID. Jag ska fixa en bild sen. :)

Var obs på att TH1 brukar vara väldigt öm hos dessa hästar så var lite försiktig så du inte får en smäll om hästen rycker upp benet. Men de brukar snabbt tycka att det är skönt och slappna av.
Han har inte fång nu och sista anfallet var över ett år sen så han är igång o tränar:)
Tack för tipset om akupunktur, ska verkligen kolla upp det:)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627
Hästvård Jag har en häst som av okänd anledning har fått känsliga sulor. Det visade sig tidigt i höstas. Först misstänktes fång men när det...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 688
Senast: Soffan74
·
Hästvård Min ponny står med ett pågående fånganfall sedan en månad tillbaka. Hon har inte blivit bättre under den här tiden utan snarare sämre...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 900
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar