Erfarenhet av bihåleinflammation?

Toudi

Trådstartare
Såg precis att shettisen i hagen har ljusgult tydligt snor i enbart ena näsborren. Började fundera på bihålorna. Någon som har erfarenhet utav det? Hon är pigg och glad. Ingen feber. Några typiska symtom för bihåleinflammation? Pronos? Behandling? Smittsamt?

Senast ändrad:
Min förra fick bihåleinflammation!
Hon hade feber, och snorade kraftigt. Hon var också väldigt rädd om huvudet och det märktes att hon hade ont.
Jag vet att de i vissa fall också kan vara svullna runt ögat/vid tänderna, och ha nedsatt aptit.

Jag fick förklarat för mig att steg 1 i behandlingen var penicillin/antibiotika intravenöst.
Skulle hon inte bli bättre var steg 2 att borra ett hål och spola rent/dränera bihålan.

Hon blev bättre med medicinen, vilket var skönt.

Jag skulle personligen inte dra en bihåle-slutsats på din ponny ännu.
Det låter bara "som lite snor". Men ev. hålla koll på temp och beteende några dagar framåt.

Hoppas hon blir bättre snart :)

Har inte märkt några fler symtom. Snoret är borta och inga andra i flocken visar symtom... kanske bara var nåt tillfälligt?

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 281
Senast: Sirap
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 727
Senast: emma-vsm
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama