Erfarenhet av bihåleinflammation?

Toudi

Trådstartare
Såg precis att shettisen i hagen har ljusgult tydligt snor i enbart ena näsborren. Började fundera på bihålorna. Någon som har erfarenhet utav det? Hon är pigg och glad. Ingen feber. Några typiska symtom för bihåleinflammation? Pronos? Behandling? Smittsamt?

Senast ändrad:
Min förra fick bihåleinflammation!
Hon hade feber, och snorade kraftigt. Hon var också väldigt rädd om huvudet och det märktes att hon hade ont.
Jag vet att de i vissa fall också kan vara svullna runt ögat/vid tänderna, och ha nedsatt aptit.

Jag fick förklarat för mig att steg 1 i behandlingen var penicillin/antibiotika intravenöst.
Skulle hon inte bli bättre var steg 2 att borra ett hål och spola rent/dränera bihålan.

Hon blev bättre med medicinen, vilket var skönt.

Jag skulle personligen inte dra en bihåle-slutsats på din ponny ännu.
Det låter bara "som lite snor". Men ev. hålla koll på temp och beteende några dagar framåt.

Hoppas hon blir bättre snart :)

Har inte märkt några fler symtom. Snoret är borta och inga andra i flocken visar symtom... kanske bara var nåt tillfälligt?

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 088
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 765
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i... 2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Sirap
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 983
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V