För hans intelligens och förståss utseende!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du får objektifiering till att handla om individens frihet att få göra andra subjekt till objekt? Ok... Nej, jag tror inte att det är ett stort issue faktiskt. Och hur kan det bli sexism om det utgår från personens begärsriktning med avseende på kön?@Trani
Du ser ingen risk att ditt resonemang leder till att människor begränsar sig utifrån sin identitet? Om vi tänker oss två individer vars "sexualiseringsbehov" är identiska, en gillar män och den andra kvinnor. Den ena är då fria att objektifiera och samtidigt motverka sexism medan den andra måste avstå från att göra som den vill för att inte vara sexistisk?
Är det inte även en form av sexism om individer "behöver" begränsa sig utifrån sin läggning eller sitt kön för "samhällets bästa"?
Du verkar tolka mig som att jag tycker att all sexualisering av kvinnor är dåligt och all sexualisering av män är bra?
Och hur kan det bli sexism om det utgår från personens begärsriktning med avseende på kön?
Ur ett väldigt liberalistiskt och individualistiskt perspektiv kan det väl bli så. "Rätten att sexualisera"...Nej det var inte så jag menade. Du skriver att objektifiering av män kan betraktas som motverkande av sexism och att det blir sexism när för mycket av objektifieringen görs mot kvinnor. Av det så följer ju att någon som känner för att objektifiera män kan göra det helt oproblematiskt medan den som känner för att objektifiera kvinnor helst borde avstå om hen till vill stödja sexism. Då måste/bör man ju agera olika utifrån sina sexuella preferenser.
Diskriminering baserad på sexuella preferenser kanske är mer korrekt att kalla det. Det finns ju dock ett tydligt samband mellan kön och sexuell läggning och som jag upplever det räcker det ofta med att ena könet "drabbas" till överväldigande del för någonting ska kallas sexistiskt.