Era veckomatsedlar

Må Bulgursallad med kanelröra, apelsin och fänkål. Arlas recept, favorit i repris.

Tack för tipset! Jag blev tvungen att testa den :D

Men - jag hittade inte orientalisk curry på min Ica, fick ta den vanliga (med extra styrka). Är det en avgörande skillnad på orientalisk och vanlig?

Allmän fundering; händer det att ni fuskar och äter fredagsmaten på tisdagen? :p

Nu brukar jag oftast inte planera för helgen men jag har eg inte bestämda dagar, utan jag bestämmer bara vilka maträtter jag ska äta under veckan och sen väljer jag det jag är mest sugen på för dagen :)

Men - jag hittade inte orientalisk curry på min Ica, fick ta den vanliga (med extra styrka).

Jag har uppenbart en selektiv förmåga att läsa recept, för jag har gjort den här bulgurvarianten många gånger och aldrig ens funderat över att det står orientalisk curry. Jag har bara skopat i från den vanliga ICA-påsen med alldeles vanlig curry och varit lika glad för det. :) Så det är ännu okänt för mig hur mycket mer fantastisk den skulle bli med orientalisk curry (jag vet inte ens skillnaden mellan orientalisk curry och vanlig svenne-curry :confused:).

Jag har uppenbart en selektiv förmåga att läsa recept, för jag har gjort den här bulgurvarianten många gånger och aldrig ens funderat över att det står orientalisk curry. Jag har bara skopat i från den vanliga ICA-påsen med alldeles vanlig curry och varit lika glad för det. :) Så det är ännu okänt för mig hur mycket mer fantastisk den skulle bli med orientalisk curry (jag vet inte ens skillnaden mellan orientalisk curry och vanlig svenne-curry :confused:).
Aha. Curry kan nog vara lite olika kryddblandningar. Jag googlade orientalisk innan jag gick till affären, t ex Kockens hade den. Men Kockens fanns inte i min butik. Jag får köra vidare på vanlig tills jag hittar den. :)

Kan du komma på någon annan krydda än kanel att ha i kesoröran? Jag är inte ovan vid kanel i mat men jag tyckte att det blev på gränsen till jolmigt här.

Jag är kanel-oman, så jag tar alla tillfällen att ösa i kanel och vill aldrig överväga några alternativ. :D Tycker kombinationen av apelsin och kanel känns som en juldessert ju! Och så lite lakritssmak från fänkålen på det, mums. Keso äter jag däremot så sällan annars så jag är fantasilös när det gäller smaksättning av den, hade annars tänkt någon riven grönsak eller lite frukt att röra i men kommer inte på någon bra kombo här. Granatäpple, möjligen?

Jag är kanel-oman, så jag tar alla tillfällen att ösa i kanel och vill aldrig överväga några alternativ. :D Tycker kombinationen av apelsin och kanel känns som en juldessert ju! Och så lite lakritssmak från fänkålen på det, mums. Keso äter jag däremot så sällan annars så jag är fantasilös när det gäller smaksättning av den, hade annars tänkt någon riven grönsak eller lite frukt att röra i men kommer inte på någon bra kombo här. Granatäpple, möjligen?
Jag får klura på det.

Men visst, jag kände ju också att det funkade till apelsinen. Nästa gång ska jag dock ta lite mer fänkål, det skulle kunna minska det lite jolmiga.

Men det var en väldigt bra matlåderätt! :up:

Allmän fundering händer det att ni fuskar och äter fredagsmaten på tisdagen? :p

Oftast blir det inte fredagsmat på tisdagen, men det kan bli onsdag- eller torsdagsmat. Ofta handlar vi två ggr i veckan och då handlar vi för halva veckan i taget. Visst går det att gå och handla, men för mig känns det oftast som slöseri med tid och alltså väljer jag hellre dagens rätt bland det som finns hemma (behövs akut annan mat är saken en annan, givetvis). Dessutom skriver vi våra matlistor efter vad vi gör i övrigt, så vissa dagar har mat som är snabb att göra och till viss mat finns det utrymme. Det påverkar också om dagar byter plats.

Mycket komplicerat system :p

Aha. Curry kan nog vara lite olika kryddblandningar. Jag googlade orientalisk innan jag gick till affären, t ex Kockens hade den. Men Kockens fanns inte i min butik. Jag får köra vidare på vanlig tills jag hittar den. :)

Kan du komma på någon annan krydda än kanel att ha i kesoröran? Jag är inte ovan vid kanel i mat men jag tyckte att det blev på gränsen till jolmigt här.
Curry kan vara snart sagt vad som helst. Pratar vi om det som kallas curry på Ica/motsvarande, skulle jag inte fästa någon vikt vid om curryn kallades orientalisk, nepalesisk eller något annat. (Curry som kallas thailändsk brukar dock dra i andra smakriktningar än orientalisk/indiskinspirerad, men då brukar det ju också var en rätt grön eller röd pasta, inte pulver.)

Testa att byta ut kanelen mot lite stött kardemumma, kanske? Det är väl betydligt mindre jolmigt än kanel, och passar till apelsin. Juldessertstämningen förblir intakt, julmat och curry har så mycket gemensamt att min partner brukar laga "julcurry".

Måndag och Onsdag. Något gått frän Hamnens Pölsevogn i Grenaa. Söndag och Tisdag blir dagens någonstädes efter E4-E6-E20. Torsdag, Fredag och Lördag. Vet inte för jag varit i affären.

(I dag blev det kotletter, grönsaker och potatis)

Vi gjorde om lite i matsedeln efter att ha fått ett högst oväntat tillskott i kassan, så vi hade råd att köpa den fina laxen från fiskbilen!
Så idag blev med min och barnets favoritsnabbmat, lax och rotsakspytt!

Den här veckan ser ut såhär än så länge :)
Måndag: Smörstekt torskrygg med pocherat ägg och potatismos
Tisdag: Pasta med färska champinjoner i god sås (nej, minns inte exakt vad det var i :o)
Onsdag: Korvstroganoff på kycklingfalukorv
Torsdag: Wraps med pulled oumph.
Fredag: Hemgjorda hamburgare
Lördag: Torsk i ugn med dillsås och kokt potatis.
Söndag: Grillad kycklingfilé med klyftpotatis och majskolv

Åh, hur smakar det? Är det tomattema på såsen eller spejsar du till det?
Mvh Älskar kyckling.

Jag brukar köra en vanlig sås på tomat ja. Kör med kycklingfalukorven för att den är så mycket godare än vanlig korv :love: Passar till mycket, brukar ha den i grytor också och har tillochmed haft den i någon soppa tror jag :p

Mitt bidrag till veckomatsedeln (min familj kör matsedel för hela månaden), denna vecka:
mån Äppelkotletter med lingon
tis Färsbiffar med smaksatt potatismos
ons Broccolisoppa med pasta
tor Torsk med tomattäcke
fre Jordärtskockor m örtbakad lax
lör Lövbiff, pommes (hemgjorda), bea
sön Risotto (sådan där italiensk, med vin och parmesan, blir med skivade skogschampinjoner i)

ÖoB har Kockens orientaliska curry (mitt jobb har i alla fall).
Jag har inte köpt den själv så jag vet inte om det är en stor smakskillnad på vanlig och denna.

Ny vecka.... :)

Måndag Svamp- och sparrisrisotto
Tisdag Fiskgryta med indiska smaker och hembakt naanbröd
Onsdag Chakchouka (nordafrikansk paprika- och tomat"gryta") med pitabröd
Torsdag Het linssoppa

Använder ni någon app för att planera era middagar och spara era recept förresten? Vi har receptappen Paprika och är stormförtjusta :)

mån Egengjorda kalkonköttbullar med vegetarisk pytt och kesoröra
tis Rotfruktsbiffar
ons Spenatlasagne
tor Örtiga mandelbullar med fetaost
fre Gryta m strimlad kalkonfilé (gör en grundgryta som räcker till ytterligare två middagar och har sedan i valfri smaksättning i en omgång och fryser in de andra två, brukar använda kyckling men köpte hem kalkon denna gång)
lör restaurangbesök då mamma fyller år
sön Torsk i ugn med tzatzikitäcke

Inga appar.
Jag kollar nätet, i kokböcker eller hittar på egna recept.
Jag gör matlista för hela månaden på en gång. Under månaden kan vi naturligtvis hitta på någon annan maträtt om vi så inte orkar eller verkligen inte vill ha den maten som står på listan.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
175
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 651
Senast: Takire
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 430
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
431
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama