Era veckomatsedlar

Man är aldrig så oinspirerad som när man tryckt två polarkakor med dubbla lager edamer. Detta presterade jag iaf.

Mån - Spaghetti med köttfärssås (hann aldrig äta förra veckan, blev bortbjuden)
Tis - Flygande jakob med mängder utav paprika
Ons - Pulled beef i pitabröd med sallad och dressing
Tors - Pannkakor :o
Fre - Torskrygg med skirat smör och potatis
Lör - Pasta med köttbullar och tomtatsås
Sön - Korvstroganoff

Kan förtydliga att Paprika i sig inte innehåller några recept, utan är bara en plats för att samla sina egna recept och enkelt föra över recept från nätet. Jag som är nördig kategoriserare älskar att kunna kategorisera min mat på ett överskådligt sätt (det finns ju böcker för det också, så gjorde jag förut innan jag tröttnade på att skriva x antal recept varje vecka). Sen kan man välja vilka maträtter man ska äta under veckan (och låta appen skapa en inköpslista, men den funktionen använder jag aldrig).

Jag blir så imponerad av alla som äter olika mat varje kväll! Gör ni aldrig storkok? Blir eventuella rester alltid perfekta lunchportioner? Själv äter jag max tre olika rätter på en vecka, förutom eventuella utelunch/middagar. Kan lätt äta samma rätt tre middagar i rad exempelvis.

Veckans matsedel

Måndag: Indisk kikärtstikka med ris
Tisdag: Stenkakor
Onsdag: Medelhavssoppa med saffran
Torsdag: Stressfri krämig nötpasta
Fredag: Snabbaste kikärtswrapen
Lördag: Glasnudelsallad med sesampanerad tofu
Söndag: Fajitaenchiladas

(roliga namn beror på vad de hetat i receptet från början)

Jag blir så imponerad av alla som äter olika mat varje kväll! Gör ni aldrig storkok? Blir eventuella rester alltid perfekta lunchportioner? Själv äter jag max tre olika rätter på en vecka, förutom eventuella utelunch/middagar. Kan lätt äta samma rätt tre middagar i rad exempelvis.

Har familjemedlemmar som inte "kan" äta samma mat till middag varje dag. De äter annars allt, vilket inte jag gör, så det är jag som planerar matlistan. De kan dock äta samma mat till lunch i flera dagar.
Varannan vecka jobbar jag dessutom sent och äter därför inte lunch/middag hemma så då försöker jag planera in sådan mat de andra tycker mer om än vad jag gör, jag ser ofta till att göra t.ex. laxpudding på söndagen veckan före så har jag lunch till jobbet.
Jag själv tycker att det är tråkig att äta samma mat, gårdagens till lunch dagen/dagarna efter går bra men inte till middag.
Tror att det är så att på jobbet kan jag äta samma mat flera dagar i rad (mat som måste funka i mikron dock), men hemma ska det helst vara nygjord mat.
Har inga problem med att äta samma huvudingrediens flera dagar, så har övriga familjen "otur" så kan det bli rökt lax ena dagen och färsk lax den andra.

Vi tröttnar snabbt på mat så vi måste variera oss! Detsamma gäller att äta samma recept en gång i veckan i flera veckor, urk, vi tröttnar direkt och då är den maträtten förstörd... Sen tycker både jag och sambon om att laga mat, vi har tiden och vi gör det alltid tillsammans. Blir nog annorlunda när familjen utökas.

Vi gör aldrig storkok i regelrätt mening men nästan all mat vi lagar dimensionerar vi till ca 4 stora portioner. Så vi har varsin middag och varsin matlåda till lunch dagen efter. Ibland blir det fler portioner och då fryser vi in till dagar då vi behöver lunchlåda för att vi tex ätit ute kvällen innan och därför inte lagat middag.

Jag är till skillnad från du fascinerad av er som lagar mat så sällan! Vi skulle behöva laga galet stora mängder mat (och köpa mycket större kastruller :D) för att bara behöva göra mat tre gånger i veckan... Både jag och sambon äter stora portioner... :o

Tja, som singelhushåll är väl storkok ungefär fyra-fem portioner, vilket är en vanlig middag för er @cherie . Äter jag lunch ute två ggr så är det plötsligt många middagar som blir samma, då langar jag in en i frysen (om det är typ gryta/soppa) för att inte tröttna. Jag älskar också att laga mat men det är svårt att laga god mat som bara blir två portioner, alla ingredienser halveras och måste ändå användas upp samma vecka för att inte bli dåliga.

Tja, som singelhushåll är väl storkok ungefär fyra-fem portioner, vilket är en vanlig middag för er @cherie . Äter jag lunch ute två ggr så är det plötsligt många middagar som blir samma, då langar jag in en i frysen (om det är typ gryta/soppa) för att inte tröttna. Jag älskar också att laga mat men det är svårt att laga god mat som bara blir två portioner, alla ingredienser halveras och måste ändå användas upp samma vecka för att inte bli dåliga.

Ja, precis, skulle jag ha singelhushåll skulle jag nog också göra betydligt fler storkok (blir ju så lite automatiskt som du säger). Dessutom är det inte fullt lika kul att laga mat varenda dag till bara sig själv, det är roligare att dela själva matupplevelsen med någon tycker jag :)

Verkligen! Helger lagar jag aldrig mat själv :D i veckodagarna är det svårare att matcha in sällskap med träning och andra kvällsaktiviteter där man helst vill ha maten klar snabbt..

Åh vilken bra tråd :)

Är sorgligt oplanerad i mitt ätande, vilket resulterar i ingen mat och sen katastrofalt humör och godissug :meh:

Kul att få lite inspiration!
Igår åt jsg pasta med grönsaksröra, har en portion kvar av det att äta idag på dan.
Har en halv kyckling kvar i kylen sedan i söndags, den behöver jag göra något med, inspirqtionstips?
Torsdag tänkte jag göra linssås och pasta, var länge sedan. Så har jag det att snabbvärma på fredag när jag ska iväg och träna.

Lördag är jag borta hela dagen, maken hittar nog på någon bra mat tills jag kommer hem ;)

Måndag: Panerad skrei med kokt potatis, sallad och remouladsås.
Tisdag: Kycklingsallad
Onsdag: Kycklingsallad
Torsdag: Vegetarisk wok med cashewnötter
Fredag: Pepparbiff, klyftpotatis, sallad och beasås

Mycket kött denna veckan :cautious:

Ons - Pulled beef i pitabröd med sallad och dressing
Nu blir jag nyfiken på tidsaspekten här! Jag hugger dig som ett exempel, om det är ok?

Lagar du så projektbetonad mat som pulled beef en vanlig onsdag?

Även pasta med köttfärssås gör man ju med kulinarisk fördel lite projektartad som ett långkok, men det är ju inte nödvändigt för att det ska bli ätligt.

(Jag är mycket road av mat, men då jag även är road av mycket annat, lagar jag inte mat dagligen och sällan tidsödande mat måndag-torsdag vanliga veckor. Äter jag tex en ordentlig lunch, klarar jag mig med smörgås på kvällen, tycker jag, om jag inte hinner/orkar laga mat.)

@Petruska

Alt att den som skrev t.ex. är student och således kan spendera mycket tid hemmavid. Om jag vet att jag ska vara hemma någon dag och jag inte har väldigt stressigt i skolan så brukar det gå alldeles utmärkt med mer tidskrävande matprojekt... Särskilt sådana projekt som är tidskrävande på ett sådant sätt att de i princip sköter sig själva, men att de bara behöver några timmar på spisen eller i ugnen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
175
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 651
Senast: Takire
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 430
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
431
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama