Era senaste filmer, forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Era senaste filmer, forts

..alltså ptja. Jag såg filmerna nu och det första jag ser är: MINA BEN! Vad gör jag? Jag har dragit upp knäna, hälarna pekar mot min rumpa och sporrarna ligger verkligen i HELA tiden. Inte lustigt att hästen är emot mig när jag ska inverka med skänklarna eller stoppa honom från att tränga inåt i svängen efter hindret. Hur ska han känna skillnaden mellan en felaktig skänkel och en skänkel som inverkar? Dessutom så släpper jag yttertygeln i vissa lägen och svänger enbart för innerhand. Ja, jag kan rabbla upp alla misstag i evigheter men jag tänker att om jag rabblar dem lite till så kanske jag kan slänga upp en av filmerna tillslut, när jag redan sagt det jag blev medveten om när jag såg hur det såg ut. Sen får jag hitta en ny knapp att trycka på, vad ska jag göra när han tappar allt och stirrar sig blind på något utanför banan? Göra halt? Göra en volt? Rida på och hoppas på det bästa? Lägga till ett ben? Ta bort ett ben? Jag ska iaf inte bli arg som idag, det är onödigt och fel.

Och mitt hackamore har töjt sig lite så det är 3 fingrar istället för 2, det kan ju också bidra till kontakten men bör inte bidra till mina ben :angel:

(Ursäkta om jag skriver en massa nu, men jag försöker bearbeta så jag kan våga lägga ut något litet klipp för min utvecklingsskull och för hästens skull)

Han går faktiskt normalt med martingal, men har testat på lite markarbete utan sen jag satte igång med hoppningen igen :) Denna träningen var pilotens första riktiga hoppträning och hon visste inte om att han normalt brukar ha martingal :)

Ja men då så ;) Tror faktiskt att bara ni har martingal på så kommer de se mkt mer harmoniskt ut. Har inte så mkt o säga annars mer än galoppen då att ha mer tryck, men de kommer säkert.

Lycka till med din fina häst!

Tack!

Var faktiskt ute å galoppera ngn mil idag, mest för flåsets skull. Men jag passade samtidigt på att rida i varierat tempo :)

Ja de är superbra o göra, lättare att träna upp galoppen ute där man får lite extra bjudning i hästen :):)

När kan man börja träna hästens kondis på det sättet. Bamsen hemma i stallet har fått stå större delen av sommaren och var inte helt igång innan sommarn heller, men han har gått på lösdrift hela sommarn och går med 11 buskompisar på 25 ha, så verkar ha en hyffsat bra grundkondis iaf.
Fick hem nya sadeln igår, så tog en skogs/klättertur i skogen som skulle ha bestått av skritt, men tydligen har han bättre kondis än jag förväntat mig, taktade och studsade hela vägen och tyckte det va superkul hela turen (40 min). Har funderat att börja rida lite på stubbåkrarna när man börjat komma igång lite mer, och bara ligga och rulla lång och låg för att förbättre kondisen och bygga lite på överlinjen (vilket är där det fattas mest muskler).
Förstår att det är väldigt individuellt, men hur mycket vågar man rida? Vågar man rida så länge som hästen är pigg och glad, och fortfarande verkar ha mkt energi kvar, eller behöver det inte betyda att de egentligen orkar det bara för att de fortfarande e spralliga och pigga/heta? :)

När kan man börja träna hästens kondis på det sättet. Bamsen hemma i stallet har fått stå större delen av sommaren och var inte helt igång innan sommarn heller, men han har gått på lösdrift hela sommarn och går med 11 buskompisar på 25 ha, så verkar ha en hyffsat bra grundkondis iaf.
Fick hem nya sadeln igår, så tog en skogs/klättertur i skogen som skulle ha bestått av skritt, men tydligen har han bättre kondis än jag förväntat mig, taktade och studsade hela vägen och tyckte det va superkul hela turen (40 min). Har funderat att börja rida lite på stubbåkrarna när man börjat komma igång lite mer, och bara ligga och rulla lång och låg för att förbättre kondisen och bygga lite på överlinjen (vilket är där det fattas mest muskler).
Förstår att det är väldigt individuellt, men hur mycket vågar man rida? Vågar man rida så länge som hästen är pigg och glad, och fortfarande verkar ha mkt energi kvar, eller behöver det inte betyda att de egentligen orkar det bara för att de fortfarande e spralliga och pigga/heta? :)

Man ska ju såklart lyssna till hur hästen uppför sig om den är pigg eller trött. Men de finns många hästar som har så mkt vilja att de verkar pigga fast de är trötta egentligen, nu har ju inte din häst vilat helt då den ju säkert har traskat runder en del i hagen. Och busat. Jag tycker ju att man börjar mjukt i en till två veckor med kortare pass, såklart. Och sen kan man börja med lite längre galopp arbeten, men se till att man ökar lite åt gången.
Och galoppera i intervaller, så de får hämta andan lite ibland :)
När hästen sen är i bättre kondis så vet du ju bättre hur mkt den orkar, då kan du säkert se olika tecken på när den börjar bli trött.
Även om den fortfarande är pigg, för många hästar går på så mkt vilja att de är svårt o känna när de är trötta :)
Känns som att jag inte skriver sammanhängande men hoppas du förstår vad jag menar ;)

Nu var det ju filmat ganska långifrån men vad jag såg så verkade det inte så hemskt. Kanske att hästen kunde vara lite mer enagerad men annars reagerade jag inte på någon dålig ridning eller dyl. :)

*kl*

Här kommer de två senaste filmerna på min femåring. Den först är från träningen som inte gick speciellt bra. Vi var båda lite ringrostiga efter att inte ha hoppat speciellt mycket på 2-3 veckor. Nu har vi iafa hittat en tränare som vi kan åka till och träna regelbundet för, vilket känns bra.

http://www.youtube.com/watch?v=nGOWmBlUPmQ

Den andra är från tävligen i söndags. Första inomhus. Förutom att hon stod emot lite mer än vad hon brukar och, speciellt i 1m, hoppade lite spänt så brydde hon sig inte alls om att det var annorlunda från utomhustävlingarna.
Är jättestolt över min fina häst som gjorde precis som hon skulle :)

http://www.youtube.com/watch?v=HLY0ZMD4kOw

Jag tycker att du får till ett ganska bra flyt men försök att vara mer i balans och inte hålla balansen i tyglarna (ser ut som att du gör det).
Planera din ridning bättre, hade du haft en mer välplanerad ridning till de hindret du rev så hade du nog kommit bättre på det och inte rivit.
:)
Men stort plus på att du håller ett bra tempo :)

Trevlig ridning, Olympus! (Mer kan jag inte säga, men trevligt såg det ut!) Kul att du hittat en ny tränare. Jag står fortfarande och funderar på hur det ser ut för min, vilken tränare som skulle kunna hjälpa mig annars..

Ja, jag har klippt och klistrat bort det som var i mina ögon helt fel men det är skönt att själva hoppningen inte såg så fel ut, självförtroendet är tillbaka igen!

Tack :) Jaadå, märkte lite för sent att det var just det hindret jag skulle hoppa :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Kultur Vilken film tänker jag på? Amerikansk films som är gjord runt 2000 nånstans. Det jag kommer ihåg av handlingen är att det är en vuxen...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: Sel
·
Tjatter Jag och sambon kommer spendera lite tid i Stockholm imorrn, tid ca 15-20. Vad finns att hitta på så dags? Vi nördar gärna på museum och...
Svar
6
· Visningar
321
Senast: gul_zebra
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar