Era senaste filmer, forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Era senaste filmer, forts

Oki, då fattar jag hur det funkar ;)

På filmen är vi två olika som rider honom. Håller med om att jag är stel och spänd. Iom att jag inte har hoppat ordentligt på två år så har jag lite å komma tillbaka till... Sen är ju inte hästis helt okomplicerad heller, har haft mycket uppförsbackar med den där och hoppning... Åkte dessutom av och drog av mitt korsband för två år sen, så därför jag har största respekten för hinder...

Här kommer film från träning idag. Får lite hjälp att hoppa honom eftersom jag är en fegis...

http://www.youtube.com/watch?v=ecGE13IJZPA

Bättre?

ja, jag köpte han osedd! :-) fick en bild på hans huvud och en mobilfilmad snutt på typ 45 sekunder :D Jag tackade jag till honom ett par timmar senare efter att googlat som en tok på stammen och syskon :D

Köpte också min osedd - hade inte ens sett en bild på henne. Fick höra atthon var "mörkbrun, ädel, ca 160cm"och så stammen, ålder och att hon hade slängt av alla då de skulle rida in henne :). Din häst är fiiin! Tjejen som rider ser duktig ut!

Jag kommenterade den biten som jag uppfattar att du red på (alltså inte i början?), galoppen är iofs lika dålig med den andra ryttaren också.

Inte så säker på att jag ska säga vad jag tycker om den nya filmen :angel: Galoppen är något bättre i slutet av den iaf.

(Såg ca halva)

Mjuk och trevlig ridning :) Ser lätt och okomplicerat ut! Speciellt för en 4-åring.
Du tappar galoppen/slutar rida genom svängarna, men kan fårstå att du blir lite passiv när den sedan skjuter iväg lite mot hindren.
Noterade en intressant sak som jag känner igen från en av mina gamla hästar (som sköt iväg snäppet mer :D), nämligen sitsen efter hindret! Du står i lätt sits men 1-2 språng efter landningen har du "sadelkontakt" och då släpper hästen ryggen lite och "hoppar till" eller vad man ska kalla det, galoppsprånget blir annorlunda helt enkelt. Det var precis likadant för mig?! Är det något hästen gör eller är vi lite tunga i baken? :D Har inte det problemet på någon annan häst ska tilläggas...

Anledningen till dålig galopp i sväng är dåligt(halt, det släpper) underlag... Det är ju så små hinder så det gör ju inget än så länge, hon är bättre annars =). Angående lätt sits och sedan sadelkontakt vet jag inte riktigt.. Däremot kan jag tänka mig att hon ändrar galoppen mer pga att hon ska svänga? Vet inte :) .

Nja, på första filmen är det jag som rider mest. Alltså uppvärmningen och banan på slutet :)

Varför vill du inte skriva vad du tycker? För att är olydig och tjafsig? Han har långt kvar och det har varit bumpy road fram till nu. Men äntligen har han en trevlig inställning till hoppning. Det tog ca fyra år att få fram. Och med tanke på hur stor han är så förstår jag också att det är mkt som måste jobbas på :)

tycker du ser ut att ha bra kontroll på henne o hon ser inte ut som nått krutpaket just på filmerna :)

För att det inte är ryttaren jag svarar.

Det är alldeles för mycket dragande och slitande, ingen harmoni alls. Och det kan inte skyllas på hästen! Det är aldrig hästens fel att den är olydig, det är utbildarens. Jag hade också tjabbat emot den handen...
Om hästen drar emot handen lossar man den med skänkeln, inte genom att dra ännu mer :crazy: Speciellt när hästen inte är framme för skänkeln från första början, vilket antagligen är grunden till alltihop.
Min summering: Hästen behöver ridas ihop mer och få en bättre, mer bärig galopp. Detta genom att den är eftergiven i handen men framför allt bättre framme för skänkeln. Och som sagt inget som hästen kan lastas för (jag är väldigt allergisk mot de som skyller bristerna på hästen, det är väl ändå den på ryggen som bestämmer?) utan brister hos ryttaren.
Jag vet att det inte är lätt att rida ihop så långa hästar, men det är fasen bara att sätta sig på rumpan och driiiiva! :D

Jag låter kanske hård (vilket inte är min mening), men får man bara höra att allt är ulligt och gulligt utvecklas man inte, och du bad om kommentarer ;)

Tycker inte det finns så mycket att vara hård om :)

Ett litet tips för att få det ännu lugnare är att du tänker hur lååååångsamt det ska gå över, mellan, över och efter i serien. Nu blir du nog lite stressad och forcerad själv och då tar hästen chansen! Förväntar du dig att det ska gå fort, ja då går det fort också :p Been there, done that :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Kultur Vilken film tänker jag på? Amerikansk films som är gjord runt 2000 nånstans. Det jag kommer ihåg av handlingen är att det är en vuxen...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: Sel
·
Tjatter Jag och sambon kommer spendera lite tid i Stockholm imorrn, tid ca 15-20. Vad finns att hitta på så dags? Vi nördar gärna på museum och...
Svar
6
· Visningar
321
Senast: gul_zebra
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar