Era senaste filmer, forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Era senaste filmer, forts

Funderar lite på det här med att aldrig få kommentarer på det man (läs jag) lägger upp. Beror det på att jag inte är tillräckligt aktiv här och då inte "känner" någon? Eller är det helt enkelt så att det aldrig finns något att kommentera när jag lägger upp bilder/filmer?

Goosch va grymma jag och min häst måste vara isf ;)

Alltså undertempot allan... Är du dressyrryttare är min första fråga :D

Nej, det var faktiskt en väldigt 'bra' 110, varken högre eller lägre än det skulle vara. Jag stör mig som fasen på båda delarna och brukar kontrollmäta av just den anledningen :D Och vi diskuterade innan att banan verkligen var 110 både till höjd och svårighet.
Ser kanske lägre ut för att filmaren stod i en backe ovanför banan?

Imorgon ska jag ner till grannens miniridbana igen och hoppa. Pappa har lovat att filma så jag håller bara tummarna på att min häst har taggat ner lite sen förra veckan (tvärnita för en grankvist på vägen, tjohej vad roligt...)

Men som jag har förstått från dig, Equilina, så skulle jag tänka på att rida efter hindret och aktivering, aktivering, aktivering! Så jag ska försöka att tänka på att hoppa hinder på långsidan, rakt fram och sen sväng längst med kortsidan och sen in på stora mittvolten, där ska nersaktningen sen ske. Inga större grejer men något som jag som ryttare kan ta hjälp utav. Är det rätt tänkt?

Sen tycker jag att filmerna från dig (Equilina), daredevil och guppey ser väldigt trevliga ut (ridmässigt). Kanske någon miss eller så, jag vet inte riktigt, men för ett otränat öga ser det trevligt ut :) Det är säkert fler som rider trevligt men jag kan inte sitta och rabbla upp alla i tråden...

Nä, det är helt mitt fel att han inte är lydig. Har aldrig sagt annat. Men jag är iaf nöjd med hans utveckling med tanke på vårt bagage :)

Men jag är ingen proffsryttare, men hoppas att vi ska fortsätta utvecklas, speciellt nu när förutsättningar har blivit bättre än någonsin :)

En sak bara egentligen; Det är hästens uppgift att hoppa hindren, inte din...

Med det menar jag att ditt kroppsspråk är lite forcerat och hoppar lite före hästen, vilket gör att hästen springer ännu fortare för att hinna med dig.
De där hindren är så små att det är inte ens ett skutt för hästen.
Försök att tänka att det är inget hopp, och bommarna/hindren är hästens uppgift :). Du ska bara följa med, inte hoppa =).

Den såg inte så farligt het ut i travhoppningen ivf :)

Oki, då fattar jag hur det funkar ;)

Här kommer film från träning idag. Får lite hjälp att hoppa honom eftersom jag är en fegis...

http://www.youtube.com/watch?v=ecGE13IJZPA

Bättre?

Martingal och mjukare hand (eller om de är hans viftande på huvudet som gör att din hand ser hård/stum ut) hade jag haft på honom. Kanske en aning bättre galopp i honom men svårt när man hoppar en sådan bana.
Annars tycker jag där är ett bra flyt och du har fin sits :)

Precis, tänk alltid att det ska komma ett hinder till! :idea:
För nu blir det lite att när ni är framme vid hindret, så känner du dig liksom klar och slutar rida, och har du då en tveksam häst så blir det inte mindre tveksam om piloten helt plötsligt inte är dem längre. Är du med? :) Därför ska du fortsätta rida efter hindret, för då rider du också över det.
Tänk också på att rida heeela vägen mot hindret, från galoppfattningen, genom svängen också, så har du (förhoppningsvis :D) hästen med dig lite bättre, och gör den tryggare.

Lycka till idag, glöm inte filma! ;)

Tack :laugh:

Får bara en lite "skylla-ifrån-sig-känsla" när jag läser dina svar, men det är det som är problemet med att diskutera i skrift :p

Jag vill hellre läsa svar i stil med "Jo, och vi jobbar på det. Jag tycker det är svårt.../Mitt problem är.../Jag kan inte..." istället för "Men h*n är så stor/olydig/kan inte" osv, ser du skilnaden?

Klart du ska vara nöjd med er utveckling, men för mig som aldrig har sett hästen är det svårt att se ;) Jag kan bara se de sakerna som fattas för att ni ska bli ännu bättre!

Och det är bara därför jag kommenterar, för att jag ser saker som kan hjälpa (gäller alla såklart, inte bara dig), inte för att trycka ner eller leka duktig.

En sak bara egentligen; Det är hästens uppgift att hoppa hindren, inte din...

Med det menar jag att ditt kroppsspråk är lite forcerat och hoppar lite före hästen, vilket gör att hästen springer ännu fortare för att hinna med dig.
De där hindren är så små att det är inte ens ett skutt för hästen.
Försök att tänka att det är inget hopp, och bommarna/hindren är hästens uppgift :). Du ska bara följa med, inte hoppa =).

Den såg inte så farligt het ut i travhoppningen ivf :)

Det var så jag menade också, är lite luddig ibland :o

vet du vad!! Jag kände det under tiden jag red! :D Jag funderar på om sadeln ligger annorlunda nu eller om det är bara jag...ska undersöka saken! För det resulterar ju i en mer drivande sits oftast...vilket jag inte behöver ;)

Ja men då så, är man medveten om det så är de mkt lättare o bli av med ;) Sadlar kan ju påverka en så man hamnar i stolsits om de är i bakvikt tex :)

Men sånt vet du ju redan ;)

Ja, nu känner jag nog lite att jag pustar ut när hästen hoppar av och då slutar jag med det jag höll på med, dvs att hoppa :P

Jag har kunnat reglera galoppen mer sen första hoppningen, och kunnat öka och minska tempo/steglängd bättre så jag ska försöka att komma ihåg att han kan springa framåt, han kan få mer tempo och energi och han kan avståndbedöma bäst av oss två. Jag behöver bara visa vägen, hålla i och hålla om och utöver det rida, rida, rida. Ett misstag jag också gjorde första hoppningen var att jag svängde genom hela svängen, dvs slutade inte svänga när jag skulle börja räta upp till hindret utan svängde tills hindret var rakt framför mig och då rätade upp. Då fick jag ju en S-sväng från kortsidan och en svår (ostabil) anridning.

Så jag ska försöka att tänka på detta nu idag och så får väl mamma stå och påminna mig lite emellanåt :D Ska försöka få ett par snuttar rakt framifrån också, för att se om jag är mycket "sne, oliksidig". Gud vad jag är pepp!

Haha! Skulle verkligen aldrig skylla hur hästen är på någon annan än mig. Det är ju jag som ansvarat för hans utbildning sen han blev inriden. Sen har jag ju lärt mig mer och utvecklats över tiden. Och insett att jag kanske inte alltid haft den bästa hjälpen.

Men jag måste säga att det var lättare att utbilda den förra hästen i mitt liv, som var 160 cm och vägde högst 550 kg, jämfört med denna, som är 181 cm och väger knappa 800 kg... Så, ja, lite vatten har runnit på mitt huvud ;)

Om jag skulle skriva ned allt vi jobbar med skulle absolut ingen orka läsa det. Det är en lång lista... Men är glad att även få synpunkter här :)

Han går faktiskt normalt med martingal, men har testat på lite markarbete utan sen jag satte igång med hoppningen igen :) Denna träningen var pilotens första riktiga hoppträning och hon visste inte om att han normalt brukar ha martingal :)

Detta var nog det sämsta ridpasset jag varit med om. Värre ridning än dagens har jag nog aldrig åstadkommit :cry: Visserligen inte bara mitt fel utan även omgivningen som inte förstod innebörden av "ja, men du kan ta ut din häst men se till att du inte är ivägen, jag har inte 100%ig koll på min häst" För ansvar som ryttare kan man ju ha iaf.
Så en av anridningarna som inte var bra, blev en ridning efter hinder som hade lite av det jag ville tills jag var påväg att rida rakt in i en annan häst på kortsidan = extrem tvärnit. Nu känns det som att jag borde sälja hästen :cry: :cry:

Mer träningstillfällen krävs, det fattar jag. Och film, ptja, den vill ni inte se om jag inte kan klippa bort allt som är fullständigt fel på den :grin:

Jag har lite problem med det, har varit mycket värre. Men det är svårare i travhoppning tycker jag.

Ne, travhoppa är inga som helst problem, där går hon lugnt och fint. Men när man hoppar i galopp har man livet som insats. Därför jag inte har någon film på det, kameramannen hade hjärtat i halsgropen hela rundan ;)

När jag fick hem henne vägrade hon hoppa, hade ingen bjudning och var rädd för bommarna (på backen). Sen började hon hoppa, tyckte fortfarande det var läskigt och tråkigt, nu hoppar hon sa*an men med lite väl mycket "bjudning". Hon rusar inte för att hon blir stressad, det verkar inte så iaf. Mer som att hon tycker det är kul.

Ska hoppa imorgon igen, får se hur det går. Kanske blir en ny film då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Kultur Vilken film tänker jag på? Amerikansk films som är gjord runt 2000 nånstans. Det jag kommer ihåg av handlingen är att det är en vuxen...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: Sel
·
Tjatter Jag och sambon kommer spendera lite tid i Stockholm imorrn, tid ca 15-20. Vad finns att hitta på så dags? Vi nördar gärna på museum och...
Svar
6
· Visningar
321
Senast: gul_zebra
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar