Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vill man så kan man.
"Morgonstund har guld i mund"
Jag får mer uträttat om jag får sova ordentligt
Jag har å andra sidan alltid tänkt att det har med en gyllene soluppgång att göra istället, då låter det rätt trevligt.Verkligen
Jag brukar tänka att det säger mest om den som säger det, dvs hur okunnig hen är om folks olikheter!
Jag har å andra sidan alltid tänkt att det har med en gyllene soluppgång att göra istället, då låter det rätt trevligt.
i samma anda - den som är utan skuld kastar första stenen (utan att ha någon aning om vad det var för sten som skulle kastas)De många 'ordspråk' som blivit halva (och därför tappat sin riktiga mening. Tex:
The customer is always right, IN A MATTER OF TASTE
Köparen har alltid rätt... när det kommer till smak.
A Jack of all trades, but master of none, BUT BETTER THAN A MASTER OF ONE
Att kunna lite om allt men inte bemästra något... är bättre än att bara kunna en sak
Blod is thicker than water (THE BLOOD OF THE COVENANT IS THICKER THAN THE WATER OF THE WOMB) Första betydelsen - blodsband är viktigare än vänskap. Riktiga betydelsen - de blodsband man skapar med andra är viktigare än familjerelationer som bara 'är' där.
Mfl.
Den svenska varianten är "Den som sparar riset, älskar ej barnet" och är från Bibeln (Ordspråksboken).
Tack!"Om du är för sparsam med käppen fördärvar du ditt barn" typ, så lite i stil med "den man älskar agar man". Jag tror att det är en bibelvers från början.
Det är från bibeln, en kvinna som skulle straffas genom att stenas till döds, men Jesus ansåg att hon inte skulle straffas, så bara de som själv aldrig gjort något fel skulle få straffa henne.i samma anda - den som är utan skuld kastar första stenen (utan att ha någon aning om vad det var för sten som skulle kastas)
jag vet, men många använder det för att kunna skylla ifrån sigDet är från bibeln, en kvinna som skulle straffas genom att stenas till döds, men Jesus ansåg att hon inte skulle straffas, så bara de som själv aldrig gjort något fel skulle få straffa henne.
Ingen var ju felfri, och det insåg det själva, så hon blev inte stenad.
Ah, ok, jag uppfattade det som att det var oklart varifrån liknelsen med stenarna komjag vet, men många använder det för att kunna skylla ifrån sig
Jag tror att det är myntat av en överentusiastisk gymnastiklärareDet finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder
Jag har alltid undrat vilken kombo av psykopat och viking alt slavdrivare med inomhusjobb som kommit på det idiotiska ordspråket. För det finns INGA kläder i världen som inte är dåliga i Skånskt vinterväder. Det handlar bara om grader i helvetet.
Som "Först till kvarn". Alltså även de som kommer skitsent till kvarnen får ju mala. De måste bara vänta i kön. Det är ju inte så att kvarnen tar slut eller slutar fungera eller så. Irriterande!De många 'ordspråk' som blivit halva (och därför tappat sin riktiga mening.
Fråga en beduin.Eller hetta, hur klär man sig ur den?