Era ridpass, kvalitet eller kvantitet?

break_a_leg

Trådstartare
Många som rider verkar ha någon magisk tidsgräns på sina ridpass, tex att de måste rida en timme - annars ger det ingenting...

Andra kanske har 20 minuters effektiv ridning och tycker det räcker om allt funkar.

(I ovanstående tidsramar ingår inte uppvärming och avskrittning...)

Hur är ni?

Sv: Era ridpass, kvalitet eller kvantitet?

för mig beror det helt på hästen jag rider..
Det blir sällan en timme i allafall.. med allt inräknat.. skritt/uppvärmning m.m utgör oftast det mesta av mina pass..

effektiv ridtid är för mig 20 min i bland mindre..

Ja du..
20min framskritt

max 30min effektiv ridning (går det bra slutar jag tidigare, tidigast efter 20min dock..)
Går de mindre bra så slutar jag hellre då, med att göra en bra skänkelvikning eller annat han e bra på. Sen tar jagh upp problemen igen nästa dag. för jag anser att problemen löser sig inte genom att man bråkar och bråkar och itne komerm fram till ngt. uytan jag behöver kunna tänka igenom vad som inte funkade (alt. ringa till min tränare och be om råd) och kunna komma fram till vad jag ska göra. Elr om jag ska vänta till jag ska och träna och då rätta till problemet. (jag tränar 2 dgr i veckan så de blir ju inte såå lång väntan.. Fram till träningen kan jag longera/tömköra/löshoppa/promenad.)

Sen skrittar jag av 20min efter åt.
Så långa skrittintervaller har jag för att han e så rörlig och behöver skritta igenom heeela kroppen för att inte skada sig.

Slutar min ridning när det känns bra, så tiden kan variera enormt.
Ibland är vi inte riktigt överens och då tar det längre tid och ibland funkar det toppen, då tragglar vi inget mer utan kan fara i skogen en sväng i stället, eller så får det helt enkelt bli en lugn träning den dagen

break_a_leg skrev:
Många som rider verkar ha någon magisk tidsgräns på sina ridpass, tex att de måste rida en timme - annars ger det ingenting...

Andra kanske har 20 minuters effektiv ridning och tycker det räcker om allt funkar.

(I ovanstående tidsramar ingår inte uppvärming och avskrittning...)

Hur är ni?

Känner inte igen mig. De flesta jag känner jobbar med flexibilitet utefter dagsform och vad man tränar på. Sen beror det ju på om man rider i terrängen, hoppar eller markarbete dessutom... rider jag ett skogspass med syfte att träna muskler/kondis skulle jag väl bedöma 20 minuter som ganska oeffektivt. däremot ett dressyrpass skulle lätt kunna vara 20 minuter...

så du får kanske specificera vilken typ av arbete du är inne på, eller om du menar som jag, att det beror på vad man tränar osv...?

Uppvärmningsskritt till och från ridplan är 20 minuterm fortsätts med skritt för att lösgöra honom. Sen så är det hur hästens känns som avgör hur länge vi håller på, ibland kan det ta längre tid för honom att komma loss i kroppen och ibland så tar det bara 15-20 minuter, gör det vi hade tänkt oss tills vi båda tycker att det känns okej sen promenerar vi ut i skogen en sväng på vägen hemmåt.

På vintern när vi rider för instruktör håller passet på så länge tiden varar, d.v.s. 45-60 min. 25x25 min skritt på väg dit/hem

mackan skrev:
så du får kanske specificera vilken typ av arbete du är inne på, eller om du menar som jag, att det beror på vad man tränar osv...?

Jag tycker att det lite beror på vad man är ute efter med sin ridning...Iofs har ju ingen svarat som är "för" kvantitet istf kvalitet.

Fast det är väl bra om synen på träning har ändrats, förr var det nog mer så att många körde någon timme varje gång de red. Det som har ändrats är ju också att fler och fler rider för "bra" instruktörer även om de inte har tävlingsambitioner, så var det tex inte för 15 år sedan...

Jag räknar nästan aldrig tiden. Jag rider en slinga i skogen, behövs det mer ridning så lägger jag till en extra sträcka. Behövs det mindre så skrittar eller travar vi kravlöst resten av vägen.

Just nu när jag sätter igång hästen så är jag begränsad i tiden och hur hårt han går.
Men i vanliga fall så när det gäller dressyr eller hoppning så ger jag mig när det känns bra och vi båda är nöjda.
Tar det 30 min så ger jag mig då, eller så kämpar man på ett tag till.
Är inte bunden till klockan så.

*lån*

Måste säga att jag ALDRIG kollar klockan när jag rider (använder endast mobilens klocka) och värmer upp tills hästen känns "bra" och börjar därefter kräva nåt. Rider tills man nått en bra topp och sedan om det finns ork, far man på en skogslänk, eller så skrittar man av.

Ibland far man bara ut i skogen och då rider man vissa olika länkar.

Jag brukar sluta när det känns bra så det blir alltid olika tider. Rider jag ut så rider jag oftast någon speciell runda.

Sara

eftersom jag oftast rider i skogen följer jag olika stigar som tar olika lång tid.

Kvalitet, självklart!

Utöver framridning och avskrittning, kan mina dressyrpass variera allt från 10 min till 45 min, beroende på vad jag bestämt att träna på, och beroende på hur fort jag uppnår målet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Ridning börjar känna att det är kört att hitta en bra medryttare. Har en häst som jag tävlar och tränat i dressyr. Då jag har både jobb och...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
12 403
Senast: Emine
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·
Gnägg Har läst "hagtråden" och förundras. Finns dessa hästar på riktigt? Hästar som hellre är inne i stallet än ute i en vettig hage? Hästar...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
15 709
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar