Era hundars dagliga aktvering?

linnsan

Trådstartare
Jag har själv en hund av sällskapsras (lhasa apso/yorkshire terrier) och en av bruks (schäfer, bruks såklart). Och blir rätt förvånad av "folk" runtomkring som har hundar av framförallt bruksras som de inte aktiverar knappt alls. Så nu vänder jag mig till buke och undrar hur mycket ni aktiverar era hundar dagligen, både genom promenader och träning. Hur schysst är det att ha en brukshund som knappt får göra ngt? Varför köper man dessa hundar om man inte vill träna?

Det är främst rottweiler som är "runtomkring". Svårt att säga om de trivs eller "lider i det tysta".

Vad jag vet så behöver en schäfer 2-3 timmars promenader ungefär och en stunds aktivering för hjärnan på det, för att må bra. Och de andra bruksraserna borde väl behöva ungefär samma? (om man inte räknar med de riktigt extrema raserna som behöver mer). Nu menar jag inte att man prickfritt ska gå runt kvarteret i 2-3 timmar/dag :D.. Men jag hoppas någon förstår min poäng, en rätt intressant diskussion helt enkelt!

Mina egna får ungefär detta, fast vi är lösa i skogen. Eller så åker vi in till stan där de samtidigt får aktivering för hjärnan. Och sen får de springa en stund och rusa av sig på det, olika länge beroende på hur många timmar vi varit i stan. Sen har vi såklart latdagar, då vi sammanlagt tränar och "springer runt" en timme om dagen ungefär och vi har även dagar då vi är ute i många timmar eller hela dagar. Men en vanlig dag brukar jag tänka att de ska få minst 2-3 timmars aktivering i form av både träning och promenader.

Men hur mycket aktivering får din hund? Trivs den? Vad är det för hund? tja, skriv lite kortfattat :)
Kan vara kul att se hur mycket folk aktiverar sina hundar samt vad de tycker.

Sv: Era hundars dagliga aktvering?

Hunden är en Jack Russell terrier, drygat två år nu, okastrerad hane.

Och han har ganska varierande aktivering...

En "normal dag är typ":
45min-90min promenad på morgonen. Kan vara ren asfalt, kan vara skog, kan vara inkl cykling. Har alltid lite kontaktövningar inbakat för han går gärna i sin egen värld. Hur mkt beror på hur pigg jag är (vi går upp 3.30 för jag börjar jobba 06 el 07 beroende på dag).

Sen går husse 20-30min innan han börjar jobba tre timmar senare än mig. Vad de gör vet jag inte men de brukar träna lite "sitt kvar" och sånt (fast inte lös, längre lina då, han sticker).

Under dagen så gå dagmatten en eller två promenader på varierande längd beroende på väder och dagmattens dagsform! De kan vara ute 15min eller 3 timmar.

Sen kommer jag hem först och brukar snabbkissa honom innan jag äter middag/byter om från jobbkläder.

Efter det är i ute ngn timme till, olika ställen.

På kvällen så tar husse en "kvällskissning" på 20-30 min vid 22.

Så minsta aktivitet/rörelse är 160min/dag.

När vi har fridagar eller korta dagar så går vi längre promenader i skogen, går bort till hundhagarna och är där ett par timmar och brukar hinna träffa lite andra hundar. Vi kan även åka till husses föräldrar som bor "på landet" och då är han både i trädgården och på promenader.

I våras gick vi en unghundskurs också och kan jag hitta ngt roligt till hösten blir det kurs en gång i veckan (förutsatt att jag har råd).

Oftast är han harmonisk men vissa dagar blir det lite för lite aktivering.

Vi tränar även lite småkonster med klicker (och passivitet!).

Hunden är hos oss tills ägaren är klar med sitt nya boende och har varit här sedan första veckan i mars. Hade jag skaffat hund själv från scratch hade jag valt en mer sällskapspräglad ras med kanske lite mer "will to please" (om nu det går att kombinera!).

Jag tycker att mina hundar får lite just nu. Vårt liv är en enda röra och det har tyvärr gjort att hundarna fått mindre tid:(.

De får minst en timmeslång promenad om dagen till vardags. De går i stort sett alltid lösa. Många av de promenaderna försöker jag öka kvalitén på genom godissök osv. Resten av promenaderna blir mer rastningsrundor på ca 30 min. Sen försöker vi nån gång i veckan få till en långpromenad av typ svampplockning i skogen eller liknande på några timmar.

De verkar dock inte lida av detta. Jag dövar mitt dåliga samvete med att de har inte utvecklat några stressbeteende och är fortsatt lugna och väluppfostrade. Dessutom är de väldigt sällan ensamma utan får vara en del i familjen nästan hela tiden.

Jag har en staffe och en njuffe och det är främst staffen jag känner att jag skulle vilja ge mer. Men men till vintern/våren tror jag att det har lugnat sig lite och då kan vi återuppta lite ordentligare aktiveringsvanor som vår agilityträning:bump:.

Tack båda för svaren :)

Era verkar ju ändå få helt okej/mycket med aktivering tycker jag :)

Min pappa undrade förresten hur jag skulle hinna med hundarna sen när jag får jobb när jag berättade att de behöver minst 2-3 timmar/dag för att funka.

Jag svarade att hade jag inte hunnit så hade jag inte haft hund :D Så svårt är det ju ändå inte att hinna med.. 30-60 min morgon och sen en snabbrastning mitt på dagen på 15 min. Och sen långrunda på 1-2 timmar när man kommer hem :) + kvällrastning.

Jag måste säga att jag till skillnad från ni som hittills har skrivit inte alls räknar tid när jag fystränar min hund. Jag försöker istället skilja på olika typer av träning och sedan bedöma hur pass hård träning som hon är kapabel till just nu och försöker sedan inte överskrida det. Jag lägger även in rena vilodagar. Träning bryter ned och vila bygger upp. Variation är viktigt!

Typ av fysträning som jag mixar:
A. Rask trav/Promenad (uthållighet)
B. Jogging (uthållighet i högre tempo)
C. Promenad i knepig terräng (t.ex. klippor, stockar, som ger balans och styrka)
D. Kappträning/släphare (sprint/anaerob träning)

Utöver det får hon springa av sig i rasthage/fält ca. 2-3 ggr/vecka.

Olika typer av träning sliter ju olika mycket på kroppen. Vissa dagar blir det rask promenad på 1-1,5 h på morgonen och sedan kortare promenad med släpp i rasthage på kvällen. Andra dagar blir det 5-10 km jogg på förmiddagen och resterande endast kissrundor/vara ute och strosa. De dagar (1-2 ggr/vecka) som vi tränar släphare så värms det upp ca. 15 min och promeneras ner 15 min i lugnt tempo. Den effektiva tiden av själva träningsmomentet är sedan någon minut - sammanlagt. Ändå blir hunden mer sliten (både fysiskt och psykiskt) av den träningen än av en rask promenad på två timmar.

Att de dagar hunden tränar mer högintensivt försöka pilla ihop tre timmars effektiv träning kan aldrig leda till något bra. Ju mer högintensivt, desto mindre träningstid. :)

Det är en whippet, 12 månader.

Nej:P Om jag cyklar så tar jag ju självklart ner på träningen, jag cyklar ju inte i 3 timmar ;)

Men då cyklar man ju ungefär lika lång bit :)

Jag "fystränar" i princip aldrig mina hundar. De är sällskapshundar som aktiveras för att må bra och då lägger jag mest tyngd på den mentala aktiveringen.
Jag mäter därför i tid för jag tycker att de ska få minst en timme av min uppmärksamhet per dag. Om vi då kör ett stillsamt spår i skogen eller går långpromenad i rask takt spelar ingen roll.

Hos oss är livet väldigt likt hur det är hos Philosophia.
Jag räknar inte heller hur lång tid jag håller på med hundarna, hur länge vi är ute och går osv, istället kollar jag på vad vi gör. Jag försöker få till varierad träning och märker jag att hundarna verkar vara trötta någon dag får de självfallet en vilodag.

För att det inte ska låta som om vi gör extremt mycket (vilket det lätt låter som i forum ;)) så kan jag ju skriva ner ungefär hur en vecka kan se ut för oss.

Två vuxna salukis aktiveras ungefär såhär:

Må: 1 mil promenad, rastgård
Ti: Vilodag, längre rastningsrundor som enda fysiska motion. Lite lydnad/tricks.
On: Släphareträning och lite längre rastningsrundor än vanligt.
To: 5km promenad, lydnad/tricks
Fr: 5km joggingrunda. lydnad/tricks
Lö: 5km promenad, rastgård
Sö: 5km promenad, lydnadsträning/tricks

Om jag drar ner på någonting så är det lydnad/tricks eftersom mina hundar har större behov av att bli fysiskt trötta än mentalt trötta. När vi tränar lydnad/tricks blir det ca 15 min per hund. Våra promenader sker mestadels ute i naturreservat, de går kopplade hela tiden och vi går antingen på grusvägar eller småstigar i skogen. Sistnämnda föredrar vi, så det blir mest sådant. Ska man försöka se det i tid kan 5km ta mellan 1-2 timmar beroende på terräng och väder.

Jag räknar tid eftersom det styr min övriga dag. Börjar jag 07 hinner jag med 90min på morgonen, börjar jag 05.55 hinner jag 45min.

Men vi har eg ingen plan! Jag vet ju inte när han ska hem så det känns meningslöst att planera. Vi rör oss i all terräng ändå och ha får även bära tyngder.

kl

Min jaktgolden på 1 år får väl oftast ganska lite "aktivering" om man ska räkna promenadminuterna på en vardag... Jag jobbar för tillfället mycket dagtid och därför är han hos dagmatte från 7-16. Där är han aldrig lös, men går koppelpromenader i varierad mängd. Ofta mest rastrunda, ibland släpper hon honom på inhägnat område. När jag kommer hem och hämtar honom på eftermiddagen hittar jag alltid på någonting, ofta är det då lydnadsträning, jaktträning, klickerträning inomhus om det är alltför uselt väder eller något annat som är mer "hjärngympa". Det är ytterst sällan jag går promenader. De senaste veckorna har husse varit ute i svampletartaget och då har det varit ett par timmar varje kväll i svampskogen, då är han alltid lös.

På helgen hittas det oftast på mer motionsmässigt, långpromenader, cykelturer eller svampletning. Men jag upplever egentligen inte att han direkt lider av att inte gå och gå och gå. Han verkar må bra och nöjer sig bra. På ett sätt är jag nästan glad att jag har varit lite upptagen de senaste månaderna, jag har träffat hans syskon som fått bra mycket mer aktivitet i vardagen och upplevde dom som lite mer "speedade". Sune slappnar av mycket bra och anpassar sig väl efter vad som bjuds. Precis så som jag vill ha det :)

Promenera 3 timmar om dagen? Nej vet du vad jag har faktiskt ett arbete att gå till också. Min bruksare (schäfer) får tillsammans med min terrierhane ca 1-2 timmars promenad på vardagarna. Sedan tränas de förvisso utöver det. Den lilla i endera lydnad och spår, och den stora i spår och/eller lydnad och/eller skydd 3-6 dagar i veckan. Möjligen promeneras de mer på helgerna, men ärligt talat kommer jag sällan upp i 3 timmars promenerande mer än enstaka gånger i månaden. Ungefär en gång i veckan följer de med till stallet också där de springer fritt i ett par timmar.

Nej:P Om jag cyklar så tar jag ju självklart ner på träningen, jag cyklar ju inte i 3 timmar ;)

Men då cyklar man ju ungefär lika lång bit :)

Fast ändå. Omsätter vi promenadtiden i sträcka så blir den sträcka hunden får röra sig (promenad/cykel) varje dag 12-20 km. Så mycket rör sig ju inte ens draghundar i hård träning. Deras träning varierar vad har har förstått från 5-30 km beroende på om det är hög- eller lågintensivt och det finns även utrymme för vilodagar.

Jag tycker att det vore synd om folk skulle tro att man måste slita ut sin hund för att vara en bra hundägare - även om väldigt många (som du skriver) skulle behöva aktivera sina hundar mer. Men balans och variation är viktigt! I ditt första inlägg framgår det ju dessutom att din hund faktiskt inte motioneras 2-3 h/dag utöver övrig aktivering, utan har lugnare dagar. Precis som det ska vara. :)

Jag tycker att Priscilla pekar på något väldigt viktigt när hon har noterat att syskonen som aktiveras mer har svårare att slappna av än vad hennes som får mer måttlig (och kanske mer varierad) motion/aktivering. Visserligen kräver hunden mer ju mer man rör på den. Men får hunden svårt att slappna av mellan aktiviteterna så är det sannolikt en överträning på gång.

Senast ändrad:

Vi tar en eller två längre promenader varje dag, nu på semestern så är det lite olika. Ingen cykling än, han är inte röntgad än.

Men i alla fall en längre promenad varje dag.

Onsdagar är vi på bruks och tränar lydnad

Lördagar är vi i skogen med Spårgruppen och spårar

Dagarna där emellan, så tränar vi lite själva på olika saker, antingen lite lydnad i skogen eller på nån gräsmatta, miljöträning i stan, kantarellsök, upplet, egna spår hemma i skogen. (Inte allt på samma gång)
Ibland gör vi ingenting, man måste ju även kunna koppla av!

Senast ändrad:

Vi har haft en lugn sommar främst eftersom vi fick hem en valp i våras och det har varit svårt att få till ordentlig träning med den vuxna hunden.
Nu försöker vi komma igång ordentligt och målet är väl att Camaros (2 år gammal Rhodesian ridgeback) vecka ska innehålla ungefär:
-Cykeltur varje eller varannan dag
-Skogspromenader
-Agilityträning några gånger i veckan
-Kappträning 1 gång varje eller varannan vecka
-Simma lite då och då så länge temperaturen tillåter

Det här är mer aktivering än vi normalt sett sysselsätter oss med, dels för att hon behöver gå ner i vikt men också för att vi vill undvika en jobbig skendräktighet.

Jag håller förövrigt med Philosophia. Finns ingen anledning att överdriva träningen bara för att.

Två mittelspitzhanar, 3 resp dryga 1,5 år.

Jag måste ju erkänna att jag är dålig på att ta rena koppelpromenader med mina hundar, endast korta rastningar på 15 min sker 3 gånger och dagen.

Fjärde promenaden brukar bli i samband med träning (sök, spår eller lydnad), de rastas ordentligt innan träningen, tränas och sen åker vi till någon trevli skog och tar en promenad på ungefär en timme med lösa hundar som hoppar över stock och sten.

Vi tränar ungefär varannan dag, ibland mer, ibland mindre, och de dagar vi inte tränar alls tar vi bilen och tar en långpromenad på 1,5-2 timmar.. med lösa hundar. :laugh:

Så vi aktiverar oss allt mellan 1 timme och 3 timmar om dagen, beroende på jobb och tid :) Och de verkar vara ganska nöjda med det! Inga problem att koppla av men är alltid redo om det vankas träning! :)

Ruben, tre år peke blandning.
Hans favorit aktivitet är att ligga på rygg i soffan o bli kliad på magen.
Vi går inte så många koppelpromenader, blir mest kort kissrundor. Han ör med mig lös i stallet varje dag, leker med andra hundar. Hemma busar vi o tränar lite trix. De dagar vi har tid går vi till sjön o kastar kotte. Han är smal o välmusklad o verkar vara en glad o lycklig hund :-)

'Min' har inga problem att koppla av hemma, sover som en liten gris :D

Har han träffat en massa andra hundar i rastgården kan det ta ett tag innan han varvar ner hemma me då brukar vi massera lite, gosa etc så somnar han hyffsat fort ändå.

I lördags var vi ute på en 2.5h promenad i skogen men gick bara drygt 2km = inte så högt tempo + fikapauser :)

Jag är ju trots allt lat. Men han älskar att vara ute så då försöker jag vara ute mkt. Utom när det regnar el är för varmt.

Här blir det aldrig några tre timmars motion heller. Går en sväng och kissar och bajsar sen så kör jag några minuter träning ist vilket gör min hund nöjd. Sen så cyklar jag lite med henne för att få upp flåset. Men den största motion och aktivering får hon på lydnadsplanen. Dom dagar vi inte är där så vilar vi!

Jag har en vorsthetik på 5 år.
En normal dag med mig är 1h cykling på morgonen (kopplad på grusväg). Sen är hon lös hela dagen på gården jag jobbar. Under dagen blir det lite lek. T.ex. när man ska hämta in hästar så leker vi lite.
På gården finns även 2 andra vorsteh som hon aktiverar sig med.
På eftermiddagen/kvällen är det 1h cykling igen samma väg.
På kvällen blir det oftast bara en 15 mins kissrunda :o
Vissa kvällar blir det även svampletar promenader i skogen. 2 gånger i veckan kanske.

Inomhus tränar vi ganska mycket små trick.

Skulle gärna aktivera henne genom spår eller liknande då hon hos tidigare ägare har gått jakt. Men som det ser ut nu har jag inte ork för det. Som tur är verkar hon nöjd med livet ändå :)

Senast ändrad:

Hur mycket fysisk motion hundar får tycker jag är lite oväsentligt, räcker med en långrunda eller någon aktivering av det fysiska en gång om dagen och nån kortare runda till (typ 20 min) plus snabba kisserundor på max 10 min. Jag tror inte att en hund märker skillnad på 40 minuter och 1 timme t.ex. Så jag bryr mig inte om hur långt vi går egentligen. Är han nöjd så är han.

Min hund får iallafall 1-2 timmars promenad om dagen + nåt slags hjärnaktivitet. Ibland lägger vi spår, ibland leker vi sök. Plus jag försöker träna in lydnad nu, tricks får vänta tills jag blivit klar. Den mentala aktiveringen är inte så jätteviktig just nu när han är i den sämsta träningsperioden. Allt annat än mig är intressantare, han skvätter överallt m.m så jag försöker lägga fokus på att träna när han har bra dagar. (Unghane, collie.)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
414
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp