Era hundars dagliga aktvering?

Sv: Era hundars dagliga aktvering?

Alltså, jag vet inte hur du tänkt hinna med att gå 30 minuter på lunchen. Speciellt inte om hunden dessutom är hemma. Lunch har man bara i en timme ungefär ( jag har haft en halvtimme också) och då ska man dessutom hinna få i sig mat och köra hem och tillbaka.

Sedan har jag nästan alltid haft yrken där man slutat sent, mellan sju och åtta på kvällen. Då hinner man inte med så mycket mer än en timme för sedan håller man på att svälta ihjäl. Och så ska man hinna laga maten, varva ned och göra allt annat som måste hinnas med innan sovdags. För att inte tala om hur sjukt trött man blir i skallen när man börjar ett nytt jobb. När jag började mitt förra jobb så orkade jag inte göra något annat än jobba på flera månader. Och så blev det ju lite övertid ibland. I mitt nuvarande jobb börjar jag så tidigt att det inte finns en chans att jag orkar upp för en långpromenad på morgonen.

Jag säger bara, tack och lov för vintersäsongen, för under tävlingssäsong lider jag av konstant sömnbrist. Det är svårt att hinna med både hundar och heltidsjobb. Att hå en plan är bra, men bli inte chockad om du inte kommer kunna följa den.

Ja, lunchen är väl som du säger den som jag tror blir kortast. Därför jag skrev 10-30 min :D

Om jag orkar eller inte får vi se, och annars får man ju helt enkelt göra mer på helger och kanske en vardag och sen ha lite mera "vila" resten av dagarna :)

Men det märks stor skillnad på stora slyngeln när han får ordentligt med aktivering. Lilla kan likaväl ligga inne och mysa så gott som hela dagen även om han gärna följer med ut och är pigg på det!

Sen är stora fortfarande ung (fyller 2 i maj) och mera galen. Så tror att när han mognar på sig så blir även han lugnare. Sen gillar jag iofs att träna och promenera. Väldigt avlappnande för mig :)

Jag har själv en hund av sällskapsras (lhasa apso/yorkshire terrier) och en av bruks (schäfer, bruks såklart). Och blir rätt förvånad av "folk" runtomkring som har hundar av framförallt bruksras som de inte aktiverar knappt alls. Så nu vänder jag mig till buke och undrar hur mycket ni aktiverar era hundar dagligen, både genom promenader och träning. Hur schysst är det att ha en brukshund som knappt får göra ngt? Varför köper man dessa hundar om man inte vill träna?

Det är främst rottweiler som är "runtomkring". Svårt att säga om de trivs eller "lider i det tysta".

Vad jag vet så behöver en schäfer 2-3 timmars promenader ungefär och en stunds aktivering för hjärnan på det, för att må bra. Och de andra bruksraserna borde väl behöva ungefär samma? (om man inte räknar med de riktigt extrema raserna som behöver mer). Nu menar jag inte att man prickfritt ska gå runt kvarteret i 2-3 timmar/dag :D.. Men jag hoppas någon förstår min poäng, en rätt intressant diskussion helt enkelt!

Jag tror att sanningen aldrig kommer fram ordentligt på internet, du kommer aldrig få ett sanningsenligt svar från någon som INTE aktiverar/motionerar sin brukshund.
Varför skulle de svara, det kommer ju nästan bara vara de som är "duktiga" som kommer att svara :P
Och man kommer aldrig veta ifall andra talar sanning eller inte eller om de överdriver lite för att få det att låta bra. Som det brukar vara på internet, man får en orealistisk bild av hur det egentligen ser ut.

Min hund brukar få 1-2 timmars promenader plus shaping-träning varje dag.

Jag gillar normalt att ta långa skogspromenader med hunden. Men just nu har jag en 12-veckors Welsh Springer, så det blir att hålla ner på långpromenaderna, samtidigt som hon behöver komma ut och kissa varannan till var tredje timme. Längsta promenaden är på ca en halvtimme, men tillsammans med alla kissrundorna blir det nog ca 2-2.5 timmar ute om dagen, och hon springer alltid lös.

Resten av tiden tiden tillbringar hon antingen med att ranta efter mig var jag än går i huset, eller att ligga och sova bredvid mig, där jag för tillfället råkar ha satt mig, t.ex vid datorn eller framför TVn. (Jag är pensionär, så hon är med mig 100% av tiden, utom när jag åker och handlar).

Jag brukar också köra lite klickerträning med henne inomhus, men inte enligt något schema. Och eftersom hon tillhör en ras som har lätt att gå upp i varv upplever jag att det är viktigare att passivitetsträna henne, än att ständigt aktivera henne. Klickern tar jag i stort sett fram mest när hon börjar visa rastlöshet genom att bära omkring mina skor, eller hämta en massa andra saker som hon egentligen inte borde leka med, (typ dassborsten). Det är det enklaste sättet att avleda henne.

Visst blir det inte alltid som planerat, men de flesta jobb börjar man ju inte tiiiidigt och slutar vid 7-8 på kvällen... Det handlar ju om prioriteringar.

kl
Har en snart treårig dvärgschnauzer. Oftast blir det nog 2-3 timmar per dag som går till honom (plus att han såklart är i närheten större delen av tiden).
De flesta dagar runt 2 timmars promenad plus korta rastningar. Målet är att 2 ggr/vecka lägga in cykel eller joggingturer, då blir väl tiden lite kortare men mer effektiv. Utöver detta tränar vi rätt mycket mentalt, 2-3 samträningar/vecka och träningar hemma varje eller varannan dag. Tränar freestyle, lydnad, agility och spår.

Visst finns det dagar vi knappt gör nånting, men jag försöker undvika dem. Jag vet att jag har en hund som kan ta det lugnt och jobbar på att istället bygga upp hans ork. I grund och botten skulle han säkert nöja sig med 30 min promenad och ligga i soffan resten av dagen (nu när han är van vid mer blir han ju dock rastlös av sånt för långa perioder såklart). Sen finns det ju dagar med mer motion och aktivering också, promenader på 4 timmar är inte helt sällsynta.
Jag är arbetslös nu men tanken är att hålla kvar samma nivå när jag får jobb.

Visst tröttar mental aktivering ut mer än fysisk (gäller de flesta raser i alla fall), men det man ofta verkar glömma bort är ändå vikten av motion. Dels för hälsans skull såklart, dels för att bygga upp hunden inför den mer mentala biten. Mer fysisk ork=mer mental ork, och en vältränad hund behövs för flera sporter, tex. agility.
Just nu har jag rätt stort fokus på att bygga upp kondition, balans och springteknik bättre, främst inför agilityn.

TS, jag håller absolut med om att alltför många skaffar brukshund som sällskapshund. Inte konstigt att det blir problem, förvånansvärt många hundar verkar ju ändå klara av det bra, i alla fall utåt sett. Däremot är det nog sällan folk på hundforum som gör så, utan personer med mindre kunskap och intresse.

Jag håller med om det där med motionen! Min hund (Beauceron/stor Brukshund) blir inte ett dugg skönt trött av sk hjärngympa, han måste få springa ordentligt och göra av med fysisk energi för att må bra. Ju mer ju bättre.
Inte ens ett långt svårt Viltspår blir han trött av, han vill vidare och göra mera efteråt, fastän jag är helt slut av att hänga i spårlinan ett par kilometer över stock och sten.
Jo, förresten, lydnadsträning på Brukshundsklubben blir han trött av, mentalt ;)

Mina hundar får mellan 1-2 mil promenad varje dag ( utom vid extremväder )
ofta går vi i skogen, men min dalmatiner kan tyvärr inte gå lös, det är lite jobbigt. Då går vi inte heller på stigarna utan vi trampar runt och klättrar.
Kvällsmaten serveras kula för kula, dom får göra tricks för maten, det tar lång tid att utfodra men dom tycker det är skitkul och skallarna får jobba. Jag borde lägga mer spår än vad jag gör till dalmatinern, hon älskar det verkligen och är jätteduktig. Under vår/sommar/höst blir det mycket kapplöpning för whippeten, både lure coursing och rundbana. Vi ska försöka testa whippetrace i år också. Min dalmatiner har tyvärr L7S1 och artros annars hade det blivit mycket mer träning och tävling för henne, både lydnad, spår och agility.

+ Jenka

Jag håller verkligen med om att den fysiska motionen är viktig. Min schäferhane behöver verkligen få rusa av sig ordentligt. Endast mental aktivering + kortare promenader funkar inte. + Att de ju orkar mer mental träning och enligt mig håller sig friska, som precis alla andra djur iofs!

Jag tror inte heller jag får några problem med att hålla igång hundarna när jag sen får jobb. Jag är van vid att vara i stallet flera timmar om dagen, även när jag haft skola. Och nu när jag bara har fölisarna hemma så kommer tiden inte spenderas där så mkt. Och när jag får hem de ridbara hästarna igen så följer hundarna med när jag rider. Så där är den fysiska motionen. + en stunds mental träning. Det tror jag nog jag hinner med :)

KL

Jag kan ju säga att sedan jag bytte jobb och bostadsort har mina hundar fått ta en del "stryk" av det. Jag kan tex inte cykla till stallet längre, det är alldeles för långt (30 min med bil), jag kan inte gå ut och gå en promenad med dem lösa bara sådär eftersom vi bor mitt i stan. Det är MYCKET krångligare att vara hundägare nu, innan gick mycket ut på att de bara hängde med. De kan inte heller följa med ut på ridturer längre rundor eftersom det finns 2 lösa hundar på vägen till skogen...

Kollar nytt stall och jagar ny bostad, men allt löser inte sig bara sådär, som lite motvikt till optimismen i tråden;)

Kl

Min 5-åriga blandistjej (med schäfer i sig) får ungefär 3 timmar dagligen.

10 minuter morgonpromenad med sambon vid 04.00

Sen vi 7-8-tiden går jag alltid långpromenad på 1,5 timme,eller åker till skogen där hon är lös och springer betydligt mer,men kanske lite kortare tid.

Mitt på dagen ca 20-30 minuter rastningsrunda.

När sambon kommer hem och vi käkat middag tar han över,och då blir det antingen en joggingtur på ca 30 minuter,alternativt promenad på 40-50 min.

Ca 5 minuter kisserunda innan läggdags.

Utöver det får hon lite vardagslydnad på promenaderna,lek (kan vara godissök,kurragömma,kasta boll,kamp med pinne mm) på långpromenaderna.

Inomhus har hon sina ben,leksaker och godisbollar att aktivera sig med.

Hon är sällan ensam då sambon och jag jobbar olika tider,och hon följer oftast med på besök,leker med andra hundar när vi träffar någon lämplig,och är ofta på svärföräldrarnas gård under en del helger,där är hon är lös med de andra hundarna. Min hund får inte jättemycket mental träning,men är en lugn och tillfredställd hund både inomhus och utomhus.

Senast ändrad:

KL:
Just nu ligger vi lite lågt med träningen pga löp men annars varvar vi med promenader (inte speciellt ofta), lydnad, spår, rapport, sök och drag. Ren konditionsträning blir det också emellanåt, men då åker moppen fram för annars hänger inte matte med!

Skola är rena semestern jämfört med ett jobb. Det var sällan man tillbringade tio timmar om dagen i skolan. Det är däremot den tiden man får räkna med att lägga på jobbet varje dag med åtta timmars jobb, en timmes lunch och så restiden på det. Sedan ska man sova åtta timmar. Sova mindre går bra i perioder men till slut orkar man inte och det blir värre ju äldre man blir. Då var det sex timmar kvar av dygnet. Någon timme går väl bort på dusch och fixande inför jobbet. Man måste äta, kanske handla ibland, dammsuga och liknande. Då försvinner ännu en timme. Visst, då har man fyra timmar att lägga på hundens rastningar och aktiviteter, men då får man också välja bort tv och dator. Inget babblande i mobilen och ingen fika med kompisen. Det är inte så kul i längden.

Jag väljer i och för sig bort allt annat än hundträning under sommarhalvåret, men det innebär också att matkontot är skyhögt ( hinner aldrig laga mat), hemmet är i totalt kaos och jag träffar aldrig några vänner utanför träningsgruppen. Och då hinner jag ändå bara med tre-fyra timmars träning per dag.

Att jobba, speciellt om det är ett kvalificerat arbete, tar mer tid än man tror.

Delvis kl

Jag studerar och har ganska mycket tid med hundarna. Som mest är de själva sex timmar och då rastar jag dem väl innan. T.ex. idag hade jag dubbelföreläsning. Gick då upp tidigt och joggade samt lät dem springa i rastgård i sammanlagt 1,5 timme ungefär. Höll på att dö svältdöden när jag kom hem från föreläsningarna och gick bara en 15-minutersrunda när jag kom hem. Nu sover de lika tung igen och jag går nog bara en halvtimme i kväll innan läggdags.

Lediga dagar eller dagar med bara en föreläsning åker vi till stranden eller skogen och där får de springa lösa i 1-2 timmar. På stranden finns en agilitybana som vi tränar på när vi är där, men vinthundar är som nämnt nöjdast när de får rusa runt, så jag lägger inte så mycket tid på mental träning. Mest vardagslydnad, kontaktövningar, inkallning och sånt som får vardagen att fungera. När andan faller på tar jag fram klickern och tricktränar lite, men det kunde varit oftare.

Mina hundar ( en 3½ årig pudelkorsning och en uppskattnignsvis 3 årig salukikorsning ) har absolut ett behov av att springa sig trötta först och främst! Vintertid är motionen mindre av naturliga skäl. Vi försöker hinna med 1-2 timmar dvs 5-10 km skogspromenad varje dag + ev en kortis i rastgård. Nu får de inte springa lösa överallt längre efter att pudeln blivit helt tokig i att spåra upp rådjur och sticka ifrån mig. Vi är mycket i rastgården 300 m ifrån där vi bor + att vi har fler nära, där de verkligen springer runt som dårar allt som oftast. Pudeln får mycket godissök och apporträning samt viltspårar ibland. Går ofta med kompisars hundar på promenader och i hagen har vi ofta sällskap av hundar de känner. Det sociala samspelet spec som idag med en överjobbig kaxig valp på 8 månader som de ständigt fick uppfostra, så liggger mina helt utslagna i soffan hela kvällen. Jag tränar sällan trix inne för pudeln blir frustrerad och skäller och jag har sällan ork...
På sommaren blir det mycket mer. Dels agilityträningen på tisdagar med fika efteråt och så är hundarna med vart man än går. Til lekplatsen med barnen bärandes på sina klövjeväskor och till affären osv. Ska också köpa en hundskrinfa till pudeln så han kan får jobba lite med både hjärna och kropp.

Övriga rundor är rena kissrundor där de får sniffa fritt bakom huset i 5-10 minuter. Jag ser på mina hundar när de är nöjda. Pudeln kan vila länge och är alltid lugn inne men blir av för mycket vila jobbigare i hundmöten och drar mer i kopplet. Vinthunden blir en stalker när han har tråkigt så då måste man göra något och trix har han inte fått hålla på med så mycket så han orkar nästan ingenting! ( han har troligen inte tränats aktivt på det sättet i sitt förra hem som är okänt ).

Jag försöker dock gå i olika miljöer minst en gång i veckan, åka kollektivt eller bil och gå på stan eller nya ställen osv vilket gör dem trötta på ett bra sätt =)

Senast ändrad:

Jag vet inte om jag håller med dig om att skola är en barnlek jämfört med jobb. Jag gick naturbruksgymnasie och i tvåan så var de flesta dagar mellan 8-17. ibland längre. Och det var ofta i ladugården eller ute på andra ställen. Då hade jag även häst i full kondition + att jag åkte hem en dag mitt i veckan för att ta hand om vovven (hade bara en då). När jag senare praktiserade i ett häststall och jobbade 7-16 så hade jag även då häst i full kondition. Visst blev man trött ibland, framförallt första dagarna. Sen har jag även jobbat fyra månader förra hösten och då jobbade jag 6 timmar 6 dagar i veckan. Hade både häst och hund då och det funkade fint. Jag tycker nog skola på många sätt kan vara jobbigare ibland. Har aldrig förstått vad som är så mkt jobbigare med jobb?

Angående tiden så kanske man handlar en gång i veckan. Städar typ en gång i veckan, helg då så man hinner med lätthet. Kanske tar en timme, beroende på hur stökigt det är.

Så vi säger då att man tillbringar 10 timmar med jobbet för enkelhetens skull. då blir det 14 timmar kvar. Så lagar man mat och äter på 1 tim + hundarna 3 timmar. Sova 7-8 timmar. Så då har jag 2-3 timmar att "slappa" :)

Pratar i tele gör jag gärna när jag går med hundarna också så.

Du ska ta dig till och från jobbet också.

Att sex timmar om dagen i fyra månader inte var jobbigt förstår jag ;)

Jag har ett bra "ha-hund"jobb iom att jag jobbar delade pass och har 4-5hs uppehåll och är hemma på max 20min.

Använder mkt mental kraft på jobbet, det är för mig huvudet som är trött när jag kommer hem, inte så mkt kroppen.

Du kommer märka varför när du väl börjar jobba. Fyra månader orkar man jobba tolv timmar om dagen om det skulle behövas, men vid regelbundet arbete i flera år så blir man trött.

Jag tror dessutom att du glömde några tidstjuvar i din uträkning. Du duschar väl ibland, sminkar dig kanske och fixar håret. Lite frukost på morgonen skadar väl inte heller. Ibland måste man tvätta och diska. Betala räkningar, springa ärenden och andra småsaker. Lägger man ihop allt smått så blir det i genomsnitt en timme om dagen och så kanske en timme för dusch och fix. Då var slappartiden nästan borta.

Och på helgen kanske du vill hinna annat än bara städa, tvätta och springa ärenden. Träffa vänner till exempel.

Jag går första kissrundan ca 06.15 och det är väl kanske 7 minuter som vi är ute.

Nästa runda blir längre, ca 07.15-08.00

Om jag promenerar till stallet (väderberoende) så ger vi oss ut ca 10.30 och det tar ca 35-40 minuter. Jag rider och fixar allt i stallet den tiden på vardagarna. Har vi tur så har någon med sig sin hund i stallet och det blir lite lek då. Sen hempromenad. Är väl hemma lagom till 13.30 senast.

Ca 16.00 är det dags för en runda igen ca 30-40 minuter beroende på väder.

Kvällsrunda varierar men ca 19.00 blir det en runda igen. Antingen en tur på en timme eller en kissrunda, beroende på vad vi har gjort under dagen.

Sista kissrundan går jag så sent som möjligt.

På helgerna blir det oftast mer lek med andra hundar i stallet, då leker hunden kanske 1 timme.

Regelrätt träning har jag inte gjort alls.

Så vi säger då att man tillbringar 10 timmar med jobbet för enkelhetens skull. då blir det 14 timmar kvar. Så lagar man mat och äter på 1 tim + hundarna 3 timmar. Sova 7-8 timmar. Så då har jag 2-3 timmar att "slappa" :)

Fattade jag fel, eller hade du inte häst också?

Jag kan nog kvalificeras som en bruksägare som inte aktiverar/motionerar min hund tillräckligt.

Min Aussie är snart 2 år och vi har tränat och aktiverat en hel del fram till ett par månader sedan. Då var han glad och pigg men hade en jobbig sida. När han blev exhalterad eller övertrött hoppade han och bet i mina kläder.
De senaste månaderna har det av olika anledningar inte blivit samma typ av aktivering. Vi går ingen kurs nu och tränar inget speciellt annat än lite på skoj.
Han är minst lika glad och pigg, men har helt slutat bita.
Om det är direkt kopplat till träningsnivån vet jag inte, men så länge han är nöjd så är jag det med.

Med det sagt så får han i dagsläget ca 2 timmar promenad och trickträning för maten på vardagarna. På helgerna är det långa skogsturer (lite spår och sök på skoj) och lek med hundkompisar.
Min hund tycker att det är alldeles tillräckligt, men jag är mycket medveten om att många bruksägare skulle tycka att det är djurplågeri.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
414
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp