Era hundars dagliga aktvering?

Sv: Era hundars dagliga aktvering?

Jag kan bara säga att när jag hade heltidsjobb + häst och jobbade olika tider varje vecka plus hade en timme till jobbet så hann i alla fall inte jag med annat än att jobba och fixa hästen alternativ tvärt om. Jag var borta hemifrån ca 11-12 timmar om dagen, mer de dagarna då det var förseningar. Stallet tog ju säkert 3 timmar om jag red, 1 timme om jag bara fixade. Men red jag så hade jag alltså 1 timme kvar att duscha och äta på typ om man delar upp dygnets timmar och räknar med 8 timmars sömn. Fanns inte en chans i världen att jag skulle hunnit motionera en hund 3 timmar om dagen också. Dygnet är ju bara 24 timmar..

Nu pluggar jag och har hund. Den stora skillnaden är att jag kan lägga upp min tid som jag själv vill. Lite beroende på föreläsningar och så. Jag pluggar basår så vi har det rätt hektiskt men jag kan inte påstå att jag pluggar 8 timmar om dagen i sträck, det skulle jag inte orka. Jag är ju hemma betydligt mer än om jag skulle jobba men jag är å andra sidan aldrig ledig helt eftersom att jag måste plugga oavsett om det är helg eller inte. Har jag en tenta på måndag ja då får jag ju så lov att spendera helgen till plugg. Men jag kan ju tvätta samtidigt som jag sitter hemma och pluggar och springa till tvättstugan med jämna mellanrum, det går ju inte om man är på jobbet.

Jag har en ettårig rottis, nu under vintern har vi inte fokuserat så mycket fysisk motion, däremot blir det promenader (inkl. rastning) va 1 h/dag, sen tränar vi en del lydnad. Vi träffas ett gäng ett par dagar i veckan då vi tränar lydnad och hjälper varandra. Sen brukar jag gå på en öppen träning 1 dag i veckan. Anledningen till varför det har blivit kortare promenader vintertid är för att nästan alla mina skogsvägar är täckta med drygt 60-70 cm snö, och då tvingas vi ut på bilvägar. Plus att jag inte är riktigt återhämtad efter en operation jag genomgick i höstas.

De dagar vi inte är iväg på anordnade träningar så tränar vi lite smågrejer hemma, det kan vara allt ifrån enkla sitt/ligg till utställningsstående, klossträning eller ett uppletande osv.

Jag upplever min hund som nöjd även om hon säkert skulle kunna jobba liiiite till varje vecka. Men vi har en ganska bra balans just nu. När våren kommer så kan vi börja spåra och träna sök igen och våra skogsvägar kommer fram igen så kommer hon självklart få mer aktiviteter, även om hon är nöjd just nu :D

Ja jag jobbade två heltider en dryg månad. Sov 3 + 3 h/dygn. Det var inga större problem. Men längre än så och jag hade stupat. Hästen tog hyresvärden hand om :love: (Uppsägningstid på gamla jobbet).

På vardagarna promenerar jag ca 1,5-2 h per dag.
Jag tränar oftast lite lydnad varje dag eller ett par längre pass några gånger i veckan.
Inomhus aktiverar vi med lite klicker och tricks.
Hon springer lös flera gånger varje vecka.
På helgerna Blir det några fler timmars promenerande och/eller dragning av oss på skidor/cykel.
Vi joggar regelbundet och ofta på helgerna träffar vi andra hundar som hon leker med.
Ska försöka komma igång med spårandet senare i vår.

Tvåårig schäferhane. Han får alltid 30 min på morgonen med min sambo. Sen beroende på om han hänger med honom till jobbet eller är med mg hemma ser de ju lite olika ut. Men är han med på jobbet blir de en heldag ute i princip. Är han hemma med mig blir de en ordentlig promenad på mellan 1-2h på förmiddagen och samma på eftermiddagen. Sen en kvällspromenad på allt mellan 30min till en timme. I början tyckte jag det va enormt svårt att hitta ork,vägar och motivation att vara ute så länge men nu när han är lös 90% av tiden är det mycket enklare. Sen har vi en del mental träning inbakad i promenadtiden. Blir förhoppningsvis ännu mer utevistelse till sommaren :)

Vintertid:

Kort promenad på ca 20 min direkt på morgonen

Promenad på 1-1½ timme under dagen. Åker oftast ut till skogen så hon får vara lös, varvar promenad med lydnad och sökuppgifter

Kort promenad på 20-30 min på kvällen

Räknar inte med snabbkissar på under 20 min.

Nu börjar det bli kallt här och djuret är lite klent. Så det blir korta promenader och istället försöker jag lära honom lite nya tricks, för att motionera hjärnan!

*Delvis KL*

Ja, visst kan det vara perioder då man får väldigt långa resvägar, jobbar över eller ngt annat som kommer i vägen. Men då finns det ju oftast dagis/hundvakt att tillgå.

Angående häst och hund samtidigt så tycker jag det inte att det är ngt hinder. Hundarna är med i stallet och när jag rider så då blir det kombinerad motion av hästarna och hundarna. Just nu har jag ju som sagt bara fölen hemma. Och när jag är ute och går med dom (förutom på större vägar) så är hundarna med också. Och ja, visst duschar och äter man. Men jag brukar laga mat och göra ngt annat samtidigt, och duscha tar ju bara 10-15 min. Städa kan man ju göra mer noggrant på helgen och tvätta går ju fort, bara till att slänga in tvätten i tvättmaskinen och starta, och sen hänga upp efter! :)

Har du någonsin haft ett heltidsjobb över en längre period? :)

Jag vet inte om du läste det jag skrev om hur jag hade det när jag hade lång resväg till jobbet och udda arbetstider + häst? Det fanns inte en chans i världen att jag skulle hinna motionera min hund 3 timmar om dagen och dessutom motionera min häst. Nu hade jag iofs inte hund då dels för att jag inte hade tid helt enkelt, sen skulle jag inte vilja ha min hund på dagis i +12 om dagen heller...

Tvätta kanske går fort om man har egen tvättmaskin men har man inte det får man ju lov att boka en tvätt-tid. Då tvättar man oftast flera maskiner och tvätten måste hänga och torka osv, då går det åt minst 3 timmar..
Jag vet inte hur du bor heller om du bor själv eller med föräldrar.

EDIT:
Sen är det väl olika hur man är också men jag tror att det är få människor som mår bra av att gå i 190 hela dagarna för att sedan kraschalanda helt slutkörd i sängen när man kommer hem, och sedan gå upp nästan morgon och köra i 190 igen bara för att hunden ska få 3 timmars promenader liksom.

Senast ändrad:

Det är lätt att planera innan man har heltidsjobb, det är annorlunda att portionera ut tiden när man väl jobbar rent generellt.

Angående häst och hund samtidigt så tycker jag det inte att det är ngt hinder. Hundarna är med i stallet och när jag rider så då blir det kombinerad motion av hästarna och hundarna.

Så hade jag också det innan. Men där jag har hästarna nu kan jag inte ha hundarna lösa vid stallet, det är helt enkelt inte tillåtet. Som sagt kan jag inte ha med hundarna i skogen pga lösa hundar på vägen. Trist, men så är det.

Som tur är har min sambo stort intresse i hundarna och brukar gå med dem i skogen medans jag är i stallet.

*KL* Någon som tycks trolla med sina timmar är SLD här på Buke. Hon har tre hästar (varav en dräktig och en unghäst, förvisso) och två hundar (den ena unghund, förvisso). Den ena hästen tävlas det med. Med den ena hunden är hon aktiv (tränar och tävlar) på rundbana, whippetrace, lure coursing och agility. Husse tränar lydnad och viltspår med båda. Dessutom hinner hon träna själv. Och jobba heltid.

Race- och coursingträningen kräver ju dessutom en del kondis hos hundarna - så det måste ju upprätthållas det med.

Det är obegripligt hur allt hinns med. Den enda förklaringen jag kan finna är att somliga har fler timmar per dygn än vi andra.

Jag levde också så innan, men jag orkar inte det längre. Jobbade heltid, hade minst 2 hästar och 2 hundar. Hade hundkurs på tisdagar, tränade hoppning onsdagar, hundkurs torsdagar, dressyrträning fredagar, hundkurs lördagar. Red minst 6 dagar i veckan, enligt schema och tävlade den ena hästen.

Men jag gjorde inget annat än det:angel:

Jag har också gjort sådär. Sen gick jag in i väggen och kan inte ens ha promenadhäst och hund samtidigt. Det är VANSINNIGT frustrerande när man är van vid att kunna göra allt.

Jag får anstränga mig galet mycket nu för att orka med det fackliga som jag har tagit på mig på jobbet och det är egentligen ingenting.

Kan inte ens läsa böcker i den utsträckning jag gjorde förut, dvs på alla stunder där jag inte gjorde något annat.

Jag avundas de som klarar av att hålla tempot uppe och hoppas för deras skull att de slipper väggen!

*Delvis kl*

Jag tror vissa missuppfattar mig lite:D

Som sagt så tror jag att en brukshund behöver 2-3 timmars promenadmotion om dagen, rent generellt sett. + En stunds mental aktivering. Sen som sagt, en del dagar kan man ha vilodagar och en del dagar kan man ha hårdträning. Jag har just nu 8 km väg till stallet, vilket jag cyklar och går ibland och ibland får jag skjuts. Ungefär 1-2 dagar i veckan tänkte jag ha med mig hundarna när jag cyklar. Vilket blir 16 km för den stora, den lilla får sitta lite i korgen så han springer ca 10-14 km. Det anser jag vara hyffsat hård träning, det tar ca 40-50 min åt ena hållet, så 2x40-50 min... Sen tar vi det lugnt dagen efter. Som jag sagt tidigare så anser jag inte att man ska gå prickfritt 2-3 timmar om dagen. Utan det beror på vad man gör såklart.

Det jag menade var att jag tycker inte om när man köper en brukshund för att den ska lunka runt på gården, eller gå några varv runt kvarteret om dagen. För att ha status eller vad det nu kan vara... Och sen klagar de på diverse problem som uppkommer pga understimulans.

En brukshund kräver ju sina timmar, det tycker jag annars folk härinne brukar vara noggranna med att poängtera när det kommer upp rastrådar med frågor om de skulle klara av att ha en brukshund.

Sen tycker jag också som så att har man inte tid/ork att aktivera en brukshund så får man helt enkelt låta bli att skaffa en.

Sen kan man ju få förändrade saker i livet, så som jobb osv. Men det går ju oftast att ordna på ngt sätt ändå. För jag antar att ingen lämnar sin hund helt själv i 12 timmar heller, utan rastning eller ngn form av sällskap.

Fast att en brukshund måste ha 2-3 timmars promenad ( i sträck ) varje dag tycker jag är att överdriva. Däremot kräver brukshunden stimulans över vad en sällskapshund kräver. Det finns ju dock bättre stimulans (som tar mindre tid) än promenader som i sig inte ger så mycket rent generellt.

Att spåra, träna lydnad, köra sök/rapport m.m ger mer än att bara promenera exempelvis.

Ännu ett missförstånd. 2-3 timmar om dagen, inte i sträck. Och visst de dagar man tränar längre så minskar ju oftast även promenaderna. Men hunden rör ju rätt mkt på sig även under den mentala träningen, oftast iaf.

Promenad behöver iaf min schäfergrabb, iofs är han lös 90% av tiden. Hade han behövt gå kopplad däremot så hade det inte gett mycket.

Senast ändrad:

Nu är ju iofs min hund knappast en brukshund men jag kan bara säga som så att hon är bra mycket mer trött efter ett svårt spår än efter flera timmars promenad..

Efter några timmars promenad är hon trött och vilar ett tag men sen är hon ganska snabbt redo för nya äventyr s.a.s efter ett spår där hon får jobba så är hon nöjd hela dagen sen.

Tror ändå det är att överdriva med 2-3h dagligen i promenadväg ;)

( nu räknar jag inte med korta "kiss-turer" )

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
414
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp