Era hundars dagliga aktvering?

Sv: Era hundars dagliga aktvering?

Nu är matte otroligt lat, men annars brukar min lilla får minst 1,5h promenad/dag (utöver kissrundor). Varierar mellan 1,5 - 4-5 h beroende på humör och tid över.
Utöver det så är hon med mig på jobbet, träffar mycket folk och ibland andra hundar. Hon är nog mycket nöjd med sin dagliga aktivering, det är chihuahua/papillon på 1,5 år.

Schäfern jag hade fick ca 1,5 h koppelpromenad/dag. Lydnad/spår/skydd uppdelat på veckans dagar. Hon va också med mig på jobbet och fick mycket aktivering/socialträning på så sätt.
På helgerna blev det träning och långa skogspromenader på 2,5-3 tim.

*KL*

Vad kul med så många svar :)

Nej, jag menar ju såklart inte att man ska överträna sina hundar. Men kan de verkligen bli övertränade av promenader? Alltså nu menar jag inte 12 timmars promenader utan 3-4 timmar/dag. Om det är en vuxen hund vill säga.

Jag har alltid varit noga med att vissa dagar gör vi iprincip inget. Ut och rusa av oss några minuter + träna sitt, ligg eller liknande i några minuter. Detta för att jag vill ha hundar som är flexibla och inte blir hispiga och får svårt att slappna av om man av någon anledning måste ha en eller flera lugna dagar. Och det har jag verkligen, hundarna kan utan bekymmer slappa en eller fler dagar :)

Dock så hör det mer till vanligheterna att jag lägger mellan 2-3 timmar/dag på promenader och träning. Men som flera andra skrivit så brors det på VAD för träning det är. Det viktigaste är ju att man kommer hem med en trött och nöjd hund :)

*Uppskattningsvis rekommenderas en schäfers motionsbehov uppstiga till två till tre timmar om dagen, plus en stunds mental aktivering i form av till exempel lydnadsträning.*

Citerat från sbk:s hemsida :) Det är ändå det jag har räknat med att lägga ner på vovvarna. Den lilla blandisen får ju lika mycket motion som schäfern.

För mina hundar är det ganska lagom att promenera/vara aktiva (simmar/badar mycket nu på sommaren) 1-2 timmar per dag. Oftast i skogen eller i bergen och då är den store alltid lös och den lille är lös vissa bitar så det blir sällan koppelpromenader på gångbanor (vilket visserligen tröttar dem mer eftersom det är så sällan vi tar rena koppelpromenader :p). Det gäller att få in kvalitet på sina promenader :)

Sedan är de i princip alltid med mig i övrigt så den mentala biten får de i vardagen. De är alltid med mig på jobbet (ålderdomshem och de är med på avdelningen).

Ingen av mina speciellt krävande varken fysiskt eller mentalt. De är inga latmaskar precis, men de/vi trivs rätt bra som vi har det :)

Beardis, 8 år, och Chihuahua/JRT, 3 år.

Senast ändrad:

Det blir runt 2 timmar de allra flesta dagarna. Klart att det finns dagar när man känner sig lite krasslig men jag har ju hund för att jag gillar att vara ute och gå flera gånger om dagen. En vanlig dag kan se ut såhär: morgon 30-45 min, lunch 15 min, eftermiddag/kväll 1 timme, sista rundan 15 min. Vissa dagar är de på hunddagis och då är det två promenader där + mycket aktivering så de dagarna tar vi det lite lugnare själva.

kl

Min chihuahua, 4år får på vardagarna 1h aktivering/promenad på morgonen och sedan en 10min promenad på em, på lediga dagar kan det bli en riktig långpromenad någonstans eller åka iväg någonstans och träna.
Är lite synd att han är så liten för annars hade han fått betydligt mer motion om jag hade kunnat ha med honom ut när jag tränar i princip dagligen, men han hänger inte med när jag springer/åker inlines/åker skidor som man kan förstå av hans små ben.

Mina hundar kan man inte motionera trötta, enda gången de är helt slut är när vi har jagat hela dagen, då kan jag få fråga 2 gånger om vi ska gå ut och kissa:D

Men en normal dag innan valpis intåg bestod av 8 kms cykling och sen springa med vid ridning 6-20 km eller simning. Sen valpen kom har vi kört mycket mer mental träning och promenader eftersom hon inte kan cykelmotioneras eller har kunnat följa med hästen. Nu har jag precis börjat ta med henne på ridning, så det trappas väl upp igen. Just nu har jag träningspaus med valpen (blev lite för mycket för lilla hjärnan) så hon aktiveras bara fysiskt, men annars lägger vi väl ca 30 minuter till en timme på henne dagligen med ren träning.

Mina hundar har ett stort behov av att SPRINGA, lösa och bara få sträcka ut, som vinthundar nästan, så det gör de dagligen.

*Delvis KL*

Intressant att läsa om alla ägares och jyckars vardag :)

Vi har en drös hundar och alla är i bruksraser, mest är det schäfer du hittar hos oss dock. Våra yngsta schäfrar är rena tjänstehundar inom polis och militär så de får ganska mycket aktivering då de är med till jobbet varje dag men utöver arbete så är det mycket promenader, träning osv som pågår. Men sen har vi också en jakthund som används flitigt i jakt samt tävlar i jakt och pensionärer som inte är mer än sällskap och nöjer sig med enbart promenader på 1-2 timmar ett par gånger om dagen och lek i trädgården på det.

Vad kul med tjänstehundar :)

Jag hoppas på att jag och min kille kan bli tjänstehundsekipage :)

Jag har en 8årig labbekille och en 10 veckors labbetjej.
Storhunden är med mig när jag rider ut. Oftast runt 1,5 2 h/gång. I alla tempon, med intevallträning i form av glada utegalopper med vilda busiga hundar i täten. Jag rider i genomsnitt varannan dag. Jag tycker han får MASSA fysisk motion och är rätt försiktig med att ge mer. Inte för att han skulle ta skada av det, men för att jag är noga med att han ska vila kroppen mellan arbetspassen. Däremellan tränar vi lydnad och letar godis och sånt. Inte varje dag men några gånger i veckan.
Hundarna är båda med i stallet varje dag och strosar runt och bara är hundar ihop med stallets tre tikar. De är med mig nästan överallt.
Jag tycker folk lätt glömmer hur väldigt, väldigt viktigt det är att slappna av och bara umgås och mysa som "flock". Det får inte bli bara massa knasiga krav på motion, arbete och träning!
De allra flesta har ju hund hemma för att vi tycker om dem, så ta vara på allt det mysiga också. Är hundarna i lagom hull, pigga och glada gör ni ju alldeles rätt.
Helt enkelt.

Jag har en kh-collie på 1år 9mån. Han tränar lydnad nästan varje dag, korta pass på promenaden eller inne. Vissa dagar ett pass andra fem. Vi försöker åka till klubben och träna en gång i veckan.
Spår kör vi 1-3 ggr per vecka.
Fysisk motion blir 3 ggr/v ridtur på ca 1 - 1.5 h. Jogga/gå varje dag ca 1h. Övrig rastning ca 1h/dag sammanlagt.
Han är med mig på jobbet, till vänner, till badet osv.
Vilar gör han en dag i veckan, då bara totalt kanske 1.5h promenad sedan soffmys:)

Han är en glad kille som har lätt för att koppla av när inget händer.

Spännade att läsa hur alla gör!

Min 2 åriga blandis tik får minst 1 timme promenad per dag på sommaren lös i skog och på vintern stads/väg promenad. Sen springer hon lös på gården dagtid vid kisspauser osv.
Lediga/korta dagar blir det även 20-60 min drag, har med henne när jag åker skidor, hon drar litegrann och springer brevid resten.
Utöver den motionen tränar jag varje dag korta pass lydnad/tricks med klicker och övningar så hon får jobba med nosen.

1 gång var 14de dag har vi lydnadskurs och varje söndag ska vi nu köra agilityträning i ridhuset.

Jag aktiverar henne varje dag och oftast ser en dag ut såhär, ibland mer med träningarna då och ibland mindre när jag jobbar.
Hade hon krävt mer hade jag aktiverat henne mer men som det ser ut nu fungerar det bra.

Så ser mina hundars liv ut också. Skulle aldrig hinna gå tre timmar om dagen när jag jobbar. Lediga dagar ägnar jag hellre åt spår eller liknande eftersom det är dåligt med dagsljus övriga dagar.

Överlag tycker jag det överdrivs när man talar om hur mycket hunden behöver. Att den sedan klarar av mycket mer är en annan femma, men det är inte samma sak som att behöva.

Hundeländet är fortfarande här och lär väl aldrig flytta.

Just nu är motionen ungefär hälften av vad vi gör på sommaren med några korta ljusglimtar. JAG behöver röra på mitt fläsk och Edwind hänger gärna med på långa promenader :D

Här där jag bor är det tyvärr tvärtom. Brukshundar som inte gör annat än är på gården och luffsar och jakthundar som står i hundgård, tills det är dags för jakt. Sen finns det såklart sådana som inte gör så här i närheten också. Men majoriteten gör så. Vilket jag är väldigt emot. Kanske därför jag hellre ser att hundarna får lite mer än mindre, av ngn anledning.

*Delvis kl*

Sen vet jag inte om jag missuppfattades. Jag menar såklart inte att man ska cykla hårdträning minst 3 timmar om dagen och köra slut på hunden... Allt beror ju på vad man gör och vad det är för hund.

Jag har tex dagar då jag går till stallet (8 km) är där i flera timmar och sen går hem igen. Det blir alltså 16 km + att hundarna även springer lösa i stallet. Och ofta även får arbeta med huvudet. Den stora får dessutom springa lös 12 av de 16 km.

Och som igår, då cyklade vi till stallet. Vilket då blir 16 km cykling. I relativt rask travtakt för stora (han springer dock lös mesta biten) och galopp för lilla. Ingen av dem var slutkörda heller. Hade täcket med till lilla om han blev trött, då får han sitta i korgen. Men det ville han inte utan var pigg hela vägen.

Sen har jag dagar då vi bara gör våra behov. Då är vi kanske ute 5-15 min per runda, 4-5 ggr den dagen. Sen kanske de får köttben att knapra på för att få sysselsättning.

Men om man ser en helt vanlig dag så är det ca 2-3 timmars motion och träning. Oftast så blir det ju rätt mkt fysiskt i den mentala träningen också. Men jag tror hundarna behöver slappa och bara strosa runt lite i skogen också.

Nu är jag ju arbetslös. Men när jag får jobb hade jag tänkt dela upp det ungefär såhär:
Morgon: 30-60 min promenad
Lunch: 10-30 min promenad
Eftermiddag: träning eller långpromenad 1-2 h
Kväll: 10-30 min promenad

Det blir alltså mellan 1 h & 50 min - 4 . Vilket jag borde hinna med.

Men när ni säger att ni ger 1 h promenad. Är det då uppdelat på tex 4, så det blir 15 min/gång eller är det en långpromenad på 1 h och sen kortare rastningsrundor?

Intressant iaf! :)

Kul att läsa hur andra har det! :laugh:

Jag har en 5-årig border collie och hans aktivering ser lite olika ut beroende på om jag har föreläsningar (studerar) eller om jag är hemma.
De dagar jag är i skolan får han ca 20 min morgonpromenad (tur för mig att han är ganska morgontrött). Lunchpromenad på 30-40 min. Efter skolan är jag i stallet minst en timme, mer om jag rider där han självklart är med. Sedan blir det kvällspromenad på ca en timma beroende på hur länge jag var i stallet och vad vi gjorde där. Sen får han gå ut och kvällskissa innan jag går och lägger mig.

De dagar jag är hemma blir det ca en timmes morgonpromenad. Till stallet mitt på dagen, oftast flera timmar med lite längre uteritt. Kvällsrutinen ser likadan ut som när jag är i skolan.

På kvällen brukar det också bli lite trickträning och söka efter godis och leksaker. Två gånger i veckan åker vi och vallar får.
Allt detta håller honom lugn nu med det hade varit alldeles för lite när han var mellan 1-2 år, då bodde jag som tur var hemma (mamma har får, så han var med till fåren och hästarna varje dag) och jag jobbade i skogen vilket innebar att vi gick 4-5 h per dag och sedan blev det kanske en ridtur på det. :)

*kl*

Har tre BCs, varav en är knappa halvåret.
De bägge vuxna vallar i snitt 10h/vecka, ofta betydligt mer, ibland mindre. Den här vintern har varit idealisk för vallhundsträning, så nu ligger vi en bit över snittet:D

Utöver det så klickertränar vi trick och lite vardagslydnad ungefär 30 min/hund/dag. Promenader blir det uppåt 2-2½ h och så är de med mig på jobbet.

/Migo

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
416
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka