Era hundars dagliga aktvering?

Sv: Era hundars dagliga aktvering?

"Uppskattningsvis rekommenderas en schäfers motionsbehov uppstiga till två till tre timmar om dagen, plus en stunds mental aktivering i form av till exempel lydnadsträning."

Står det på SBK:s sida om schäfern, och jag tycker att det stämmer rätt bra på min grabb iaf. Sen mår han väll inte skräp om han får mindre. Men jag tycker helt klart att han mår bäst om han får ungefär det. Men jag menar inte just promenadtid, som jag skrivit flera gånger ;) utan rent generellt aktiveringstid. Och är det riktig hårdträning så kan man ju träna mindre och sen får man ju ha latdagar också. Som sagt:)

Är det bara jag som tycker att det inte är några problem med att lägga 2-3 timmar/dag på hunden? Jag har innan lagt 3-5 timmar om dagen i stallet. Och det ser väl de flesta som "normalt" beroende på hur många hästar man har och om de hålls i tävlingskondition eller är pensionär/unghäst.

Min får det men då gör jag ju inte så mkt annat. Idag var vi iväg 4 timmar och imorgon blir det typ 6 timmar. Men jag jobbar inte den här helgen.

Fast vad är små kissrundor? Alla tycker ju olika om det där...
De flesta går ju iaf en långrunda om dagen på 1 timma?
Sen en kortare på 30 min och sen kanske en till som är 30 min. Då har man ju redan där kommit upp i två timmar. Sen kanske två små kissrundor och lite mental träning av ngt slag? Eller tänker jag helt fel? Ni som inte ger era brukshundar 2-3 timmar om dagen, hur lägger ni upp dagens promenader?

Fast vad är små kissrundor? Alla tycker ju olika om det där...
De flesta går ju iaf en långrunda om dagen på 1 timma?
Sen en kortare på 30 min och sen kanske en till som är 30 min. Då har man ju redan där kommit upp i två timmar. Sen kanske två små kissrundor och lite mental träning av ngt slag? Eller tänker jag helt fel? Ni som inte ger era brukshundar 2-3 timmar om dagen, hur lägger ni upp dagens promenader?

Min hund brukar rasta sig lite direkt på morgonen när hon följer med mig ut för att mata kaniner, kolla till får etc. Sedan tar vi ofta en promenad på morgonen som brukar ta typ 1 eller 1 och en halv timme. Sedan blir det kvällspromenad på runt 30 minuter, ibland mer.
Däremot under dagen emellan får hon träning av något slag (bruksarbete, lydnad, agility el. vallning) och där ingår ju både rastning och uppvärmning samt "nedvarvning". Då kanske vi pratar om en halvtimmes "promenad" till förutom träningen. I övrigt rastar hon sig lite när hon känner för det, men vi tar sällan mer än två riktiga promenader om dagen, bara när vi inte tränar.

Jag hade aldrig hunnit ge henne typ 3 timmars promenader + all träning per dag. Hon får ju motion i och med träningen också.

Summan av kardemumman; min hund rör sig massor varje dag, men hon får nog sällan mer än kanske 2 timmars regelrätta promenader per dag. Då hade jag fått dra in på träningen för att hinna med, alternativt skitit i uppvärmningen och så och det vill jag ju inte.

Det är inte riktigt så jag menar... Har alla missuppfattat så mycket?

En vallhund som får valla arbetar ju både fysiskt och mentalt. Så beroende på arbetslängd så behöver väl promenaderna inte vara sådär jättelänga, antar jag.

Om jag tränar lydnad i en timme så går jag knappast 3 timmar utöver det. Jag ska nu börja lägga hyffsat långa viltspår på 1-3 km i början iaf. Och efter det så tror jag vovvarna är hyffsat lugna och nöjda. Så då tänker jag inte heller gå 3 timmar efter det, om jag inte absolut vill, då tar ju inte hundarna ngn skada av det heller...

Är det någon som har förstått vad jag menat? Eller har jag blivit så grymt missförstådd?

Har jag med hundarna när jag rider (mycket trav och galopp) och är ute 1-2 timmar så går jag ingen långrunda sen heller. Eller jag behöver inte det för hundarnas skull iaf. Det blir små rastningsrundor och antagligen mentalträning av ngt slag.

Senast ändrad:

Fast när du skriver "2-3 timmars motion + mental träning" så blir det ju kanske lätt att missförstå.

Jag personligen och säkert flera andra lägger ju kanske mer tid på just aktivering dvs träning (alltså inte "Lite mental träning" utan mycket) av hunden inom den gren man nu pysslar med; vallning, lydnad, brukset osv och då kommer ju kroppen in där också och då finns det varken behov eller tid för flera timmars promenader utöver det.

Jag upplever att träning ger min hund betydligt mer än bara promenader, även om hon så klart också får lufsa runt i skogen/promenera varje dag.
"Lite" mental träning bakas ju ändå in i promenaderna, men det ser jag egentligen bara som relationsförstärkare, inte som någon vettig aktivering som gör henne trött.

Fast problemet i tråden som många ifrågasätter sig verkar ju ändå vara hur mkt tid man hinner lägga ner på hunden?

Men visst. Kanske blir fel att fråga hur mkt promenader en hund får. Men hur mkt aktivering. Som ju egentligen är meningen med frågan i tråden.

Men visst blir det kanske förvirrat nu när jag hakade upp mig på just promenadtiden. Men jag menade hela aktiveringstiden under dagen. Som jag skrivit flera gånger, så är det ju vad man gör som är det viktiga :) är det träning som innefattar både det fysiska och det mentala så är det ju bäst. Även om jag tror att de behöver få bara strosa runt lite på promenader iaf en liten stund om dagen :)

Även om jag tror att de behöver få bara strosa runt lite på promenader iaf en liten stund om dagen :)

Det håller jag med om! Rena promenader och att bara vara är nog också viktigt, tror jag.

Sedan är det svårt att säga exakt hur mycket tid som "går åt hunden" så att säga. Jag pluggar distans och håller kurser, vilket innebär att min hund ju är med mig i princip jämt. En gång i veckan kör jag tidningar i 3 timmar och då är hon ensam hemma, men det är ungefär enda gången också - förutom om jag är på kalas eller ska storhandla typ. Jag lever ett sådant liv där hunden alltid är välkommen, vi "hänger liksom ihop" och hon är min ständiga följeslagare vare sig jag åker och tankar eller kollar på film hos en kompis. Frågan är ju vad som räknas som "aktiv" tid dårå. Själv räknar jag själva promenaderna och träningen kanske som aktiv tid, men hon är ju ändå vaken och igång och med mig större delen av dagarna liksom.

Det jag ifrågasatt är att du anser det nödvändigt för en brukshund att få 3 timmars promenad varje dag. Samt att du menar att det är en baggis att hinna även fast man har heltidsjobb och kanske pendlar och måste tvätta/städa/laga mat osv. Jag förstår att det kan vara svårt att förstå hur tiden bara rinner iväg om man aldrig själv haft jobb.

Själv kan jag utan problem spendera 3 timmar på aktivering + promenad på min hund. Vissa dagar blir det mindre vissa blir det mer. Spårar vi så är vi ute i minst 3-4 timmar och då går vi en promenad medans spåren ligger till sig.

För övrigt så har jag det lite som Sörlatungu med skillnad att jag inte studerar på distans. Me n min hund är med mig i stort sett överallt förutom några timmar i veckan då jag har föresäsning, är det många timmar i sträck så är hon med min mamma på jobbet.

Senast ändrad:

Att man utan problem lägger ner tre timmar om dagen på sin hund tror jag inte. Men jag hoppas att de flesta som köper brukshund har dem för att de tycker att det är kul med hundträning, och därför även vill lägga ner mycket tid på den. Om man nu inte känner att man vill/orkar/kan lägga ner så mkt tid på hunden så är det väl egentligen bättre att skaffa sällskapshund av ngt slag?
Allt handlar ju om hur man väljer att prioritera. Jag har de senaste åren knappt köpt ett klädesplagg eller annat till mig själv. Pga att jag har valt att ha djuren när jag har det knapert. Men de ger mig så mkt tillbaka och det är ju hur jag har valt att prioritera. Men det betyder ju inte att många skulle ha valt att göra som jag.
Jag tycker även att en långpromenad i skogen är väldigt rogivande och mysigt. Så det är för mig ett sätt att slappna av och jag mår bra av det. En annan skulle avsky att vistas i skogen så gott som dagligen.

Sen kan ju livet alltid ändra sig, och hur man löser det då hoppas jag blir på ett sätt som gynnar alla parter. Oavsett om det är omplacering, en lugnare period eller hundvakt. Beroende på vad det är i livet som ändrat sig antar jag.

Men jag hoppas att de flesta som köper brukshund har dem för att de tycker att det är kul med hundträning, och därför även vill lägga ner mycket tid på den.

Det tror jag iof att de flesta som tränar och tävlar gör; tycker att det är roligt alltså. Sedan finns det ju dom som köper en bruks- eller arbetande hund och inte tänker träna direkt för att "hunden blir som man gör den till".

Däremot så är det nog såhär; Säg att man en dag har ganska exakt 3 timmar "aktiv tid" att lägga på sin hund sådär exlusivt. Då hade jag inte valt att lägga alla 3 timmarna på promenad. Jag hade nog snarare delat upp det typ så här: 1 och en halv timmes promenad, och lika länge på träning.
Min hund blir varken nöjd eller trött av att springa; hon vill jobba.

Ja, det blev nog missförstånd i början:P jag menar inte att man behöver gå med hunden i tre timmar. Men att motionera hjärna och kropp 2-3 timmar om dagen tror jag att de flesta brukshundar behöver, vissa mer förstås, och vissa nöjer sig med mindre.

Senast ändrad:

linnsan skrev:
Men jag hoppas att de flesta som köper brukshund har dem för att de tycker att det är kul med hundträning, och därför även vill lägga ner mycket tid på den.

Det är här kärnan ligger för mig, hundträning är inte synonymt med promenader i min värld. Att aktivera sin hund genom ex spår tar inte 3 timmar. Att man som heltidsarbetare förlägger den tyngre träningen till helgen är nog mer regel än undantag. Spår ger betydligt tröttare hund än promenad men tar inte den tiden som du angiver :)

Absolut vill man inte träna och aktivera sig med sin hund ska man såklart inte köpa en brukshund! Jag tycker knappt man ska hund överhuvudtaget om man inte ens vill promenera.

Men som någon annan skrev av ett spår blir det flesta hundar betydligt tröttare än av flera timmars promenad. Att spåra behöver inte heller ta flera timmar.

En brukshund skulle kanske inte vara helt nöjd med flera timmars promenad varje dag utan någon mental aktivering ö.h.t.

Jag tror många här inne har reagerat just på att du från början uttryckte att du tyckte det var nödvändigt med 3 timmars promenad + lite mental aktivering. Jag tror säkert många som reagerat är väldigt aktiva med sina hundar.

Ja visst är det så, men jag har skrivit 2-3 timmar. Och två timmar lägger väl de flesta på hunden, fördelat på dagen med både promenader och aktivering?
Om man nu spårar eller tränar lydnad eller vad det nu kan vara så lägger man kanske 30-60 min ungefär? Och sen 60-90 min fördelat under dagen på promenader är ju inte jättemkt. Om man inte räknar med små kissrundor på 5-15 min. Jag menar, går man 20 min 4 ggr om dagen så är man ju redan uppe i nästan 1,5 timme:angel: Sen behöver ju "alla" hunder en längre promenad, men ngn som förstår vad jag menar?

Jag menar alltså fördelat per DAG inte att man nödvändigtvis går ut 2-3 timmar i ett sträck, om nu ngn missuppfattat det med :D

Jag tror det blev missförstånd från början då jag brukar träna samtidigt som jag är ute och går. Ser jag en bra gräsplätt - ja, då kan det bli lydnad en stund. Eller lite lydnad längs med vägen. Sen kan jag gömma leksaker/"mig" doftande pinnar i skogen och binda hunden under tiden, binda hunden gå ett spår och sen på hemvägen gå spåret, eller ibland direkt.

Sen ibland går jag ut och bara tränar ett par dagar i veckan också. Men det blir lätt missförstånd!

Frågan skulle nog sett ut såhär:

Långpromenad, och var/hur: 1-2 timmar/dag (i streck) i skogen framförallt och stora är lös 90% av tiden, lilla går med flexikoppel.
Annan fysisk aktivitet: Cykling 1-2 ggr i veckan. 16 km med en paus i mitten, ibland även en kortare cyklingstur på runt 5 km.
Rastningsrundor, var/hur: 5-30 min 3-5 ggr/dag. Oftast 1-2 st 30 minutare och resten under 15 min. Oftast schäfern lös även här.
Mental aktivering, och vilken form: Lydnad, spår, sök/uppletande eller lite bitträning i skyddsarmen. Ca 30-60 min. Ibland är vi även i stan flera timmar och miljötränar.

Den totala aktiveringen beräknas till 2-4 timmar om dagen beroende på hur mkt tid som jag har och vad vi gör. Ibland blir det dock riktiga långdagar och ibland riktiga latdagar!

Bättre så?:)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
414
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp