Era favoritövningar

Calvaro

Trådstartare
Har för mig att det fanns en sådan tråd för länge sedan men jag tycker det är dags för en ny då jag behöver få lite inspiration.

Så beskriv er favoritövning och målet med den.
Spelar ingen roll om det är en lätt eller svår övning för vi är ju en ganska blandad grupp ryttare här på Buke.

Sv: Era favoritövningar

Tempoväxlingar och övergångar. Jag tycker det ger min häst jätte mycket! Målet med det är att han ska kunna växla tempo och göra rena övergångar utan att tappa ballans och styrka. Brukar köra en hel del tempoövningar i traven i hög form, att kunna gå från att nästat trava på stället till mellantrav och sedan ner i samlad trav utan att tappa engagemang och tappa formen.

Väcker upp en gammal tråd...

Min favvoövning just nu är att rida på en 10-15 m volt i sluta och göra övergångar mellan skritt och trav. Hästen blir helt mör efter en stund... Efteråt brukar halvhalterna gå igenom helt super.

En annan favorit är att rida på en 10+10 m åttvolt med upphöjda bommar på ena halvan. De blir som smör!

Min just nu favorit bland lösgörande övningar är kraftigt tvärande öppna på fyra spår på volt (inte en öppna enligt dressyrmönsten, alltså). Gärna spetsa till det med att göra om till framdelsvändning som man gör 360 grader (som en hel liten volt i framdelsvändning) innan man fortsätter med sin fyrspåriga kraftigt tvärande öppna.

Som sagt, alltså inte öppna i dressyrprogrammets mening men lösgörande är det.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 759
Senast: Shpongle
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka