Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, min sambo var hemma med oss i 7 veckor. Såhär i efterhand hade vi behövt honom hemma längre än så. Vi har bestämt att han bara ska jobba 60% fram till sommaren när vi båda är hemma igen. Då jobbar han de dagar vi får ha stora på fsk så blir det inte hela dagar för mig hemma med bådaOckså lifehack här, att båda är hemma så länge det går tillsammans. Min sambo hade både fyra veckors semester samt de 10 dagarna i ett svep, det var riktigt skönt!
Vi har 2 år mellan våra barn. Det var absolut tufft när nr 2 kom. Stor omställning. Sen kunde man mammarollen och var mer trygg med en bebis, men det var hektiskt och jag minns att jag ofta var helt slut.
10 och 12.Hur gamla är era barn nu?
Har 1,5 år mellan barnen.
Första barnet var så enkel, hon sov, sov och sov. Okomplicerad bebis som var nöjd med livet. Det var nog största anledningen till att vi skaffade barn så tätt, livet kändes så enkelt
Barn nummer två var inte ett sovande barn. Sov helt okej på nätterna men på dagarna sov hon max 15 min åt gången. Hon var rätt nöjd med livet också men konstant vaken på dagarna.
Minns hur jag försökte få dem att sova samtidigt i vagnen i början för att få lite egentid. 9 av 10 vaknade lilla tjejen när jag parkerade vagnen. Många promenader slutade i tårar för mig av frustation, för lilla tjejen vägrade sova och gillade inte vagnen. Vändningen blev när jag köpte en elektrisk babysitter som gungade. Hon somnade på högsta farten och jag hann då åtminstone äta i fred.
Vagn i affärer och liknande var att glömma första halvåret då hon avskydde vagnen men bärselen var guld värd.
Det kan vara oerhört tufft med två små som dessutom är tätt i ålder. Men nu när de är äldre är det så värt det. De tycker så mycket om varandra och leker så bra. Småbarnstiden är kort och intensiv och vart eftersom hittar man metoder som fungerar för familjen.
Den äldsta är 6 år och den yngsta fyller 5 år i början av sommaren.Läser ditt inlägg och relaterar så sjukt mycket. Hur gamla är barnen nu?
Den äldsta är 6 år och den yngsta fyller 5 år i början av sommaren.
Bebistiden var så intensiv. Den åldern de är i nu kan vara intensiv bitvis men överlag har vi en så mycket mer harmonisk vardag nu.
Vi hade en spjälsäng med borttagen sids där storebror sov (på pappans sida). På min sida låg lillasyster i en bedside crib. Det är 23 månader mellan dem. De flyttade ut tillsammans när hon var fem månader. Då blev jag gravid igen på en gång och så började det om igen. Vi hade kvar spjälsängen på pappans sida för de kom ju oft under natten.Funderat på hur man kan lösa samsovning på ett bra sätt med bebis och lite större barn som bökar i sängen? Jag får för mig att den äldre ska slänga täcket över huvudet på bebisen men det kanske går att lösa med att bebis sover över huvudhöjd längst in?
Jag upplevde allra första tiden med 2 barn som en stor omställning. 2 an kom i juni och 1 an var 2,5 år. Första 2-3 veckorna var tuffa. Jag var trött och hade svårt att få nånting gjort. Kände att dagarna saknade rutiner och det är ju inte så konstigt. Men sen vände det utan att jag ens reflekterade särskilt mkt. Bebisen fick rutiner i sitt sovande och storebror fick gå till förskolan några timmar o leka av sig. Allt fick bra flyt.Hur upplevde ni att ni fixade övergången från ett barn till två? Kändes det som en enorm skillnad eller mer som "det här har jag gjort förr"? Hur stor åldersskillnad är det?
Efterlyser också era bästa lifehacks i vardagen med två (eller flera) barn!
Vi väntar nytt i början av juni och jag funderar bl.a. en del på sovsituationen. Min tjej har börjat sova i egen säng bredvid min men kommer över på morgonkvisten. Lutar att hon får sova i egen säng i pappas rum framöver men undrar om det finns någon som sover med båda barnen i samma rum och hur det fungerar?
Störde de inte varandra på natten?Vi hade en spjälsäng med borttagen sids där storebror sov (på pappans sida). På min sida låg lillasyster i en bedside crib. Det är 23 månader mellan dem. De flyttade ut tillsammans när hon var fem månader. Då blev jag gravid igen på en gång och så började det om igen. Vi hade kvar spjälsängen på pappans sida för de kom ju oft under natten.
Jag kommer inte ihåg att övergången från ett till två var så jobbig.
Frågar även dig om barnen blev störda av varandra när de vaknade?Jag upplevde allra första tiden med 2 barn som en stor omställning. 2 an kom i juni och 1 an var 2,5 år. Första 2-3 veckorna var tuffa. Jag var trött och hade svårt att få nånting gjort. Kände att dagarna saknade rutiner och det är ju inte så konstigt. Men sen vände det utan att jag ens reflekterade särskilt mkt. Bebisen fick rutiner i sitt sovande och storebror fick gå till förskolan några timmar o leka av sig. Allt fick bra flyt.
Jag valde att låta sovandet i sängar bli som det blev. Visst hade det varit skönt om storebror sov i sin säng men han ville inte det när bebisen kom. Jag lät honom sova med oss o bebisen sov breve i spjälsäng. Sova är a och o för mig om jag ska fungera så jag valde att göra det enkelt för mig i den frågan. Har vant barnen senare vid sina egna sängar.
Nej men jag var väldigt snabb med att ta bebis till mig och bröstet. Sedan somnade vi om så. Storebror vande sig nog rätt fort att bebis gnydde lite och vaknade inte.Frågar även dig om barnen blev störda av varandra när de vaknade?