Era Engelska fullblod - foderstat?

K

Krabban

Vad står era engelska fullblod på för foderstat?

Jag har precis köpt ett engelskt fullblod och räknar nu på en foderstat som jag hoppas ska passa honom. Har inga tidigare erfarenheter av att fodra ett fullblod, och vill gärna höra hur era fullblod har det. (Eller åtminstone inte ett renrasigt fullblod)

Så nu vill jag veta:
1) Vikt? Kön? Ålder? Arbete?

2) Foderstat? Varför ger ni vissa fodermedel? (Ange även det totala energi och proteinvärdet hästen står på)

3) Vilka justeringar har ni behövt göra och varför?

Sv: Era Engelska fullblod - foderstat?

Jag hakar på här för jag är också nyfiken.

1. Vägs till 510 i januari, vallack 9 år. Har varit konvalescent i 1 år, sätts nu igång försiktigt.

2. Silage, korn, kraft, lite aspbark och liiite havre. 89 MJ och 841 protein.

3. Hrm... jag letar fortfarande efter den optimala foderstaten. Han har i dagsläget lite höbuk men är klen över ryggen, så mottar gärna tips.

Har en häst som är 75 % fullblod. Liknar mest ett fullblod i typen.

1) ca 540 kg, hingst, 22 år, mkt lätt arbete (knappt nåt alls)

2) Fritt på grovfoder (får i sig runt 15 kg), 1,5 kg lusern, 1 kg betfor, 2 kg Krafft Grund, mineraler. Ökar lusernen och Grunden lite när det är kallt. Foderstaten ger ca 150 Mj och drygt 1000 g smrp. För att han skall hålla sig fin (vid normal utetemperatur) krävs minst ca 105 MJ och 800 g smrp (Minst ca 40 Mj och 450 g smrp från annat än grovfoder). Kan inte minska för mkt på lusernpellets, betfor och grund och basera foderstaten på bara grovfoder.
Fritt på grovfoder får han för att ha nåt att göra och för att få tugga när han vill. Det spelar dock ingen roll för hullet skull om han får 8 eller 15 kg eftersom han har svårt att tillgodogöra sig grovfodret (om det inte är malet). Lusernpellets får han för att det är proteinrikt, ett grovfoder och för att han lättare tillgodogöra sig malen och uppblött mat. Betfor för de nyttiga fibrerna samt Krafft Grund mest för energins skull, för att det innehåller processat spannmål (så att det blir mer lättsmält) samt för att jag kan ge det uppblött.

3) Jag har provat mig väldigt mkt fram, med allt möjligt. Ville ju basera foderstaten på grovfoder och inte ge nästan nåt kraftfoder alls, men kom fram till att han inte kunde tillgodogöra sig höet/silaget så bra trots att han emellanåt åt uppemot 30 kg torrt silage och fick i sig ca 180 MJ, så la han inte på sig ett gram. Då var jag tvungen att inse att han behövde en hel del kraftfoder. Testade lite olika saker; högfettshavre, korn, müsli, lusernhack. Inget funkade. Kollade tänderna igen och de var lite halvdåliga, så jag blev rekommenderad att ge uppblött lusern och annan uppblött, processad kraft, vilket gett superbra resultat. Han har under slutet av hösten fram tills nu ökat ca 50 kg.

Oj, oj vad långt det blev... Hoppas att det var nåt av intresse.. :p

Jane_Done skrev:
Jag hakar på här för jag är också nyfiken.

2. Silage, korn, kraft, lite aspbark och liiite havre. 89 MJ och 841 protein.

3. Hrm... jag letar fortfarande efter den optimala foderstaten. Han har i dagsläget lite höbuk men är klen över ryggen, så mottar gärna tips.

Anledningen till att han är klen över ryggen kan ju vara att han har varit konvalecent, men en annan anledning kan ju också vara att han behöver mer energi. Proteintilldelningen i jämförelse med energitilldeliningen är ganska hög. Han kanske har fått för lite energi och därför behövt omvandla proteinet till energi och därför saknar muskler på ryggen... Bara en liten teori...

Vet inte vikten just nu. Glömt bort. Sto. 8 år. Skadad just nu, men innan ridhäst.

2) Foderstat? Varför ger ni vissa fodermedel? (Ange även det totala energi och proteinvärdet hästen står på)
1 liter lusern, 2 dl kornkross, 2,5 dl betfor, 1 dl mineraler och lkite vitlökspulver. 15 kg hö blandat med silage tror jag. (per dag)

hm... Inga direkta. Har fått lägga till lusern eftersom hon lätt tappar vikt under vintern.

Ja det kan vara en teori. Får kanske prova med att öka energin, jag har ju medvetet lagt proteinet lite högt just för att slippa underskott för att han inte ska tappa muskler i onödan.

Men jag tycker ändå inte att 89 MJ skulle vara för lite, men det kanske det är.

Jag kanske själv ska svara på frågorna.

Jag är superdålig på att uppskatta vikt. Men han är lite tunn och omusklad, har inte blivit riden som han ska. Är 160 cm och 9 år gammal. Vad är en lagom vikt för honom? 500-550 kg? Lätt arbete - just nu är det skritturer i skogen som gäller med lite kortare travintervaller tills han blir starkare.

Håller som sagt på att räkna åt honom. Han proppar i sig ungefär 10 kg hö om dagen vilket blir 84 Mj, 610 Smrp, 1 mått Biomag och 10 ml Basic E (blandat i lite morötter för att det ska gå ner...:o ).

Ja än så länge inga eftersom han är så ny. Vi får väl se vad som händer framöver...

Jane_Done skrev:
Du har en väldigt hög kvot även för ett fullblod. 9,4 närmare bestämt. Jag räknar en del foderstater och för fullbloden är regeln snarare över 100 i Mj än under. Coffeaclub kan ha väldigt rätt i sin teori så öka på Mj och låt kvoten landa runt 7,5-8 så får vi hoppas att din pålle blir fin. Olja innehåller ca 35 Mj per kg så en eller ett par dl per dag... Kom bara ihåg att introducera långsamt. Maxdos per utfodring är 75-100 gr olja/100 kg häst. Maxdos per dygn är det dubbla dvs 150-200 gr7100 kg häst och dygn.
//marti

Så alltså tycker du att vår pålle får för lite käk?

För att vara ärlig så, Ja. Men även inom fullblod så finns det ju givetvis individer som behöver mer eller mindre mat. Det kan ju vara så att jag alltid har räknat åt dem som har haft ett högre energi/proteinbehov. Du skrev ju att din pålle var lite tunn och att du har börjat jobba den så om jag var du skulle jag öka foderstaten. Givetvis basera foderstaten på så mycket grovfoder som möjligt och sedan, om det behövs, lägga till det kraftfoder som kompenserar upp bristerna.
//marti

Problemet är ju att jag inte riktigt vet vad han har stått på innan. Jag tror jag avvaktar lite och ökar på efterhand om jag märker att han inte tar sig. Men tack för tyckandet!:) Det är alltid positivt att få olika tankar om saker!

Har ett fullblodssto som väger drygt 500kg. Hon är rätt kompakt, troligen medeldistansare.Rids och tränas. Får 11kg hösilage (48smrp, 8,7 Mj), 1,5kg korn och 1,5kg Dynavena 50´ + betfor. Landar nånstans på 130Mj ungefär.

Sen står det ett till fullblod i stallet, vinthundsmodellen. Han väger nog närmre 600kg och äter 11 kg hösilage, 1 kg havre och 1kg activ 50´.

Så det kan ju variera även bland de även om fullblod oftast kräver mycket mat och en hög kvot.

*Väger ca 500 kg, sto, 14 år, Tränas och tävlas hoppning upp till 1.30
Rids ca 6 dar i veckan. (medelhårt arbete)

* 12 kg hösilge.
* 1 l korn
* 1/2 kg Hippo basic
* 6 dl torr betfor (får det självklart blött)
* 1/2 kg havre
* 1/2 dl steel joint.
* 1 msk e- vit.
( eneri o protien vet jag ej)

* Började ge korn då hon tunnande ur lite på hippon.

Funkar jättebra på denna foderstat , hon är superfin i hellet nu!!!!

Lycka till med nya hästen:) //Emma

Jag har också ett nyinköpt fullblodssto, har haft henne i en månad nu. Hon är 162, 9år och ligger väl på 500-550 eller något sånt. Har inte vägt eller mätt så vet inte riktigt. Hon rids 6dagar i veckan och tränas hoppning (hårt) varannan vecka. Och ska göra även så med dressyren, varannan vecka.

Hon får 9kg hösilage (ska höjas) 1kg havre, 0.5kg Krafft Groov (ska sedan få 2kg som byts ut mot havren) 4dl blöt betfor, E-vitamin och salt. Hon får Groov bara för att hon ska få mer protein och inte bli så pigg som hon blir på havren. Och för att jag vill få henne rundare och få henne i form då hon är väldigt omusklad. Det är därför jag även ger E-vitamin. Vet inte vad allt ligger på tyvärr då jag inte har fått den där dumma höanalysen av stallägaren :mad: Men ska tjata lite till!

Jag har i princip bytt ut hela, förutom betforen och saltet. Stog förut på hö, men då dom i stallet utfodrar med silage så var jag tvungen att byta för att det inte skulle krångla. Och sen så har jag bytt ut havren, eller ja håller på mot Groov då jag vill få fram musklerna och även E-vitaminen för det. Så ja vi får väl se om det visar sig snart. ;)

Blev jätteintresserad av tråden då vi har en tunnis hemma som man fullkomligen får proppa i mat för att han inte ska se ut som ett polskt slaktkräk. Glömde givietvis kolla upp höanalysen som jag byggt foderstaten på (den är i burken hemma), men vill minnas att jag landar strax över 140 mj på promenadridning (han sätts igång).

Då ingår c a 10 kg av bra hösilage (värden hemma, men kvot på 7,3) (lite osäkert hur mycket han får i sig, fri tillgång), 4 kg lusern samt 1 dl olja. Nu efter tre veckor börjar han faktiskt lägga på sig.

Det tråkiga är att han tappat ofantligt mycket så snart han stått skadad, vilket han gjort sedan vi köpte honom m e m (i november). På en vecka har han gått ner säkert 50 dyrbara kilon. När jag gned mina händer i förtvivlad för bekanta med löphästar skrattade de rått åt mig och välkomnade mig till den underbara fullblodsvärlden.

Inser nu att pengarna får gå till hästmat, och lovar att återkomma när jag har de exakta värdena på foderstaten.

89 Mj behöver inte vara för lite, men eftersom proteintilldelningen är så hög, så går det åt mkt energi till att ta hand om proteinet, vilket ändå kan resultera i att hästen tappar muskler/inte bygger några.

Min toka (ca 480 kg) behövde ca 100 MJ utan arbete, dock utevistelse i stora kuperade hagar där hon röjde på rätt bra emellanåt. När hon reds mer krävdes det såklart mer, kanske runt 125 MJ vid normalt lätt arbete.

Haha vad menar du?:) Vinthundsmodellen?:rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 621
Senast: Irival
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 868
Senast: Imna
·
Utrustning Hej! Får om allt går som det ska hem ett engelskt fullblod eventuellt redan till nästa helg, hon ska bara gå igenom bes. Hon står för...
Svar
3
· Visningar
1 328
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V