Era Engelska fullblod - foderstat?

Sv: Era Engelska fullblod - foderstat?

Marika skrev:
Vet inte vad allt ligger på tyvärr då jag inte har fått den där dumma höanalysen av stallägaren :mad: Men ska tjata lite till!
Ja gör det! Är jätteintresserad!:)

Lovisaleonora_ skrev:
Blev jätteintresserad av tråden då vi har en tunnis hemma som man fullkomligen får proppa i mat för att han inte ska se ut som ett polskt slaktkräk. Glömde givietvis kolla upp höanalysen som jag byggt foderstaten på (den är i burken hemma), men vill minnas att jag landar strax över 140 mj på promenadridning han sätts igång).
Oj!:eek: Det är ju rätt mycket! Jag börjar fundera om lite... man kanske ska öka på lite? Han är tunn över hals, rygg, bak... Men man ser faktiskt inte revbenen på honom. Han behöver väl främst muskla sig. Vad ska man tänka på då? Han får tillräckligt med selen och e vitamin. Mineralerna är tillgodosedda.

Då ingår c a 10 kg av bra hösilage (värden hemma, men kvot på 7,3)
Vårt hö har oxå kvot på 7,3, var tycker ni den idealiska kvoten är? Försöker ni sänka den när ni lägger på kraftfoder, eller?

Inser nu att pengarna får gå till hästmat, och lovar att återkomma när jag har de exakta värdena på foderstaten
Ja gör gärna det!

Coffeaclub skrev:
89 Mj behöver inte vara för lite, men eftersom proteintilldelningen är så hög, så går det åt mkt energi till att ta hand om proteinet, vilket ändå kan resultera i att hästen tappar muskler/inte bygger några.
Jag vet att svaret var menat till Jane_Done, men jag tänkte ju börja med att lägga min pålle på uträknade värden efter tabellerna (vilket eg. blev 78 Mj), men valde att låta honom gå på vad han får i sig på fri tillgång av hö istället (84 Mj, 610 Srmp = kvot:7,3). Nu funderar jag. Om man lägger på kraftfoder, ska jag försöka behålla den höga kvoten, eller sänka den lite? Hur ska jag tänka kring detta med kvoten?

hejsan.
har själv ett fullbod hemma köpt för ca ett år sedan då revbenen stod åt alla håll och kanter.
hon går på 9 kg hö, med fina värden (vet ej exakt är dåligt på det men min tränare sa att med kraft grund skulle det ge en komplett foderstat) nästan 4 kg korn, ½ kg havre, i matsked sojaprotein, i matsked kalk + en matsked linfröolja. hur låter detta? min tränare tycker det är perfekt, men vill höra fråne r andra vad ni säger om detta? hon har gått upp kanon mycket i vikt senaste tiden (ej bukig)

Jag har ett fullblod som jag köpte från Täby gått på banan tills han var 5år.

Har testat massor med olika foderstater på honom. Han var väl musklad men smal när han kom till mig. Han är även kräsen på vad han får att äta. Det som funkar bäst på honom är:
11kg hösilage
3kg kraft groov
1kg betfor torrt (som jag blöter)
1kg lusern Mix (ej pellets tycker inte om)
05kg havre bara för att få något när dom andra får havre måste ge kraften själv
massor med morötter
skulle vilja ge honom mer hö men han orkar inte äta allt så ökar lucernet då det är kallt ute.

kan inte var ute på nätterna på sommarbete utan måste komma in och vila har massor med täcken då han inte får någon päls, fast det är jag bara glad över för då slipper jag klippa honom:)

tränar hårt och mycket dressyr samt långa galoppturer han blir då glad, lung och hungrig. Enligt hans massör musklar han sig vaje månad som går.

Det som är jobbigt att bygga upp hästen är ju att det tar så fruktansvärt lång tid innan man märker resultat.

han är 168, 11år har haft honom i 5,5år

Hej Frida! Jag såg din när hon kom, och hon var förjäkla tunn. Har också pratat lite med din tränare när hon red förbi och då berättade hon vad hon tänkte föreslå till foder. Det låter ju super att hon tagit sig, och givan helt rimlig. Dock skulle jag passa mig för att ge så mycket korn pga dåliga erfarenheter, men funkar hon på det är det ju bra!

Hö - i princip fri tillgång äter sällan mer än 10kg inne. bra hö med 7,7 i kvot. hösilage ute 3kg (stallets oanalycerade)

hel Havre - 3,2kg
Lucernpellets - 1,4kg
olja - 4,5dl
foderjäst (ca 1dl)
morötter (om det går att få tag på).
Chevinal plus.

Valack ca 165 i mankhöjd, skulle tippa på ca 500-550kg. Går ganska lätt arbete nu dvs rids 3-4dagar/vecka ca 1h.

Har tidigare gött upp honom på kraft rehab och D &H build-up med goda resultat, men dyrt för kassan.

Okej, jag har räknat och pysslat lite och kom fram till MJ 95 och protein 748, alltså en kvot på 7,9.

Jag testar med det men är ändå fundersam på om proteinet verkligen räcker eftersom han ju blir supersnygg på gräs, med sin kvot på 20, eller vad det nu är.

lång, smal och med lååånga ben och kraftigt överbyggd bak. Långdistansarna ser ofta ut så.

min häst är också snyggare på en högre kvot. 6 som man brukar kalla den optimala är för låg för min. Brukar lägga henne närmre 7 men har även haft henne högre.

Så jag hade inte varit rädd för hög kvot.

Havre ger betydligt fetare hästar också. Varför ge korn om det funkar med havre? De få foderproblem jag nånsin haft med hästarna kommer från just korn, och när jag bara skulle testa en gång till blev det problem direkt.

Dessutom är kornet dammigt (iom att det är krossat) och har kortare hållbarhet än hel havre, så varför krångla?

jag har prövat med korn men han fick utslag då. Tycker han fungerar bra på havre och iom det bra höet så känner jag inga större behov att ha korn istället.

Jag tycker att lusern fungerar utmärks som hullhållare. Mycket energi och protein, milt mot magen och förhållandevis kostnadseffekivt.

Vi kompletterar med olja om det behövs.

Valack, 9 år, 500 kg, 164 cm
Rids 6 dagar i veckan, främst dressyr, lätt till medelhård träning.

Han får:

13 kg hö
0,5 kg havre
0,5 kg lucern hack
0,2 kg betfor (torr vikt)
2 kg morötter
1 dl olja
+ mineraler och vitaminer

Detta fördelat på 110 MJ 0ch 6,5 kvot.
Hade tur med höet i år som hade 6,3 kvot. Han håller hull och temperament mycket bättre på denna lägre kvot, än 7,5 som jag haft i tre år innan.

för att smulan haft problem med att hålla hullet på sin häst + att han varit ganska pigg på sistonde. men nu fick jag svar av smulan.

trist att du upplevt såna problem, jag har inte sett några nackdelar med korn.

Nu har han ju gått upp bra ett bra tag och har kört med denhär foderstaten ett tag och det verkar inte ge några bakslag. Tror att den största missen jag gjorde i början av hösten/vintern var att täcka honom för lite. Överskottsenergin är tyvärr mest pga att jag slarvar med ridningen :o Svårt att få det gå ihop tidsmässigt just nu känns det som.

Om jag märker att han börjar falla ur igen lär jag gå tillbaka till kraft rehab i första hand.

Jag har gjort mig skyldig till osanning, kollade här hemma och det visar sig att han står på 138 Mj och 898 gram smrp.

Men eftersom han inte går upp som han ska (han balanserar på kanten till att gå ner, och då rider vi som sagt inte mycket) kommer jag att lägga på ytterligare lusern tror jag. Mer hösilage lär vi inte få i honom.

Är extremt noga med att hålla honom täckad och varm både vid ridning och övrig tid (har kollat att han verkligen är varm) så ingen energi går ut den vägen.

Vikt? Kön? Ålder? Arbete?

525 kg ca, sto, 13år. Rids lätt motionsridning, för tillfället är hon konvalecent.

Foderstat? Varför ger ni vissa fodermedel? (Ange även det totala energi och proteinvärdet hästen står på)

11 kg hösilage
2 kg hö
2 kg lusern
2 kg kornkross
200 g betfor
2-3 kg halm uppskattar jag att hon stoppar i sig också
selen

125 mj, 838 smrp, kvot runt 6,7 (om jag räknar på att hon äter 2 kg halm)
Jag ser nästan alltid till att ha lusern i foderstaten eftersom hon håller sig fin i hullet på det. Hon är en svårfödd liten rackare:D .

Vilka justeringar har ni behövt göra och varför?

Inga speciella, men det tog ca 1,5 år av trixande fram och tillbaks för att komma fram till hur mkt mj och vilken kvot hon funkar på.

Smulan75 skrev:
Hö - i princip fri tillgång äter sällan mer än 10kg inne. bra hö med 7,7 i kvot. hösilage ute 3kg (stallets oanalycerade)
Okej kvoten ligger på 7,7, är det idealiskt för dig? Hur tänker du kring det här med Smrp/Mj-kvoten? Vår ligger på 7,3, om jag skulle lägga på kraftfoder - borde jag försöka behålla kvoten, eller sänka den, tycker du?

hel Havre - 3,2kg
Lucernpellets - 1,4kg
olja - 4,5dl
foderjäst (ca 1dl)
morötter (om det går att få tag på).
Chevinal plus.
Vad blir det totalt? Är intressant eftersom han promenadrids/går lätt arbete, vilket min pålle gör just nu oxå.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 621
Senast: Irival
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 868
Senast: Imna
·
Utrustning Hej! Får om allt går som det ska hem ett engelskt fullblod eventuellt redan till nästa helg, hon ska bara gå igenom bes. Hon står för...
Svar
3
· Visningar
1 328
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V