Era Engelska fullblod - foderstat?

Sv: Era Engelska fullblod - foderstat?

Pontevecchio skrev:
min häst är också snyggare på en högre kvot. 6 som man brukar kalla den optimala är för låg för min. Brukar lägga henne närmre 7 men har även haft henne högre.

Så jag hade inte varit rädd för hög kvot.
Så du ser det snarare som att den "optimala kvoten" är runt 7 för fullblod? Jag vill gärna höra dina tankar om det här. Hur märker ni att kvoten behöver sänkas/höjas?

ja vad jag sett är de flesta fullbloden rundare och mer muskulösa med en kvot på ca 7.

ser oftast skillnaden på sommaren, då hon äter gräs med hög kvot. Då blir hon väldigt fin och det försöker jag behålla under vintern.

KL
Vi har ett toppen grov foder med värden TS 62 SMRP 55 och MJ 6,3

Kvoten blir över 7.

På det står han på:
14 kg silage ( i princip fri tillgång dvs han äter det han vill äta och det kommer till detta)
2 kg kornkross
1 kg betfor
mineraler, fosfor balans, samt b vitamin och lite olja.

Har aldrig på de 2 år jag haft honom haft problem med hullet, vi har alltid haft bra grovfoder och det håller han sig rund och musklad på, föder sig på enbart bete dygnet runt ett par månader på sommaren dessutom. Han är inget problem att föda som synes av foderstaten, och det är jag evigt tacksam för.

1) Vikt? Kön? Ålder? Arbete?
Jag rider en ridskolehäst som är till 75% fullblod. Han är allmänt svårfödd och behöver mata att BYGGA av, men blir lite galen om det blir för mycket energi. Dessutom är han kräsen av sig..

Det är en valck på 11 år som går 2 lektioner om dagen, tränar och tävlar regelbundet.

2) Foderstat? Varför ger ni vissa fodermedel? (Ange även det totala energi och proteinvärdet hästen står på)
Har tyvärr inte allt för stor koll, men han äter förutom ensilage (kanske 10kg ensilage om dagen)

Morgon och kväll
1 liter Racing Prix - finskt pelleterat fullfoder som blir mer och mer populärt. Består till stor del av havre. Används mycket till travhästar tex.
0,75 liter korn

Em
1,5 liter Racing Fiberline - typ som betfor men med mindre socker

3) Vilka justeringar har ni behövt göra och varför?
Vi har behövt lägga till kornet, förut åt han bara prix. Det gjorde att han gick ner i vikt och tappade muskler. Var dock bättre med prix än med krafts groov. Ensilaget har han varit känslig mot - behövde lång invänjning med hälften torrhö/hälften ensilage. Fick små knölar på rygg och sidor.

1) Flb valack 4 år, rid varannan dag skritt 20 min galopp och trav 20 min ca..

2).
Hösilage 8 kg
halm 2 kg (fritillgång på det ute)
0,5 kg betfor
1 dl krafft mineraler
1 kg krafft sport
2 dl olja

Totalt: 81,1 MJ, 588,5 sbrp.

Halmen har de fri tillgång på i hagen för sysselsättning och eftersom energinivån i silaget var dåligt. Sporten får han eftersom han inte funkar på vanlig havre i den mängden som krävdes, därför ges även olja som komplement.

3) Jag har fått ändra om foderstaten 3ggr nu på ganska kort tid, 1a gången var då han kom till mig, 2a gången då vi böt stall, 3e då vi fick ett nytt silage parti i stallet.
Han fick förr lusern eftersom det var lite med proteiner i det höet.
Han är nu i ganska int hull han e snart bra och har fettat på sig ordentligt nu på slutet:bump: !!

Så nu vill jag veta:
1) har ett sto på 5 år. Har inte vägt henne med skulle tro ca 450 -500 kg.

2) Har en beräknad foderstat så jag ger , krafft lusern pellets, krafft grund, hösilage, krafft miner vit, betfor.

Så vad blir det totala värdet av din foderstat?

Fidelity skrev:
Så nu vill jag veta:
1) har ett sto på 5 år. Har inte vägt henne med skulle tro ca 450 -500 kg.

2) Har en beräknad foderstat så jag ger , krafft lusern pellets, krafft grund, hösilage, krafft miner vit, betfor.

Hur hårt arbete skulle du säga att hon gör? Vad blir det totala värdet av din foderstat?

MJ 109, Smrp 760

som du ser så är värdena i princip från grovfodret ensamt - det har otroligt höga värden, så kraftfodret jag ger är väldigt lite.

Hästen är 100% fullblod och 6 år.

Hmm... men du drar alltså ner kvoten till 7... hur kommer det sig?

Det är väldigt intressant att läsa att de flesta fullblod ligger så högt på Mj...

Ja kvoten ligger på ca 7, jag VILL ha iallafall lite rum för lite kraft foder, inte enbart stråfoder. Egentligen skulle han kunna stå på enbart stråfoder med de värden vi har i år. håller därmed krafften till små mängder (i jämförelse med många stora hästar that is) och stråfodret som den stora basen.

ja fullbloden även i min erfarenhet står bra på högre MJ. och kvot...om de ska vara snygga så behövs det ofta. tycker jag.

Sto, 10 år, ca 460 kg. Rids 4-5 gånger i veckan, under igångsättning nu.

Äter
6 kg hö
5 kg hösilage
2 kg lusern
1/4 kg nya groov

Kan inte värdena i huvudet.

*Lite off topic*
Hahaha! Vilken skojjig bild! Det ser ut som hästen äter upp tomten!:rofl: Vad är det han/hon har i munnen?:rofl:

Hur hårt rids/arbetas din pålle?

Åh är det en Bearded som du har blid på oxå i din profil?

Har arbetas 5 eller 6 dagar i veckan, varierad träning, dressyr, bommar och terräng ridning, där jag rider mycket intervall, kondition och muskel uppbyggande. Jag skulle klassa hans arbets nivå som medel - han är trots allt en hobby häst, och man kommer inte upp på mycket hårdare nivåer på den nivån, även om jag tränar för tränare osv, och lättare tävling.

Lägger man in hans foder stats värden på tex hippocampus, så får man kommentaren att de är Ok om hästen är i lagom hull (dvs inte för tjock), men att han får mer energi än vad som anses normal. Det är dock den nivån han behöver för att se bra ut och må bra. Har fått checkat av foderstats kunniga som just påpekar att fullbloden ofta mår bra på lite högre värden.

Vad härlig den var! Vinden som liksom blåser i pälsen... (Drömmer mig tillbaka till vår första hund som oxå var en Bearded men som blev påkörd när hon var 9 :cry: ...)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 621
Senast: Irival
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 868
Senast: Imna
·
Utrustning Hej! Får om allt går som det ska hem ett engelskt fullblod eventuellt redan till nästa helg, hon ska bara gå igenom bes. Hon står för...
Svar
3
· Visningar
1 328
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V