Era bästa ridövningar!

Sv: Era bästa ridövningar!

Jag har massa övningar men ett som jag alltid gör innan jag börjar "jobba på riktigt" är övergångar trav-skritt skritt-galopp galopp-skritt skritt-trav osv. Både på kvartslinjen, volten osv. Då märker jag direkt om min häst är helt lösgjord.:)

*Öppna på kvartslinjen med volter.. Jättenyttigt.

*Byten på kvartslinjen enstaka + serier + enkla och då ska alla vara spikraka. Jobbar nästan bara med byterna på den linjen :)

*Galoppera på en 8-10 metersvolt i öppna i så mkt samling som min häst klarar av, och med unghästarna utnyttja samlingen som jag fått av övningen till att göra en snygg övergång till skritt och på de högre utbildade hästarna går jag över i en piruett. Superrolig övning som alla kan göra oavsett utbildningsnivå:)

*I förvänd galopp rida öppna (vä förv-vä öppna, hö förv-hö öppna). I den övningen måste hästen verkligen vara lydig för att inte byta istället för att verkligen jobba.

*Favoritövningen!
Rida sluta en bit in från spåret och sen skänkelvikning tillbaks till spåret.
Börja med en per långsida och sen öka och se hur många du klarar av på en långsida ;) Går att göra i alla gångarter och är riktigt skoj och se hur pass samlad hästen orkar vara och hur alert den är :D

*Travövning- öppna på spåret och vid E/B förhållning och sluta resten av linjen. (vä öppna-hö sluta, hö öppna-vä sluta). När man börjar behärska denna övningen kan man göra den på kvartslinjen ist, då blir det genast lite svårare..;)

*Ökad galopp-piruettgalopp-ökad galopp på olika linjer.. (Busövning:angel:)

Hoppas ni förstår mina luddiga förklarningar.. :p

En bra övning för förvänd galopp är att man rider i t.ex. vänster varv och har vänster galopp, man rider igenom hörnet och en lite bit till pa langsidan sen vänder man ut pa kvartslinjen, rider rakt fram pa den och om galoppen känns bra kan man vända tillbaka ut pa sparet igen innan hörnet annars fortsätter man bara rakt fram. Viktigt är att man rider rakt ut mot hörnlinjen sa som jag ritat pa bilden, man ska alltsa inte rida en mjuk bage ut mot kvartslinjen.

ridovningbuke.gif

*kl*
Lösgörande i förvänd galopp - rid i förvänd längs fyrkantsspåret och ställ hästen varierande utåt respektive innåt. Ställ inte för mkt innåt mitten (ex vänster förvänd galopp, ställ då inte för mkt åt höger), framförallt inte i början, sen kan man känna sig fram. Annars tappar de lätt balansen/kroppen. Funkar super att lösgöra det sista i nacken från spänningar/stelhet.

Annan övning i galopp för oss med stora långa hästar :angel:, är att i rättvänd galopp ställa liten anings utåt ("2mm" säger tränaren ;) ) och sen flytta ut rumpan lite samtidigt som du håller kvar framdelen på/innanför spåret - alltså en svag förvänd sluta i galopp (utförs med fördel på volt ibörjan, men funkar även super sen på spåret i bla ökningar). När hästen mjuknat i övningen ställer du tillbaka främst med innerskänkeln samt ytterskänkel - men behåller samma stöd på yttertygeln! Eftersom du precis fått kortat ihop yttersidan genom den förvända slutan så får du nu även ihop innersidan lika kort, som ett dragspel.
Kort sagt - svag förvänd sluta och ställ tillbaka med bibehållet stöd på ytter.

En av mina favoritövningar som går att göra både lätt och lite svårare. Det är verkligen meditativ för både häst och ryttare. Jag utgår från kort bana (20x40) men ni förstår säkert ändå principen om ni har andra bokstäver.

Börja i slutet av långsidan, genom hörnet och mitt på kortsidan (A) lägg en tiometersvolt. Tillbaka på spåret, genom hörnet, ut på långsidan. Mitt på långsidan (vid E) gör du en volt tillbaka. Tillbaka på spåret, genom hörnet och lägg en ny volt vid A. Tillbaka på spåret, genom hörnan och ut på långsidan. Mitt på långsidan lägger du en volt tillbaka och så vidare.

Hästen blir mjuk som smör när jag värmer upp med denna övning. Går att göra lite svårare i skritt utan tygeltag - fördelen är att du kan styra med vikthjälper = lydig häst. I trav kan du variera storleken på volterna och tempot.
I galopp går den att göra med eller utan byten. Utan byten får du bra övning på den förvända galoppen.

En allt-i-ett-övning utan att göra den alltför komplicerad.

Bästa ridövningen/ridövningarna jag använder mig av för tillfället är ett "ruter ess" där man gör en fjärdedels framdelsvändning till stt börja med sedan börjar man byta varv med hjälp av framdelsvändningarna också detta fungerar mycket bra på den ung-ponnyn jag rider. Sen håller jag på och gör ganska korta skänkelvikningar med bara några steg i varge och ganska lite tvärning för att få henne att vakna och bli uppmärksam och detta fungerar också mycket bra.
Nu har jag ju en lite speciell häst som kan allt vissa dagar och andra ingenting men jag jobbar det mesta i skritt och barbacka för att få henne att lyssna bättre + att det tränar sitsen bättre att rida barbacka :)

Kram

Tack alla ni som delat med er av era ridövningar! Trevligt att få insperation och jag hoppas att även många andra har fått många tips och idéer. Nu är det bara att sätta igång o träna:)

Jag rider ofta en övning som min tränare kallar "de fyra franska". Den är lite invecklad de första gångerna man rider den men har en kanon effekt! Hästen blir lösgjord och lydig.

Någon som har hört om den? Jag kan tyvärr inte skriva ner den eftersom den ännu inte har fastnat helt i mitt huvud :D

Exakt den här övningen hittade jag i 101 Dressage Exercises for Horse and Rider och jag äääälskar den!

En av mina favoritövningar som går att göra både lätt och lite svårare. Det är verkligen meditativ för både häst och ryttare. Jag utgår från kort bana (20x40) men ni förstår säkert ändå principen om ni har andra bokstäver.

Börja i slutet av långsidan, genom hörnet och mitt på kortsidan (A) lägg en tiometersvolt. Tillbaka på spåret, genom hörnet, ut på långsidan. Mitt på långsidan (vid E) gör du en volt tillbaka. Tillbaka på spåret, genom hörnet och lägg en ny volt vid A. Tillbaka på spåret, genom hörnan och ut på långsidan. Mitt på långsidan lägger du en volt tillbaka och så vidare.

Hästen blir mjuk som smör när jag värmer upp med denna övning. Går att göra lite svårare i skritt utan tygeltag - fördelen är att du kan styra med vikthjälper = lydig häst. I trav kan du variera storleken på volterna och tempot.
I galopp går den att göra med eller utan byten. Utan byten får du bra övning på den förvända galoppen.

En allt-i-ett-övning utan att göra den alltför komplicerad.

Till Jerseyite;

Jag hittade den övningen på Hippson.se för några år sedan. Den har verkligen fastnat och jag har provat den på många hästar. Kul att den finns på fler ställen och jag hoppas att många fler provar den nu. Passar både stor och liten, nybörjare och avancerade.
Tycker för övrigt att ridövningar inte alltid behöver vara alltför krångliga eller innehålla för många moment. Tanken är ju att hästen gradvis ska bli smidigare och lyssna på förfinade hjälper. Att ha en sådan här övning att utgå ifrån - som till en början kan tyckas vara lätt som en plätt, men sedan när man ökar samlingen eller går in i galopp genast blir lite mer knepig - är en bra "mätare" för hur långt man kommit i sin ridning.

Brukar rida Kyrasfyrkant i alla gångarter, funkar super! Sen rider jag mkt på volt och ökar och minskar volten, med skänkelvikningar, får hästen lösgjord och mjuk. Prova även att fatta galopp på jätteliten volt, häst blir uppmärksam. Tänk bara på att lägga på med ytterskänkeln, för att hålla bogen på plats och ställ/led mkt. Lycka till :D

En annan övning som jag brukar använda mig av när jag rider fram är serpentiner över hela ridbanan med volt i varje böj. Man kan anpassa volterna och svängarna efter utbildningsgrad och även göra övergångar varje gång man passerar medellinjen. Kan göras i alla gångarter, i galopp med byte i språnget, enkelt byte eller förvänd.:laugh:

Härlig tråd, måste hålla koll här!

Man kan fatta galopp ur skänkelvikning - jättebra eftersom att man får med bakbenen så fint då :)

KL

Arbetstrav.

Börja med en volt i hörnet. Kom ur den i en öppna (eller sluta) och följ fyrkanten. Lägg en ny volt och kom ur den i en sluta (eller öppna) längs med spåret, ny volt, osv. In på kortsidan rakställd i arbetstrav in på nästa långsida. Rid en öppna, ställ om till en förvänd sluta, mitten långsidan, räta upp, rid fram i friskare tempo några meter, samla upp innan hörnet.

Gör det några gånger i vardera varv.

I tillräckligt stort ridhus kan man få in många volter och öppnor.

Som det kändes för mig när jag red den var det mer att koordinera sina egna hjälper än det var att trimma hästen. Fast hästen får ju bra arbete av detta med.

kl

Vilka bra övningar! Måste skriva så jag hittar tråden senare;)

*kl*

Min favoritövning är att rida på en 20 m volt. 1/3 av volten rids i öppna, 1/3 rids i sluta och 1/3 rids med normalställning (gärna med varierat tempo). Övningen görs i båda varven och i alla gångarter.

Jag fick göra en jättebra övning på min träning för några veckor sedan. Eller den funkade väldigt bra för mig och min ponny i alla fall :)

Den är väldigt enkel och går ut på "volter i hörnen", det låter väldigt enkelt men det är rätt svårt att få det bra. Man rider på fyrkanten och i varje hörn lägger man en volt, en volt som passar in i hörnet är 6 meter, men man kan ju göra den större om det behövs. Man ska tänka på att rida ut i hörnet ordentligt. Och ställningen, men hästen får inte skjuta ut bogen!

Övningen är väldigt lösgörande, men tränar också upp hörnpasseringarna, vilket är ett stort plus om du ska tävla i dressyr! :) Själv är mina hörnpasseringar inte så värst bra, troligen varför min tränare gav mig den här övningen ;)

Lycka till! <3

kl
En enkel övning jag gör nu för att få hästen med mig är att jag rider från bokstav till bokstav, kors och tvärs över hela ridbanan. Då blir det ibland fram och bakdelsvändingar ganska automatiks. En enkel övning man kan göra i början av ridpasset för att kolla vilket humör hästen är på för dagen!

Annars gillar jag att rida innanför fyrkantspåret, och även att man sätter upp koner på en kvadratisk bana, som man kan växla rida på fyrkanten eller volten.

kl

Mycket trevlig tråd! Jag kommer med lite korta "övningar"

-fatta galopp ur bakdelsvändning, man får vara rätt snabb att ställa om dock! Men det ger en jättefin galopp!
-skänkelvikning längs långsidan år båda hållen ex börja undan vänster skänkel, flytta några steg, rakställ & flytta sedan undan höger några steg och så kan man variera så mycket man vill efter hur svårt man vill ha det :)
-använd bokstäverna mycket! ex öka & minska traven mellan varannan bokstav, det kräver att man planerar bra och att hästen lyssnar snabbt på hjälperna.

sen vill jag bara hålla med om alla som tipsar om serpentiner med eller utan volter i bågarna! Det är så bra! :D
små enkla saker bara :)

Kanske inte min bästa övning, har bara testat den en gång, men det var väldigt rolig iaf.
De svarta prickarna är koner(övningen kan göras utan koner osså). Iaf så här går den till, du rider längs den långa linjen(lite bredvis medellinjen) sen när du kommer fram till konen gör du en volt till höger mot hörnan(dvs om du rider i vänster varv alltså) sen så fortsätter du till den andra konen och gör även en volt där- Som jag ritat på bilden alltså. Övningen kan görasi galopp också, då man även tränar lite förvänd galopp. Fatta HÖGER galopp(du gör ju en volt till höger) i den första volten på kortsidan och fortsätt och galoppa genom den andra och fortsätt ut på långsidan och då blir det ju förvänd galopp eftersom du är i vänster varv. Hoppas ni förstår.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30