Era bästa ridövningar!

K

Katitzi

Skulle vilja veta vilka era bästa rid/dressyrövningar är;) Hur rider ni när ni vill få hästen lösgjord/samlad/uppmärksam/m.m? Låt oss få insperation av varandra, eftersom i alla fall jag tycker att det är väldigt lätt att fastna i samma gamla ridning.

Min bästa ridövning är skänkelvikning på 20 meters volt i skritt, trav och även galopp. Mer tvärning i skritt och mindre i trav och ganska lite i galopp, beroende på häst och förutsättningar.:bump:

Sv: Era bästa ridövningar!

Bästa och bästa ridövning... men jag har en klar favoritövning som är superrolig att rida! :D
ridvning.jpg

Övningen sker i galopp. Jag börjar alltid i vänster varv. Starta vid pilen längst till höger på bilden. Rid sedan en galoppsluta till vänster (som jag har försökt att rita så fint:angel:) och håll i nästan hela vägen till andra sidan. Innan väggen kan man antingen rida en liten volt och så tillbaka i vänstersluta eller så gör man som jag har ritat på bilden, mer galopppiruettförberedande. Lite mer vändning på bakdelen (som man ju ändå har med sig sen slutan) och sen sluta tillbaka. Nere vid väggen igen gör man antingen som jag, ett enkelt byte (jag rider ju ponny) eller ett rent. Ut i nästa varv och så höger sluta och volt likadant!

Någon som fattade?:o

Snygg bild!! :)
Jag har tyvärr ingen häst i närheten som fixar galoppbyten men, annars skulle ja gärna provat :)
Min enklaste favorit för att få med min hästs bakdel o rygg o för att bli mjuk i sidorna är helt enkelt att gå på en volt, och böja huvudet in emot mitten, först lite lätt, sedan lite mer tills hästen är helt böjd inåt, mjuk stretching. Men man får inte bli låst i handen, utan handen ska rakt upp i luften (ser väldigt snyggt ut) inte rakt bakåt. Provar många varv och plockar ihop honom efter hand. När han mjuknat lite flyttar jag bakdelen utåt samtidigt.
Detta funkar väldigt bra på min foder-islandshäst som haft svårt att samla sig och få ihop alla kroppsdelar! Min tränare tipsade mig om detta, och även om det är en enkel grej är det oftast de där små lätta grejerna man inte tänker på ibland!

En bra, lösgörande galoppövning är att rida en åttvolt som består av en 20m-volt i förvänd galopp och en 10m-volt i rättvänd galopp. Är inte den förvända riktigt befäst kan man lägga 20m-volten på stora mittvolten och göra en 10m-volt åt varje håll - dvs bara ett halvt varv på stora volten i taget - bra förberedelse inför galoppserpentin.

Väldigt bra initiativ att starta en sån här tråd! :)

En övning som jag tycker är skitbra är Sally Swifts/Kyras fyrkant. Man ska rida en fyrkant innanför spåret, gärna kvadratisk. I hörnen ska man antingen göra bakdelsvändning eller framdelsvändning. Man kan göra halt innan och/eller efter vändningen eller så gör man ingen halt och gör vändningarna direkt från skritt. När det funkar bra i skritt så ska man lägga in trav längs sidorna och då sakta av till skritt eller göra halt innan hörnet och göra en fram- eller bakdelsvändning.

Det roliga med den här övningen tycker jag är att den går att variera så mycket. Man kan galoppera längs en sida, kan man inte bryta av till skritt kan man låta den sidan bli längre så att man får plats med avbrott till trav och sen skritt/halt. Nästa sida kan man istället trava, nästa kan man göra i galopp och så kan man ju dessutom variera om man ska göra halt innan, efter, båda eller inte alls.

Min favorit för travökningar är öppna längs långsidan till till typ B/E och sedan bara ta med sig yttersidan, räta ut och öka på en kort diagonal. Funkar bra på hästar som inte orkar hålla ihop sig i ökningen då man har med sig lite samling ifrån öppnan.

Jag har flera som är bra, men egentligen är det nog två som är favoriterna...

Övning 1: Antag att du börjar i höger varv. När du kommer till M, lägg en 10 m-volt. Ur 10 m-volten, rid rakt mot X. Vid X, lägg en 10 m-volt åt vänster. Rid im på den andra diagonalen mot F. Vid F, lägg en 10m-volt (åt höger). Sedan kan man antingen upprepa samma övning på andra långsidan, eller lägga in tempoväxlingar, skolor, övergångar eller vad man tycker behövs... Själva övningen går också att variera i det oändliga. Man kan tex rida i galopp, och hoppa över volten vid X, eller träna byten/enkla byten melan volterna (fast det blir svårt, för man har inte mycket tid på sig), eller tex lägga in övergångar eller sidvärtsrörelser mellan volterna...

Övning 2: Till den här övningen är det bra att sätta ut koner för att hjälpa sig sälv att vara noga med vägarna. Du behöver 7 eller 8 koner. Sätt tre stycken på varje kortsida, så att det går att rida serpentiner längs fyrkantsspåret där. Sätt sedan en kon vi X alt en på varje kvartslinje i höjd med X (beroende på hur svår man vill göra övningen...). Sedan brukar det vara bäst att bygga upp övningen stegvis, men i sin helhet rider man serpentiner med tre bågar längs långsidorna (och här är det viktigt att man känner att man får hästen runt innerskänkeln i båda varven, och att man verkligen planerar vägen) och sedan en serpentinbåge längs långsidan etc... Även den här övningen går att variera, genom att tex lägga in övergångar, tempoväxlingar och sidvärtsrörelser, beroende på vad man sjäv och hästen kan och behöver träna på...

Båda de här övningarna fungerar lösgörande, eftersom de innehåller mycket böjda spår, och omställningar... Jag tycker att de fungerar bra båda två. Det som är jätteviktigt är att man rider vägarna noga, för annars förlorar övningarna mycket av sitt syfte...

Det finns måga bra övningar på hippson.se också (men man måste vara plusmedlem, och det kostar 30 kr/mån...)

Lycka till! (Och hör av er om ni tycker att jag har förklarat virrigt:))

Håller med om att den är bra! Lite kul dessutom att den finns med som en programdel i ponnydressyrens ena FEI-program :D.

*halvt knapplån*
Alternativet till din övning för att plocka fram/lära en häst att öka är att göra skänkelvikning från spåret och innåt. Allt från ett par meter till halva diagonalen beroende på hur mkt som behövs för att hästen ska få med o igång bakbenen, och sen rida ur den rakt fram mot kortsidan och driva på i takten (takten viktig, inte bara rusa fram)- då har man bakbenen med o hästen är rakriktad hela (ifall hästen lätt smiter med en bog för en så är detta smidigt. Men _inte_ vända mot långsidan för att fortfölja diagonallinjen - då tappar man bakbenen!).

Med denna skänkelvikningsövning fick vi fram en hejdundrans travökningar :love: ur bla två ponnyer som inte hade mkt till arbetstrav alls.

Massa massa övergångar. På så sätt kommer hästen upp med ryggen och börjar arbeta ordentligt med bak. Får dessutom en häst som är uppmärksam på mina hjälper.

Kör öppna i trav längs långsida. Börjar oftast med en volt i hörnet för att checka av läget innan jag går in i öpnnan. Rider den till mitten av banan ca. Bryter av till skritt och bibehåller öppnan. Rätar ut, gör halt. Övergång till trav och går in i öppna igen.

Riktigt bra lösgörnade övning men även kontrollcheck att gas och broms fungerar.

I galoppen försöker jag jobba mycket med att få med bak och att hästen galopperar genom hela kroppen. Lägger mig på 20 meters volt, samlar några steg samtidigt som jag flyttar hästen för yttre skänkeln (tänk förberedande arbetspiruette.) för att sedan rida framåt igen.

Nu är jag ju "bara hoppryttare" och strävar främst efter att ha en mjuk, smidig häst som reagerar och lyssnar snabbt på hjälperna:)

En övning som jag alltid startar ett pass efter det att jag värmt upp den är att på både medellinjen och diagonalen rider jag små volter för att sedan fortsätta på linjen tills nästa volt åt andra hållet, på så sätt får man hästen väldigt lyhörd för ens hjälper och man själv får lära sig att planera ridningen och finputsa sin samverkan av hjälperna. Har man en väldigt het häst, som jag har, så får man en mycket lugnare och harmonisk häst, som blir lösgjord på köpet :) Alltså in på linjen, volt åt höger, fortsätta på linjen och sedan volt åt vänster och ut på linjen osv....

Sedan så är ju bågarna längsmed långsidorna, som har nämnts tidigare, toppenövningar! De är inte så lätta som man kan tro utan det gäller att man har koll på sin ridning och får hästen rund och fin efter skänkeln. Den här övningen tycker jag visar vilka svagheter man har för dagen, både generellt och för dagen, så den brukar jag också ha med i min framridning.

Att göra övergångar i öppna eller sluta (eller in med framdelen/tagen bakdel om man inte kommit till öppna och sluta riktigt ännu). Alltså att då t.ex. rida öppna i skritt, sätta igång till trav, sakta av till skritt osv.

En annan bra övning är att påbörja en en diagonalsluta, rida det några steg och sen rida rakt fram i öppna några steg, sluta igen, och så öppna igen. Syftet är att få en lydig och uppmärksam häst som man lätt kan ändra riktning på.

Bommar är alltid bra att rida över. Man kan gör halt precis innan bommen och sen rida över den för att öva på att ha kvar hästen och en själv i balans, det är lätt att både häst och ryttare trillar fram när man ska över en bom.

haha jo det är klart, menar bara att det inte blir samma finlir dressyr som för en ren dre ryttare;)

KL

En av mina favoritövningar är utan tvekan att rida skänkelvikning i skritt längs fyrkanten, framdelen innanför(går bra med framdel mot väggen också, men lite svårare m framdelen innåt) och göra övergångar till trav ett par steg,skritt igen och trav igen osv. Sjukt bra eftersom man verkligen måste kontrollera hästen, man kommer åt bakbenen på den, och det är en väldigt bra övning för att se att man har hästen med sig. Min nuvarande häst har stått på bakbenen om och om igen i brjan när vi gjorde detta, men har kommit igenom och nu accepterar han det och då är det väldigt bra för att hitta travtakten.

Flytta framdelsvändning runt ett hinderstöd med hästens huvud vinkelrätt mot stödet, tydligt om hästen flyter ut/inte vill flytta/backar.. Svårt, men otroligt bra som övning.

Annars som alltid övergångar, galoppfattningar (fatta förvänd intill väggen- hästen kan inte slå ut sitt inre bak) , fattningar ur halt/ryggning.

Mina favoriter just nu:

*Samla upp i öppna - rida lite framåt - samla upp igen osv, samt växla mellan öppna och sluta både på diagonal och volt (dock inte samtidigt :p) med uppsamling i övergången.

*Diagonalsluta in mot mitten - uppsamling - rida ut mot väggen igen i skänkelvikning

*Piruettarbete - både fyrkantig/trekantig volt, alt vända på mindre båge. För tillfället funkar det ena sättet bäst i vä galopp, det andra i höger.

*Galoppombyten i vart 4e resp 5e språng. Något vi verkligen behöver träna på :o pålle tycker att han är världens bästa på treorna, så nu gäller det att börja kontrollera det hela lite mer :D ett hett tips är att räkna högt i serien
Funkar inte serierna riktigt är byten på serpentin en bra övning.

Mina favoriter just nu:

*Samla upp i öppna - rida lite framåt - samla upp igen osv, samt växla mellan öppna och sluta både på diagonal och volt (dock inte samtidigt :p) med uppsamling i övergången.

*Diagonalsluta in mot mitten - uppsamling - rida ut mot väggen igen i skänkelvikning

Bra övningar, ska prövas snarast!:)

Ja alla de där uppsamlingarna har gjort mindre underverk för min kamels trav :bump:
kan väl för trådens skull tillägga att det här är bra grundarbete om man har kommit lite längre (min häst är ngnstans mellan msvB & A)

samt växla mellan öppna och sluta både på diagonal och volt

Och längs medellinjen kan jag lägga till.

KL

Sk vikn från mitten av kortsidan A eller C kort väg ut mot långsidan, och växla mellan rättvänd sk vikn och att man rider den "tvärtom" dv s när man vänder in fortsätter runt så att hästen har huvudet "tvärtom" och går för motsatta skänkeln ut mot långsidan (hjälp vad svårt att förklara) lösgörande i alla fall.

Samt det vi gör mycket nu att minska ner steget och rida mkt kort trav, ganska rund häst helst, växla steglängd men mycket i "myrsteg", reglera med sätet förstås, stärker traven om hästen behöver det, tex om den vill bli springig:bow: Minskning ner till nästan skritt och variera och sen rida fram mer några meter och tillbaka igen. Man kan lägga in övergångar i det samt skolor tex.

Den övningen är en favorit hos oss.

Andra favoriter som fungerar oavsett utbildningsgrad:
Rida längst fyrkantsspåret i trav eller galopp, lägg en tio-metersvolt, när man kommer upp mot staketet/sargen gör man en avsaktning till skritt eller trav. Räta ut hästen och kom fram i valfri gångart. Det är en förutsättning att man har någonting som stoppar upp (staket eller vägg) så bromsar hästen själv och som ryttare kan man fokusera på att bibehålla bjudningen in i avsaktningen.

En annan favorit är att riad skänkelvikning i trav på diagonalen, sedan rakriktar man för ytterhjälpen och direkt fattar galopp. Hästarna blir som mjuka som smör.

Serpentiner går ju att variera i oändlighet med volter och övergångar.

När man ska lära in förvänd galopp (eller stärka den samma) brukar jag rida i t ex vänster varv. Sedan går jag in på kvartslinjen, fattar höger galopp från skritt, vänder ut till långsidan och rider sedan i förvänd galopp så länge som det är kvalité i galoppen (bestämmer alltid innan hur långt jag ska rida).

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30