Sv: Era bästa ridövningar!
Jag har flera som är bra, men egentligen är det nog två som är favoriterna...
Övning 1: Antag att du börjar i höger varv. När du kommer till M, lägg en 10 m-volt. Ur 10 m-volten, rid rakt mot X. Vid X, lägg en 10 m-volt åt vänster. Rid im på den andra diagonalen mot F. Vid F, lägg en 10m-volt (åt höger). Sedan kan man antingen upprepa samma övning på andra långsidan, eller lägga in tempoväxlingar, skolor, övergångar eller vad man tycker behövs... Själva övningen går också att variera i det oändliga. Man kan tex rida i galopp, och hoppa över volten vid X, eller träna byten/enkla byten melan volterna (fast det blir svårt, för man har inte mycket tid på sig), eller tex lägga in övergångar eller sidvärtsrörelser mellan volterna...
Övning 2: Till den här övningen är det bra att sätta ut koner för att hjälpa sig sälv att vara noga med vägarna. Du behöver 7 eller 8 koner. Sätt tre stycken på varje kortsida, så att det går att rida serpentiner längs fyrkantsspåret där. Sätt sedan en kon vi X alt en på varje kvartslinje i höjd med X (beroende på hur svår man vill göra övningen...). Sedan brukar det vara bäst att bygga upp övningen stegvis, men i sin helhet rider man serpentiner med tre bågar längs långsidorna (och här är det viktigt att man känner att man får hästen runt innerskänkeln i båda varven, och att man verkligen planerar vägen) och sedan en serpentinbåge längs långsidan etc... Även den här övningen går att variera, genom att tex lägga in övergångar, tempoväxlingar och sidvärtsrörelser, beroende på vad man sjäv och hästen kan och behöver träna på...
Båda de här övningarna fungerar lösgörande, eftersom de innehåller mycket böjda spår, och omställningar... Jag tycker att de fungerar bra båda två. Det som är jätteviktigt är att man rider vägarna noga, för annars förlorar övningarna mycket av sitt syfte...
Det finns måga bra övningar på hippson.se också (men man måste vara plusmedlem, och det kostar 30 kr/mån...)
Lycka till! (Och hör av er om ni tycker att jag har förklarat virrigt
)