Klöpp, tröck, (lampan) lös, löft. Säkert ännu fler.Där min bror bor heter det klöpp.
Ska finnas fler verb som lokalt har starka böjningar på Ö, men jag kan inte vilka.
/Norduppland
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Klöpp, tröck, (lampan) lös, löft. Säkert ännu fler.Där min bror bor heter det klöpp.
Ska finnas fler verb som lokalt har starka böjningar på Ö, men jag kan inte vilka.
Genast dök ’ockler’ upp som förslagFällihopvikbar. Om allt som kan fällas och/eller vikas ihop.
Nån borde för övrigt hitta på ett ord för och/eller.
Klöpp, tröck, (lampan) lös, löft. Säkert ännu fler.
/Norduppland
I Kalmar säger man bakanför och har man otur blir det även frammanförUppanför (ovanför)
Hos oss har vi ibland ostpastej på macka.
Dvs, färskost på burk...
Det finns ett ord jag ofta använder som är sådär egenpåhittat, men jag kan bannemig inte komma på vilket just nu...
I Kalmar säger man bakanför och har man otur blir det även frammanför![]()
huu elle huu uttalas det...Och hur eller hur samt å det å då va.
Den där stan alltså![]()
Fast chop-chop är ju ett engelskt ord. Det är ju inte hittepå."Chop chop!" i form av "låt oss skrida till verket"![]()
Infkuencertortellini?! Vad är det?![]()
Klart man hoppar in i duschen, vad gör man annars?
Upplänningen här räcker upp handen ^^ säger dock inte kluppit eller klöpp, däremot lös istället för lyste och tröck istället för tryckte.
... och en asiatisk snabbmatskedjaFast chop-chop är ju ett engelskt ord. Det är ju inte hittepå.
https://www.thesaurus.com/browse/chop-chop
Blev lite inspirerad av den senaste tidens språktrådar här på forumet, och tänkte därför höra med er om era favoritord! Nu menar jag inte vilka ord som helst, utan ord som ni använder men som egentligen inte finns.
Automagiskt och villhöver tror jag är mina absoluta favoriter. Mallar i Word som uppdaterar sig automagiskt är mallar jag villhörver
Vad är era bästa lotsas-ord?