Er drömhäst

Sv: Er drömhäst

Jag har min drömhäst, fast jag visste inte att han var det då jag köpte honom.

Planen var att köpa en äldre läromästare. En välutbildad, trygg, trafiksäker och pålitlig häst som jag och min dotter kunde rida ca 3-4 ggr per vecka.

Det vi fick var ett piggt litet halvblod på 16 år (nu snart 18). Fd ridskolehäst som kunde alla knep för att slippa undan lättare och som måste ridas mycket varje dag!

På plussidan har vi fått en mycket välutbildad entusiastisk häst som ärligt jobbar på om man värmer upp honom ordentligt och övertygar honom att man vet vad man håller på med. Detta måste dock göras varje gång man rider.

Om man inte lyckas med framridningen är han stötig i trav o galopp och trampar inte under sig. Han blir okänslig i munnen och lyssnar inte på hjälperna. Han han anpassar sig mycket efter ryttarens egen förmåga. Går han bra har man gjort rätt och vi har ju trots allt köpt honom för att lära oss rida ;)

Han är en underbar och ärlig hoppare med fin taxeringsförmåga.
Han är helt trafiksäker och trygg i sig själv. Framför allt är han otroligt personlig och vänlig mot alla.

Inte den häst vi trodde vi ville ha, men han överträffade alla förväntningar :love:

Min häst är långt ifrån perfekt, och kommer aldrig att bli det. Jag är rädd för att hon aldrig kommer att lugna ner sig, det är för mycket energi i båda hennes föräldrar. Fast å andra sidan har jag det hellre så för när hon och jag väl vill samma saker så ride rjag med världens största leeende. Ibland har jag lust att sätta en röd reaprislapp i svansen på henne, men sen kommer hon och ställer sig med huvudet på min axel och är sådär outhärdligt söt... Och vi har väldigt kul när vi susar fram i en galopp som får ögonen att tåras, eller när hon tar jätteskutt över hindren i skogen (hon tycker att det är skitkul, jag är smått hopprädd efter alla avtrillningar i hinder), eller när vi töltar fram i samförstånd på någon grusväg. Sen må hon vara en oförskämd pissemärr då och då (oftast komination av sin bortskämdhet innan hon kom och brusnt, hon är ju inte sto för inte), men fan vad jag älskar den hästen! Skulle inte byta henne mot någon i hela världen.

hehe äger redan min "drömhäst" en 19 årigläromästare,skimmel arab... envis som en åsna, kan ibland somna när man är ute och segar :P, har svårt att hålla sig i en lugn galopp (utan en timmes dressyr innan) hetsar upp sig något så vansinnigt om man är ute med flera hästar (han är gammal galopp/distans häst så han tävlar i princip tills han vinner eller ramlar ihop.. bara i galopper och så, men vi jobbar på saken) en riktig skitgris som inte kan hålla sig ren fem sekunder i hagen, extremt obekväm trav, verkar roa sig med att driva mig till vansinne...

Men han är ändå min drömhäst ^^ de är ögonblicken när de andra hästarna blir livrädda för en lastbil och han lugnt traskar vidare, när han gör en perfekt skänkelvikning, när vi gosar lite i stallet (jag kliar honom på halsen och han kliar mig i håret hehe) när vi får in ett lugnt travtempo och han jogga fram i flera timmar, när vi mjukt stusar över en stock, när han faktiskt reagerar bara på att jag tänker, när man ligger på hanns rygg och sommarkväll i hagen och gunger med när han lunkar fram och betar, när han sticker ut sitt söta huvud och gnäggar mjukt när man kommer til stallet... det gör det värt allt slit :D

Hur kul vore det med en perfekt häst? en som inte ställde sig i lerigaste delen längst ner i hagen och vägrar komma fram när man ska ta in honom...

Dessutom blir vi utskrattade av vänner som kommer på besök som säger att vi passar bra ihop, jag kan väll säga att vi båda är klumpiga, han spelar dum och jag har inget som helst logiskt tänkande eller lokal sinne.. många gånger har vi varit ute, jag envisats med att gå en väg, han vägrar, jag leder honom över "den lilla lerpölen" och vips så är jag nera till knäna i lera och snubblar så det slutar med att han får dra upp mid med en blick som säger "vad var det jag sa..."

Men både ris och ros är del av hästägandet och han är faktiskt värt allting ;)

Min drömhäst.. Nära den jag har, men med lite små justeringar. Vill ha ett shiresto, som jag ju har.Svart med en en stjärna (min har bläs).och 4 vita ben. Den ska tycka om att bli dressyrtränad(det kommer min inte göra) på banan. Gärna vilja hoppa lite småhinder(det kommer min glatt göra) och vara glad o pigg i skogen (vilket hon är). Precis som min dam är, så är min drömhäst, lugn trygg o tillgiven men har lite krut i sig då o då!! min drömhäst ska oxå vara en jättefin körhäst som jag kan köra bröllop med!

Jag har redan min drömhäst :)

8977098.jpg

Kom på att jag kan ju lägga in bild på hästen som kommer föda min dörmhäst..
Detta är Silver Enya
%7B23A4BF73-2A79-4AEA-B50E-BE9A616CF9C7%7D.jpg

Detta är oxå Enya som föl
%7B677B7647-0DF0-4367-8109-40C61D121841%7D.jpg

Detta är Silver Hajdi när Enya va riktigt litet föl.. Jag är mys ryttaren..
%7B2D72C1F2-7F6E-4668-9018-BE0A7A2EE677%7D.jpg

Så Slutligen på bara Hajdi.. En enastående häst som jag saknar nå grymt mycket..
%7BED4081BD-66BA-4ABA-BB49-46202D1787BE%7D.jpg

min drömhäst:

utseende:
*skimmel
*maxad d-ponny
*nätt & fint muskelerad

utbildning:
*endast grund/inriden
*löshoppad
*snäll i all hantering

övrigt:
*pigg och framåt
*nyfiken och sälskapssjuk!<3

okej jag vet att jag har stora krav men detta ÄR min drömmhäst även om jag hittar någon annan häst som jag kommer gilla lika mkt:p

Önskar fortfarande att jag ska ha råd med min drömponny :love:

Han är D-ponny, -96.
Världens underbaraste att jobba med när han verkligen lyssnar, men för att nå fram till det måste man kämpa tills man är nästan helt slut, men då lossnar det. Testar en till max = "måste jag jobba, nääe snälla, vi kan korva här i hörnet, eller hur?" Han kan av många uppfattas som det slöaste som finns, men det gäller att leta reda på och hitta knapparna. Hittar man knapparna så piggnar han till när han verkligen förstår vad man vill. Han gör inget förrän man själv gör rätt. Han är trygg och stabil som få, har några små hyss och "ponnyfasoner" ibland, men går alltid att kontrollera. Saknar ponnyn otroligt och hoppas på att vinna på lotto eller något så jag kan köpa loss honom :D

jag har min drömhäst.. :love:
hittade honom i smålands mörkaste skogar... han såg då mest ut som en get.. haha... men oj, så fint huvud han hade... han va då 6mån...
Nu fyller han 7år 30/5 o jag har inte ångrat en dag att jag köpte denna "fula" ankunge som växt upp o blivit en riktig svan.. Stor(173), brun m svart man o svans(han har mkt o tjockt) o världens sötaste mule o det vackra ansiktet har bara blivit finare o finare..

Det har varit väldigt kul att ha en häst från början, man växer verkligen ihop o jag känner verkligen att det där är MIN häst... :rofl:

Senast ändrad:

Äger min dröm sen 3 dagar tillbax:love: MItt 7åriga skäcksto. Hon är helt otrolig :D

Jag skulle vilja ha en blandning av de 3 hästar jag ridit/ägt/haft på foder senast..

Den ska vara som skolhästen i hoppning = Helt underbar, ställer alltid upp, har bra galopp och hoppar super på terränghinder.
Även hans storlek skulle jag vilja ha alltså ca 167 cm och lite av den grövre halvblodstypen.

Sen ska den vara som foderhästen i ridningen i övrigt. = Mjuk att sitta på, känslig, lätt att arbeta och lite busig ute i skogen.

I hanteringen ska den vara som min häst alltså alltid 100% jättesnäll.

Häst nr ett var för stark för mig i dressyren, jag klarade inte av att hålla ihop honom plus att han hade exteriören emot sig. Där var häst nr 2 perfekt. Däremot var hon ingen hopphäst utan väldigt nervig, vilket häst nr 1 var perfekt i, och han hade dessutom kapacitet och vilja.
Min nuvarande häst, häst nummer 3 är ganska "tråkig" iom att hon varken är ngn hoppbegåvning eller kommer klara sig långt i dressyren.
Men, däremot är hon perfekt i psyket, litar på mig och är underbar i all hantering. STOR skillnad mot häst nr 2 som både sparkade, bet och klämde in i spiltväggen om hon blev upprörd.

Så det skulle vara en perfekt blandning.

En annan häst som jag skulle vilja ha är en häst min syster hade på foder för några år sedan (som bröt benet :( )
Underbarare häst får man leta efter. Otrolig hoppbegåvning, hoppade allt hur fel hon än kom. Vägrade aldrig någonsin. Dessutom gnäggade hon åt alla som skötte henne (efter att ha blivit övergiven av sin ägare :crazy: )

Vilken fin häst du har Jennifer80! Gillar verkligen utseendet. Vad är det för ras?

Jag har sålt min drömhäst för ett tag sedan pga att han tyvärr inte höll i benen för träning och tävling på högre nivå. Men det är väl inte hans fel... Han är ett mörkbunt halvblod med stjärn (se avatar). Det var en valack som var hingstig, egen o speciell men passade mig. Hans förtjänster:
- otroligt arbetsvillig
- snygg med kalasbra skritt o galopp
- mkt energi utan att vara för känslig
- orädd (gick förbi barn studsande på studsmatta precis intill vägen)
- hoppade alltid allting på bana och terränghinder
- köra honom var en barnlek trots att han ej var inkörd (äv. tolkning)
- social, klok o lättlärd med stabilt psyke :cool:
- lätt att samla och att länga sig:)

På minussidan:
- inte lätt för alla personer att hantera och rida
- traven kunde varit ännu bättre med mer vinklade bakben

Han slängde upp huvudet vid ridning, men inte för mig. Han kom alltid i hagen även i gräshage. Hans framsteg i ridningen gjordes tydligt varje dag. Då går det fort framåt. Kanske gick det för fort. Han var en ledarhäst som andra hästar såg trygghet i och blev kära i. Han var en dröm att rida. :love: Jag har många att jämföra med. Man var ett med hästen. Gick fram överallt ute. Allt jobb var kul och han var uppmärksam på rätt sätt. Oj vad jag saknar den hästen, obeskrivligt.:( Ibland glänste vi på träning men på tävling presterade vi ännu bättre. Vi var så lika, dåligt med tålamod t ex. Han var ingen maskin utan kunde då och då göra ngt oväntat vilket jag uppskattade. Han stannade om jag höll på att ramla av eller om jag ramlade av. Jag kände mig trygg med den här spralliga levnadsglada hästen. Vi förstod varandra. Han gick fot lös som en hund. Vilken häst, en sån får man bara högst en gång i livet. Han var 161 cm hög, inte så kraftig och lever som promenadhäst nu.

Precis som många andra så har jag redan min drömhäst:bump:
07-04-12harry%20(12).jpg

Det enda felet på Harry är att han inte är miljötränad. Och det kan vi väl bara skylla på matte:angel:

Från början var han skvättig för det mesta och han kunde knappt skritta utan att börja studsa, men nu för tiden är han inte rädd för i stort sett något när man rider HEMMA. Då kan det köra skotrar tätt brevid, traktorn kan skotta snö och dom andra kan ha tokryck i hagen. Han skulle aldrig reagera.

Men rider vi ut (även när jag promenerar honom): HJÄLP! allt är läskigt, tänk om bilen ska äta upp mig? Det där var en ful hund osv. osv. Om vi travar är det turbo så att han ska hinna hem nog fort:smirk:
Visst jag klarar av honom men han går som en fiol sträng och vad har jag då gjort för att han ska bli bättre? INGET:angel: Jag gör det den enkla vägen och rider inte ut så ofta. Mycket enklare än att faktiskt vänja honom vid det:o
Eftersom vi aldrig är på kurser m.m. så har han aldrig fått vänja sig vid att byta miljö.
Han var jämt på nya ställen under den tid som vi tränade trav. Men han gillade inte det då heller. Han var inte rädd men hemskt stressad.

Så sammanfattningsvis skulle jag faktiskt behöva ta itu med miljöträningen, men det är så mycket enklare att inte låtsas om det:angel:
Men jag tror att det blir lite träning nu. För det är för lerigt för att rida, så vi har faktiskt börjat ta lite promenader i grimskaft, så att han får göra något. Så tills ridsässongen kommer igång har han kanske hunnit vänja sig så pass så att vi kan börja rida ut lite mera kontinuerligt:D
Så får vi båda lite omväxling;)

Några bilder på älsklingen där han gör sådant som jag aldrig trott varit möjligt första året jag red honom:
Skrittar i VATTEN
Plumsar djupsnö!
Skrittarbete på LÅNG tygel

drömhäst var det ja du gumman var det inte då jag träffade henne då var hon ett stort nervvrak och proplem häst med super kasst själförtroende.
Idag kan jag kalla henne min dröm häst.
I ridningen är hon en klippa går precis överallt där jag vill att hon skall gå lugn men samtidigt ett nerv knippe av bara den,
Kan nog mest kalla henne min dröm häst pga a v det vi har på marken. hon e som en liten hundvalp hon lyssnar på mig hela tiden , ute på mark promenader går hon som en hund efter mig stannar jag stannar hon svänger jag höger svänger hon höger men om jag ber henne att stanna och jag går vidare så stannar hon kvar tills jag säger kom nu?! haha inte har jag använt några tricks heller sånt bara sunt förnuft och lysnat på henne.
Åter till ridningen hon e en häst som man varvar med att hon e lugnr som en filbunke så får man arbeta med henne
VI får se om jag får min drömhäst när det gäller allt då jag skall betäcka med en super fin hingst har redan hittat ett namn sp, passart båda könen !

Min drömhäst..ingen perfekt häst, men som skulle passa bra ihop med mej. Den skulle vara:

-ras:finsk häst el. kanske fjordhäst?
-liten i storlek: fr. 145-155
-lite äldre. kanske runt 14-15?
-LUGN! en herreman (el dam) som inte hetsar upp sig för minsta lilla.ska kunna gå förbi läskiga saker, inte bry sig om traktorer, skotrar, barnvagnar.. jag är lite feg så hästen ska kunna sköta den biten och visa mig att alla hästar inte är rädda för allt!
-lugnt tempo. gärna lite segare än jätte framåt..gillar inte fart:o
-ska älska att man pysslar å myser med den:love:
-ha en bra personlighet, kanske lite småbusig men absolut inte ohanterlig och svår
-vilja göra allt för matte, likaså att jag skulle göra allt för den!
-gilla att arbeta både på bana, hoppa nåt litet hinder ibland men huvudsakligen rida ut. gärna lite läromästare som skulle kunna lära mig ett och annat.

Hoppas att det finns såna hästar när jag har ekonomi att skaffa en!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 023
Senast: tessan.g
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar