Håller med om att det låter tunt i skrift, men när jag träffat utbildad equiopat så märks det så tydligt att de har himla bra kunskap och förståelse för hästkroppen. Hela första året är bara massage som gäller praktiskt, teoretiskt är det anatomi och biomekanik. Övriga behandlingsmetoder kommer inte före termin tre, just för att vi måste veta vad som händer ner till cellnivå för att förstå hur de fungerar och när de kan användas. Och i alla fall nu med massagen (som förstås är svår att skada en häst med även om man skulle göra fel) så gås allt igenom praktiskt och varje nytt massagegrepp får man träna på med lärare innan man gör det på hästar hemma.... och vad jag kan utläsa är det ju en otroligt tunn utbildning. För mig hade det absolut inte räckt för att släppa lös någon för att behandla min häst. Hur ser möjligheterna till ansvarsförsäkring ut för den med egen verksamhet?
Vad ligger debiteringsnivån för den färdigutbildade?
Men främst: beskriv med egna ord vid vilket tillfälle jag skulle anlita en equiopat?
Beror mkt på var man bor, ~750-1500 kr.
Antingen om du upplever problem eller snedhet muskulärt hos hästen (förutsatt att hästen är frisk och skadefri/veterinär har rekommenderat) eller vill optimera hästens förutsättningar vid träning. Mkt kort sagt.