Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det står så på apotekets hemsida... Samt att när min stallägare skulle köpa det fick hon nej.
Fick rekomenderat att ta en omgång till med det nu i höst. Avmaska med Equimax två gånger med ivermectin emellan. Bara för att vara säker på att han blir av med allting.
Nej, han har fel. Dels så ska inte din häst avmaskas förrän tidigast början av november, vilket troligtvis är onödigt.
Är det styngflugan han är orolig över så är inte Cydectin medlet att föredra, då den inte tar alla sorter av styngflugans larver, bäst på det är ivermectin-preparat. Din är redan avmaskad mot styngflugans larver, och har du inte sett nya ägg så är han ju inte återsmittad.
Ett 5 mån föl skulle jag inte använda Cydectin på alls.
Kan du inte fråga varför ni ska använda Cydectin, vilka maskar han avser bekämpa, och varför han tror att det behövs så tufft medel?
Styngflugans larver syns inte på träckprov. Har din häst haft ägg så kan man räkna med att den är smittad. Alltså avmaska med ivermectin i oktober."Kapar tråden lite"
Tog ett träckprov på min häst i våras. Visade noll på allt (för tredje året i rad). Har alltså inte avmaskat något i sommar. Hon har dock gått i hagar där det kan ha varit relativt stort parasittryck (vet inte detta förren jag eventuellt har tagit ett nytt träckprov). Vad jag däremot har sett i år men inte de andra åren det är att hon har haft små gula ägg på benen (antar att det är stygnflyga). Hur skall jag göra?
Skall jag vänta någon månad/månader till och ta träckprov.
Eller skall jag avmaska med ivermectin om någon månad/månader utan att ta träckprov eftersom jag har sett stygnflugeägg och då anta att hon med största sannolikhet är smittad?
Mvh
Tora
Till fölet skulle hon ta ett annat medel (stallägaren är en tjej ).
Vet ej varför hon ville ha Cydectin till de vuxna pållarna (4 st). Hon ville avmaska nu i oktober.
Även de andra hästägarna ville oxå ha Cydectin eftersom det stod i Häst (Apotekets lilla bok för häst?) att man skulle ha det till höstavmaskningen.
Har inte sett några ägg, larver eller dylikt på min häst, inte under de 10 år jag snart har ägt honom.