EP och skaffa barn

nightcrawler

Trådstartare
hur tänker man? hur funkar det? vill ha så mycket info det bara går då jag själv har EP och funderar på framtiden. hur är det om man får anfall under graviditeten? min läkare säger att det inte påverkar barnet, men jag tror att det gör det eftersom man blir medvetslös. finns det mediciner som man kan äta som inte påverkar barnet? bara tanken på allt detta känns jobbigt. vill så gärna ha en unge i framtiden men frågan är ju hur det går.
 
Sv: EP och skaffa barn

Sök lite på nätet. Det borde väl stå lite om det. Fråga i hos BM eller läkare. Bra ha förebyggande fakta.:idea: Jag har dock aldrig hört att det ska vara något problem, men jag förstår din tanke. Dock är ju inte kroppen "död" eller "i farligt tillstånd" eller vad man ska säga så vitt jag vet när man är medvetslös eller har epeleptiska anfall. Alltså andning och sånt funkar väl som det ska och det är väl egentligen det viktigaste förutsättningen för barnet.
 
Sv: EP och skaffa barn

Du måste noga planera din graviditet tillsammans med din läkare för att god tid ha hunnit ställa in dig på den typ av medicinering som är minst farlig för fostret.

Det finns ju också många sorters EP, en del sorter "växer bort".
 
Sv: EP och skaffa barn

Min pappas kusin fick EP (Han är kille) för ett par år sedan, har aldrig haft några tendenser till det annars..

Under ett bra tag fick han inte spendera någonsomhelst tid ensam med barnen, han fick inte köra bil osv.

När han hade vart utan anfall under ett år tror jag det var så fick han återigen axla sin papparoll och köra bil osv. Det är väl 8 år sedan nu, han har inte fått ett anfall sedan dess..

Vet inte hur det blir för kvinnan, och du har ju det sen innan graviditeten, man kan ju hoppas att det är annorlunda då.
 
Sv: EP och skaffa barn

jo jag vet att jag måste planera med min läkare. men det verkar så krångligt. jag måste byta medicin till en ny som inte har funnits så länge, om jag fortsätter att äta den jag äter nu så kan jag få en missbildad unge och det vill jag inte utsätta varken mej eller barnet för. annars kan måste jag vara utan mediciner och det vet jag inte om jag vågar. man är ju ändå medvetslös under anfallen och får syrebrist och det måste väl ändå påverka barnet.
tyvärr så kommer inte min EP växa bort:(.


irpasnirpa: det blir ju enklare för en kille som har EP att skaffa barn än för en tjej. som tjej så måste du vänta på att medicinen ska gå ur kroppen och sen bära på barnet i 9 månader. en kille har ju gjort sitt när han har "donerat" färdigt.

usch det verkar så krångligt allt och jag vet inte hur mycket jag vill/vågar/kan offra. vill ju inte bli barnlös :cry:. känner mej ganska uppgiven, kompisar och jämnåriga skaffar barn och allt verkar bra, men jag då? vill inte sitta där om några år och få frågan hela tiden : varför har inte du några barn?
 
Sv: EP och skaffa barn

Men du är väl inte så gammal ?

Det går framåt hela tiden.

När min sambo var 20-27 var det uteslutet för honom att skaffa barn just pga EP. Man kan ju inte direkt vara pappaledig med en bebis om man inte vet om man krampar eller inte.

Men sedan var han efter lite livsomställning och bra medicin anfallsfri i flera år och han blev pappa strax innan 30-årsdagen.

Nu när den minsta är 2½ kör han bil ensam med barnen.

Det kommer fler och bättre mediciner. Det finns tid för dig att ta upp det här med din neurolog och anpassa din medicinering i förväg.

Anfallen är inte farliga för fostret. Möjligen blir de övergående slöa av stesoliden om du får sådant men det ger inte bestående skador i den typen av enstaka dos.

Deppa inte utan prata igenom saken noga med din läkare och sambo ! Du behöver planera mycket noga när du ska försöka bli gravid, men det behöver faktiskt inte vara en nackdel :idea:
 
Sv: EP och skaffa barn

adoptera vill jag inte, vill ha något eget med mina gener m.m.
vet faktiskt inte om epileptiker får adoptera.
 
Sv: EP och skaffa barn

jag är 24. det är ju inte bara barnet som kanske skulle bli lidande utan även jag, om jag t ex skulle bli sämre efter en graviditet. det vill jagabsolut inte. vill leva ett normalt liv så mycket det nu går med den här skiten. men å andra sidan så har jag varit anfallsfri i 10 år :). sen har jag väl nästan 20 år på mej att hoppas på att det ska komma nån bra medicin. men det känns bra att få ett litet hum om hur det kan funka. är tacksam för alla tip/råd/erfarenheter jag kan få
 
Sv: EP och skaffa barn

Mammas kompis hade EP innan hon blev gravid, åt ingen medicin under graviditeterna och förblev anfallsfri efter i måååååånga år. Detta är länge sen (första barnet är fött i början av 70-talet) och vad jag vet just nu så är hon fortfarande anfallsfri...:)
 
Sv: EP och skaffa barn

hej!
har själv ep, dock inte med våldsama krampanfall utan mest bara skakar och går inte att få kontakt med. jag åt medecin mot detta. när jag sedan blev gravid så tog jag kontakt med min läkare som talade om att medecinen inte var skadlig för foster och att jag skulle fortsätta med den, däremot så kunde ett anfall orsaka syrebrist hoss fostret, men det var mer om man hade riktigt krafftiga anfall. när jag sedan började gå hos min bm så berättade hon att hon har haft flera patienter med ep men att ingen av dom hade hafft något anfall under grav fast dom brukade ha det i normala fall.
 
Sv: EP och skaffa barn

det låter som det jag har. jag blir frånvarande och har inga våldsamma kramper utan bara skakar. vad åt du för medicin?
jag börjar känna mej mer och mer hoppfull.
 
Sv: EP och skaffa barn

glömde skriva att jag inte har fått något anfall under någon av mina gradiviteter, jag har två barn och ätit lamictal båda gradiviteterna.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 767
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 431
Senast: Destiny_D
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 779
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp